Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zweden: ICA stopt online wegens hamstergedrag

Turkije: Migros neemt 1.000 werknemers aan wegens coronavirus
De Turkse supermarktketen Migros Ticaret A.S. is van plan om in de komende twee weken 1.000 nieuwe medewerkers aan te nemen. De nieuwe personeelsleden moeten helpen om de hogere vraag naar online bestellingen het hoofd te kunnen bieden. De keten zoekt specifiek naar werknemers die wegens de situatie rondom het coronavirus nu zonder werk zijn komen te zitten. Het wervingsproces zal online worden ingezet. Migros is wegens de uitbraak van het virus een gratis thuisbezorgdienst begonnen voor mensen van 60 jaar en ouder.
Bron: seenews.com 

15 mln extra supermarktbezoeken in Verenigd Koninkrijk
In de week van 17 maart is het aantal bezoeken van Britse consumenten aan supermarkten met 15 mln gestegen, in vergelijking met dezelfde week van vorig jaar. Door de komst van het coronavirus zijn veel consumenten begonnen met het inslaan van voorraden, aldus Kantar. De gemiddelde uitgave per supermarktbezoek steeg maand op maand met 16% tot £22,13 (€24,03). Consumenten gaven meer uit aan levensmiddelen en minder aan categorieën als kleding. 51% van de totale retailomzet ging in medio februari naar supermarkten. Jaar op jaar is dit aandeel in de totale retailomzet met 7 percentagepunten gestegen. Veel ketens hebben rantsoeneringen moeten introduceren om met de toegenomen vraag om te kunnen gaan. 
Bron: uk.reuters.com 

Zweden: ICA stopt online wegens hamstergedrag
Verschillende filialen van de Zweedse supermarktketen ICA hebben noodgedwongen moeten stoppen met hun online activiteiten. De reden hiervoor is het buitensporige hamstergedrag van Zweedse consumenten. Met name in de omgeving van Stockholm zijn veel ICA-winkels geheel of gedeeltelijk gestopt met de mogelijkheid om bestelde boodschappen bij winkels af te halen. Op dit moment heeft ICA te maken met fors langere wachttijden voor zowel de afhaaldiensten als thuisbezorging. Naast dat de vraag naar online retail sterk is gegroeid, merkt de keten ook dat de gemiddelde online bestelling in volume is toegenomen.
Bron: ecommercenews.eu 

VK: Sainsbury's ondersteunt kleinere leveranciers tijdens pandemie
Sainsbury’s gaat kleinere leveranciers tijdens de huidige coronavirusuitbraak beter ondersteunen. De supermarktketen gaat de leveranciers direct uitbetalen en stelt mogelijkheden voor financiering beschikbaar. De Britse supermarktsector heeft te maken met een ongehoord hoge vraag naar levensmiddelen wegens consumenten die uit voorzorg een voorraad in huis aan willen leggen. Ook zijn scholen en horecagelegenheden gesloten. Sainsbury's heeft aangegeven dat de steun aan de kleinere leveranciers deze bedrijven helpt om snel hun productiecapaciteiten te vergroten. Hierdoor kunnen de leveranciers sneller tegemoet komen aan de toegenomen vraag.
Bron: reuters.com 

7-Eleven Thailand neemt 20.000 bezorgers aan
De Thaise tak van de buurtwinkelketen 7-Eleven wil 20.000 medewerkers voor thuisbezorging aannemen. Veel Thaise inwoners blijven thuis in verband met COVID-19 en de norm voor sociale afstand. Veel retailers en winkelcentra zijn bovendien gesloten. Het moederbedrijv van 7-Eleven Thailand, CP All, heeft daarom stappen aangekondigd om de bezorgmogelijkheden uit te breiden. Het nieuwe personeel wordt bij alle vestigingen van 7-Eleven in Thailand ingezet.
Bron: insideretail.asia 

VK: Morrisons komt met oplossing voor online drukte
Voor veel Britse consumenten is het op dit moment een uitdaging om een volledige bestelling te plaatsen. Veel producten zijn niet meer op voorraad en het aantal bezorgtijden is erg beperkt. Om dit probleem tegen te gaan heeft de supermarktketen Morrisons een oplossing bedacht. De keten heeft pakketten met levensmiddelen geïntroduceerd, waarmee consumenten zonder veel moeite dagelijkse benodigdheden aan huis kunnen laten leveren. De klant betaalt een vaste prijs voor het pakket, maar mag niet kiezen wat er in het pakket wordt opgenomen. De inhoud is volstrekt willekeurig, hoewel Morrisons belooft dat het voornamelijk essentiële producten betreft. Het pakket komt in twee varianten, namelijk een voor vegetariërs en een met vleesproducten.
Bron: manchestereveningnews.co.uk 

Britse supermarkten komen met nieuwe veiligheidsmaatregelen
Britse supermarkten zijn hard aan het werk om nieuwe maatregelen voor veiligheid toe te passen. De maatregelen betreffen onder andere de twee meter afstand die klanten en winkelmedewerkers van elkaar moeten houden. De nieuwe maatregelen komen nadat de Britse overheid een oproep heeft gedaan om onmiddellijk meer werk te maken van veiligheid met betrekking tot het coronavirus. Onlangs hebben Sainsbury’s, Asda, Marks & Spencer en Waitrose aangegeven dat het aantal klanten wordt beperkt dat tegelijkertijd in een supermarkt aanwezig mag zijn. Volgens Waitrose zijn de beperkingen voor elke afzonderlijke winkel anders opgesteld. De meeste ketens hebben markeringen buiten de winkels aangebracht, waarmee klanten instructies krijgen over het houden van twee meter afstand. Er worden verder beveiligers ingezet om toezicht te houden op de wachtrijen.
Bron: theguardian.com 

Frankrijk: Carrefour levert essentiële boodschappenpakketten
Carrefour is in Frankrijk begonnen met het leveren van pakketten met dagelijkse benodigdheden. De nieuwe online besteldienst voor deze pakketten is op dit moment alleen beschikbaar in Parijs. Er is hiervoor een speciale website opgezet onder de naam essentiels.carrefour.fr. Het nieuwe initiatief heeft als doel om het hoge aantal bezoekers op de normale e-commerce-site van Carrefour te verminderen. Het assortiment van essentiels.carrefour.fr bestaat uit acht verschillende pakketten, die elk aan verschillende behoeftes voldoen. Er zijn drie voedselpakketten, die in prijs variëren van €65 tot €70. De pakketten komen in een vegetarische variant, een variant gericht op vlees en een variant met vis. Alle pakketten hebben voor een deel dezelfde producten, zoals verse groente en fruit, sap, koekjes, snacks en desserts. Verder zijn er twee pakketten voor baby's, in twee verschillende leeftijdcategorieën. Deze pakketten bevatten onder andere ook luiers en kosten €90 per stuk. Verder zijn er twee verschillende pakketten voor huisdieren (honden of katten) voor €30 per pakket. Dit pakket geeft voldoende middelen voor huisdieren voor twee weken. Het laatste pakket bevat huishoudelijke producten zoals waspoeder en schoonmaakproducten en kost €50.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Financieel directeur van Walmart de Mexico stapt op
Walmart de Mexico heeft aangegeven dat financieel directeur Olga Gonzalez wegens persoonlijke redenen haar functie neerlegt. Ze zal effectief per 30 april haar ontslag nemen. Milton Brandt, de huidige financieel directeur voor de tak van Walmart in Centraal-Amerika, zal tijdelijk haar verantwoordelijkheden overnemen.
Bron: reuters.com 

VS: C&S Wholesale Grocers en US Foods werken samen
C&S Wholesale Grocers, een van de grootste groothandelaren van de VS, is een samenwerkingsverband aangegaan met concurrent US Foods Holding Corp. De samenwerking is bedoeld om de negatieve gevolgen van de COVID-19-pandemie tegen te gaan, zoals voor de werkgelegenheid of de leveringsketen van levensmiddelen. "We zijn erg verheugd over ons nieuwe partnerschap met US Foods. Hierdoor kunnen we een sterke leveringsketen in stand houden, ondanks alle huidige uitdagingen", aldus Mike Duffy van C&S Wholesale Grocers. "We nemen alle noodzakelijke stappen om werknemers van US Foods te trainen, zodat ze bij onze distributiecentra kunnen worden ingezet." 
Bron: prnewswire.com 

VS: Mercato werkt samen met SPINS
Mercato, een Amerikaans thuisbezorgplatform voor zelfstandige supermarkten, is een samenwerking aangegaan met SPINS. SPINS is een bedrijf dat is gespecialiseerd in data en technologie op basis van persoonlijke gezondheid en welzijn. Samen hebben de twee bedrijven een oplossing voor e-commerce geïntroduceerd, die gebruik maakt van productkenmerken. De oplossing combineert de expertise van SPINS met betrekking tot product-data met de ervaring van Mercato op het gebied van online retail en thuisbezorging. Het kom erop neer dat consumenten bij het online kiezen van boodschappen meer gedetailleerde informatie krijgen over voedingswaarden, gezondheid, duurzaamheid en andere kenmerken van de betreffende producten. Klanten kunnen door de nieuwe oplossing beter zoeken en filteren op producten. Ook zorgt de informatie van SPINS voor een meer persoonlijke benadering, zoals door middel van aanbevelingen.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: FreshDirect werkt samen met stadsdeelbestuurders van New York City
FreshDirect is een samenwerkingsverband aangegaan met de vijf stadsdeelbestuurders van New York City. Deze bestuurders zijn Ruben Diaz Jr. van de Bronx, Gale Brewer van Manhattan, Eric Adams van Brooklyn, James Oddo van Staten Island en Sharon Lee van Queens. Samen wordt het initiatief “Operation 5-Borough Food Drive” ingezet. Dit initiatief is bedoeld om New Yorkse huishoudens in nood van levensmiddelen te voorzien. Van maandag tot vrijdag zullen door middel van het initiatief duizenden voedselpakketten bij mensen in nood worden geleverd.
Bron: bronxboropres.nyc.gov 

Publicatiedatum: