Coop Denemarken en Lidl Zweden schieten lokale telers te hulp

Coop Denemarken en Lidl Zweden willen de Deense en Zweedse telers en producenten tegemoet komen om op die manier zoveel mogelijk bedrijven door de coronacrisis heen te helpen én om voedsel beschikbaar te houden voor de Denen en Zweden.

Coop Denemarken
Coop opent met Coop Crowdfunding een verkoopkanaal waar kleine en middelgrote voedselproducenten gratis gebruik van kunnen maken. Het kanaal is speciaal voor telers en producenten die leverden aan de horeca en hun producten daar nu niet meer kwijt kunnen.

Lasse Bolander, directeur van Coop Denemarken: “We hebben met meer dan 50 bedrijven gepraat en zelfs met de nieuwste hulppakketten van de regering hebben deze bedrijven moeite om rond te komen. Ze missen tussen de 50 en 100 procent van hun omzet. Velen lopen nu tegen het probleem aan dat ze niet over een webshop beschikken en hun producten daarom niet bij de consument kunnen krijgen.”

Nu zijn de eerste 10 bedrijven klaar om hun producten via het Coop-platform te verkopen. Eén daarvan is Frankly Juice. Christian Bowall, medeoprichter van Frankly Juice: “We verkopen onze producten aan veel horeca en omdat alles nu dicht is, lopen we het grootste deel van onze omzet mis. We hebben zelf geen webshop, dus het is heel erg fijn voor ons dat we Coop Crowdfunding nu als verkoopkanaal kunnen gebruiken. Hopelijk kunnen we het verlies nu een beetje beperken.”

Lidl Zweden
Ook Lidl roept Zweedse telers en producenten op om contact met de supermarktketen op te nemen. Hun doel is om tot nieuwe samenwerkingen te komen en zo meer Zweedse producten in de winkels te krijgen.

Malin Laurén, directeur inkoop bij Lidl Zweden: “We bevinden ons in een extreme situatie en daarom moeten we met nieuwe ideeën komen en snel handelen. We focussen ons al langere tijd op een groter Zweeds assortiment, maar de coronacrisis zorgt ervoor dat we hier versneld mee doorgaan. Ik roep alle telers en producenten in Zweden dan ook op om direct contact met mij op te nemen, zodat we nieuwe samenwerkingen aan kunnen gaan. We willen graag bijspringen en op die manier ook de Zweedse voedselproductie veiligstellen.”

Lidl Zweden distribueert producten van ongeveer 150 verschillende Zweedse producenten. Het doel is om het Zweedse assortiment, dat op het moment al groot is, nog verder uit te breiden.

Bron: dhblad.dk en via.tt.se


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven