De nood maakt vindingrijk, dat ziet men momenteel steeds vaker in de groothandel. Leveringsdiensten worden steeds populairder maar ook andere alternatieve concepten winnen aan betekenis en geven sommige bedrijven de kans om een deel van de verliezen door de sluiting van de gastronomie weer goed te maken. Het bedrijf Fragiacomo & Co. GmbH plande al langer om een extra service naast de normale groothandel op te richten. Met de beperkingen vanwege het coronavirus werden deze plannen nu gerealiseerd. De gunstige ligging direct buiten het terrein van de groothandelsmarkt maakt deze groenten en fruit drive-in mogelijk. We spraken met Francesco Fragiacomo.
"Onze eerste afhaalmogelijkheid afgelopen zaterdag was een groot succes en we konden groenten- en fruitkistjes aan 100 afnemers uitreiken. Voor de volgende geplande datum willen we het aantal verdubbelen en in de toekomst willen we misschien ook afhaaldagen doordeweeks organiseren", vertelt hij. Deze service is bovendien voor iedereen, begunstigd door de ligging buiten het terrein van de groothandelsmarkt: "Anders zou dit op deze manier niet zo eenvoudig mogelijk geweest zijn."
Tegelijkertijd kan men zo de consumenten dichterbij de groothandel brengen, legt Francesco uit. "We hadden al langer een dergelijke service gepland, waarbij we ook delicatessen en andere verfijnde producten aan wilden bieden. Het doel was om een alternatief voor de supermarkt te worden, een alternatief dat eveneens voor kwaliteit staat." Die richting wil men nog steeds uit, maar voor de overgangsperiode worden er eerst drie verschillende, gemengde groenten- en fruitkistjes aangeboden waar de klanten uit kunnen kiezen.
"We hebben er ook over nagedacht om de mensen zelf de kistjes te laten samenstellen, maar uiteindelijk besloten we dat niet te doen. Dat heeft enkele pragmatische redenen: aan de ene kant kunnen we de kistjes zo efficiënter verhandelen en de afhalers erg snel bedienen zonder dat er lange rijen ontstaan. Aan de andere kant is ook het 'verrassingseffect' leuk voor de klanten. Men hoeft geen moeite meer te hebben met kiezen en leert soms nieuwe producten kennen die men anders misschien niet gekocht zou hebben. Dat brengt afwisseling in het eentonige dagelijkse quarantaineleven." In de toekomst zullen we daarom ook receptideeën in de kistjes toe gaan voegen.
Bij de keuze van de producten bestaat er een duidelijke rangorde van de criteria, legt Francesco uit: "Op de eerste plaats staat bij ons heel duidelijk de smaak, gevolgd door lokaliteit. Ook bio-producten nemen we soms in de kistjes op, maar alleen als alle andere criteria ook kloppen. We nemen niet simpelweg iedere tomaat, maar kiezen die met de beste smaak uit."
Fresh Munich en de drive-in zijn een business unit van Fragiacomo & Co. GmbH, een klassieke groothandel en importeur van overwegend Italiaanse producten. Het afnemen van producten uit Italië is verhoudingsgewijs nog eenvoudig: "We nemen ook producten uit Spanje of Griekenland af, maar dat is momenteel aanzienlijk moeilijker. Men merkt echter ook dat steeds minder vrachtwagenchauffeurs naar Italië willen rijden. We moeten de ontwikkeling nemen zoals het komt. Momenteel loopt het erg goed, maar dat kan zich echter continu veranderen."
Fragiacomo & Co. GmbH is door de sluiting van de gastronomie 40% van haar afzetmarkt verloren – en daarmee komt het bedrijf nog steeds beter mee weg dan sommige andere, daar is Francesco zich bewust van: "Gelukkig hebben we ook afnemers in de retail, zo kunnen we ons op korte termijn in deze uitzonderlijke situatie het hoofd boven water houden. Velen hebben dit geluk niet en er zijn ook enkele, pure retailleveranciers, die van de situatie profiteren. Ik hoop dat er over hooguit twee maanden weer een bepaalde normaliteit bestaat."
Francesco wil de bestelkistjes ook na het einde van de crisis verder aan blijven bieden: "Misschien zullen we dan ook een leveringsservice aanbieden, voorlopig willen we daar echter vanaf zien." Men moet eerst het vertrouwen van de klanten winnen: "Juist in een gespannen situatie zoals nu. De consumenten komen naar ons, zien onze veiligheidsmaatregelen en zien dat wij hygiënisch werken. Dat schept met de tijd een bepaald vertrouwen waaraan het in de klassieke onlinehandel in Duitsland nog ontbreekt. Ik denk dat het coronavirus het consumptiegedrag op de lange termijn zal veranderen."
Voor meer informatie:
Francesco Fragiacomo
Fresh Munich
www.fresh-drive-in.de