De COVID-19 heeft een enorme impact op veel sectoren vanwege de maatregelen die zijn genomen op het gebied van arbeid en voedselveiligheid. Ook de vertical farming is getroffen door de coronacrisis, omdat veel bedrijven hun versproducten leveren aan de horeca. Nu de meeste restaurants gesloten zijn, moeten ze met oplossingen komen voor afzet van hun producten. Welke maatregelen nemen deze bedrijven om de COVID-19 te bestrijden?
City Hydro Systems: nieuwe verkoopkanalen aanboren
"Degenen die geen bestellingen meer kregen door de sluiting van restaurants, richten zich nu op thuisbezorging en CSA (Community Supported Agriculture). Zoals Facebook berichten plaatsen in buurtgroepen, om te laten weten dat ze verse microgreens te koop hebben," zegt Larry Hountz van City Hydro Systems, een microgreen teler in Baltimore City. "Deze manier van verkopen zal meer dan waarschijnlijk voortbestaan op het moment dat de restaurants weer open zijn en mensen uit eten gaan."
Larry en Zhanna Hountz van City Hydro Systems tonen hun microgreens
City Hydro Systems heeft nog steeds genoeg voorraad, maar er zijn wel enkele zorgen, omdat hun Chinese lichtfabrikant nog steeds gesloten is. "Ze zijn op lockdown. Eén persoon mag om de 3 à 4 dagen het huis verlaten om voedsel en andere spullen te gaan kopen, zo is de situatie sinds december. We zullen moeten roeien met de riemen die we nu hebben. De ondersteuning die ik aan de lokale horeca heb gezien, is verbazingwekkend: mensen plaatsen bestellingen en komen het eten ophalen. Er zijn speciale acties via het internet, zoals de GoFundMe-pagina's, enz. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje, maar we zullen het wel redden."
Growx: producten weggeven
Ook Ard van de Kreeke van Growx in Amsterdam zegt dat de orderstroom volledig is stilgevallen. "De groeiperiode van de meeste van deze producten is 4 of 5 weken, dus als ik over 4 weken moet leveren, moet ik nu de cressen gaan zaaien. Ik kan niet zomaar stoppen met telen. De komende drie weken moeten we alles wat uit onze kas komt, eruit halen. Nu proberen we alles te oogsten en laten we onze klanten oliën en dat soort dingen maken. We proberen gewoon alles weg te geven en mensen blij te maken met de producten."
Een medewerker die verse sla oogst bij Growx
YesHealth Taiwan: online verkoop en verwerking tot andere producten
YesHealth Taiwan ontwikkelt momenteel een speciaal merk om de consument aan te sporen meer salade te eten. "Het percentage van de directe verkoop aan de consument is nu ongeveer 35%," zegt Stella Tsai. "YesHealth Taiwan heeft drie belangrijke verkoopkanalen. Het eerste is de groothandel, het tweede is direct aan de eindgebruiker en het derde is aan hotels en restaurants. Daarvan zijn de twee eerste het belangrijkste. De COVID-19 heeft voor de hotels en restaurants een daling van 30% veroorzaakt door het gebrek aan klanten in de horeca. Maar de verkoop aan de groothandel en de eindverbruikers via onze online shop is tegelijkertijd met meer dan 40% gestegen. Dat komt omdat mensen groenten willen kopen en thuis willen koken."
Jesper Hansen, directeur van YesHealth Group, controleert de producten
"Omdat veel restaurants gesloten zijn, moesten we alternatieven overwegen. Gelukkig verwerken we al een deel van onze oogst tot aanvullende producten. Zo hebben we bijvoorbeeld onze boerenkool tot probiotisch poeder gemaakt, wat goed is voor de gezondheid van de maag."
Uns Farms: niet van één markt afhankelijk
Grahame Dunling van Uns Farms, een grootschalige vertical farm in de Verenigde Arabische Emiraten, zegt: "Terwijl onze distributeurs de verkoop in zowel de horeca als de detailhandel verzorgen, zorgen wij voor de groei. Daarom zijn we gediversifieerd en niet te afhankelijk van een bepaald marktsegment, net als onze distributeurs.
"Onze missie om de VAE te helpen haar afhankelijkheid van importen te verkleinen en voedselzekerheid op te bouwen. Het enige wat we nu kunnen doen is onze verse salades blijven leveren, omdat de binnenteelt ons in staat stelt om relatief veilig te zijn voor elementen van buitenaf."
De vertical farm van Uns City Farm
Voor meer informatie:
City Hydro Systems
Larry Hountz, eigenaar
larry@city-hydro.com
www.city-hydro.com
Growx Amsterdam
Ard van de Kreeke, eigenaar
www.growx.co
Uns Farms
Mehlam Murtaza, eigenaar
Grahame Dunling, directeur
grahame@unsfarms.com
www.unsfarms.com
YesHealth Taiwan
Jesper Hansen, International Business Development Director
jesperhansen@yeshealth.com.tw
www.yeshealth.com.tw