Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Elena Rogojnikova van Hagé International:

"Enorme avocadoverkoop richting retail, export meer beïnvloed door pandemie en wisselvallige valutakoersen"

Tholen - Vorige week heeft Hagé International het Zuid-Afrikaanse avocadoseizoen opgestart met haar leverancier Core Fruit. "Het merk ZZ2, dat wij al jaren voeren, is een zeer populair merk op de Europese markt. Maar ook klanten in Rusland kijken uit naar komst van dit geliefde merk", vertelt Elena Rogojnikova.

"Na de avocadocrisis van december vorig jaar - met een overschot van met name Hass avocado’s op de markt, met als gevolg dat de prijzen een ongekend laag niveau bereikte voor de periode van dat jaar - is in de tweede helft van januari 2020 de markt weer gedraaid. Er was een lager volume aan Hass avocado’s en ook de greenskins vanuit Israël waren mondjesmaat beschikbaar vanwege het “off year”. Dit resulteerde in zeer hoge prijzen voor zowel Hass als greenskins", vertelt Elena.

"De komst van de Zuid-Afrikaanse avocado’s is dus echt welkom met, afgezien de coronacrisis, redelijk hoge prijzen. Deze worden nog beïnvloed door de concurrentie van greenskin avocado’s uit Peru en Kenia met lagere prijzen en relatief hoge volumes. Komende maanden wordt er voldoende volume verwacht van Hass en greenskins avocado’s uit Peru, Zuid-Afrika, Kenia en vanaf mei uit Colombia", vertelt Elena.

"De situatie met het corona-crisis heeft dubbel effect op verkoop van avocado’s. Aan ene kant draait de verkoop aan retail op volle toeren. Vorige week bereikte de volumes richting onze retailklanten op sommige dagen het dubbele ten opzichte van de kerstperiode. Enerzijds heeft het te maken met de extreme consumentvraag, anderzijds met het feit dat horeca dicht is en mensen thuis werken. Hierdoor neemt men meer tijd om uitgebreid thuis te koken en voor het gezin een lekkere en gezonde maaltijd te bereiden waar avocado niet bij mag ontbreken. De verkoop voor export loopt ook door, maar wordt toch meer beïnvloed door de onzekerheid van de situatie die wordt veroorzaakt door de pandemie en de wisselvallige valutakoersen", besluit Elena.

Voor meer informatie:
Elena Rogojnikova
Hagé International
+31 180 657 895
E.Rogojnikova@thegreenery.com 
www.hage-international.nl