Marc Peyres, Blue Whale:

“Pieken en dalen in de vraag naar Franse appelen”

Met de wereldwijde coronacrisis waarbij alles om de gezondheid draait, is de vraag naar appelen onregelmatiger dan normaal. "Er zijn pieken en dalen in het aantal bestellingen te zien,” vertelt afzet- en exportmarketingdirecteur bij Blue Whale Marc Peyres. “Onze klanten hebben ongebruikelijke verkooppatronen en het is moeilijk om de volumes te voorspellen. Ze plaatsen in eerste instantie grote bestellingen, maar daarna neemt de vraag af, omdat ze nog wat voorraad hebben. Aanpassing aan de huidige vraag vereist een hoge flexibiliteit van de gehele bevoorradingsketen.”

Over het algemeen zet Blue Whale op dit moment iets meer appelen af dan voor de coronacrisis. Marc is niet erg verrast. “Appelen kunnen gemakkelijk bewaard worden, hebben het imago goed te zijn voor de gezondheid en zijn gemakkelijk te consumeren. Daarnaast worden appelen verkocht voor een schappelijke prijs. Het is dan ook niet onlogisch dat de afzet van appelen op dit moment beter verloopt dan normaal. Hetzelfde verhaal geldt voor kiwi’s en het citrus.” Marc voegt hier nog aan toe dat op Europees niveau actief moet zijn. “We naderen het einde van het Europese seizoen, dus voor sommige rassen geldt dat er een tekort begint te ontstaan.”

De afzet van de belangrijkste appelrassen verloopt bijzonder goed. Voor de zogenaamde secundaire rassen als de Amerikaanse rode rassen, is de vraag kleiner. “Onze klanten hebben de neiging om het aantal producten in de schappen te verminderen,” legt Marc uit. "Dit zien we ook terug in de vraag van de consumenten, die niet alleen hun winkelkeuze, maar ook hun productkeuze beperken.”

De appelexport wordt ingewikkelder
De export van appelen wordt ingewikkelder. “De coronacrisis is een wereldwijd probleem geworden. De meeste landen hebben te maken met complicaties, die gepaard gaan met veel onzekerheden. Er zijn lockdowns in India, Bangladesh en Afrika en over een paar weken zal de handel waarschijnlijk voor een aanzienlijk deel worden stopgezet. Elke dag zijn er nieuwe ontwikkelingen.”

Voor Frankrijk is het volgens Marc vooral belangrijk dat markten in de open lucht worden gesloten. “Openluchtmarkten zijn echter essentieel voor de verkoop van groenten en fruit. Ook de appelverkoop zal dus zeker onder de sluiting te lijden hebben.”

De volgende oogst wordt voorbereid
Terwijl Blue Whale de klanten probeert te bevoorraden, bereiden de teams zich ook voor op de volgende oogst. “De natuur wacht niet. We bereiden ons dus voor om te gaan werken. Dat werken moet volgens een aantal procedures, maar als we die eenmaal kunnen implementeren, kunnen we aan de slag.”

Geheel volgens de aanbevelingen van de Franse regering werkt het grootste deel van het Blue Whale-team vanuit huis. De teams in de boomgaarden en bij de fruitstations werken natuurlijk wel nog steeds op locatie. 'We denken veel na over de mensen die ‘in het veld’ moeten werken. Terwijl iedereen vastzit, zijn zij degenen die voor de bevoorrading moeten zorgen. Hartelijk dank dus aan onze betrokken medewerkers. Alle winkels worden bevoorraad en het is erg belangrijk dat dit zo blijft.”

Momenteel is Blue Whale er vooral gericht de komende vier weken de fruitstations zo goed als mogelijk draaiende te houden. “Voorlopig is dit echt ons belangrijkste doel. We moeten deze periode doorkomen met behoud van het reguliere werktempo.”

Voor meer informatie:  
Marc Peyres
Blue Whale
marc@blue-whale.com 
www.blue-whale.com  


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven