Door het stopzetten van bijna alle passagiersvluchten van en naar Brussels Airport valt ook meer dan 60 tot 70 % van de luchtvracht capaciteit weg. Deze capaciteit is nodig voor het transport van levensnoodzakelijke goederen zoals farmaceutische producten, beschermingsmiddelen, levensmiddelen en onderdelen voor continuïteit van onze industrie en samenleving.
Deze vrachten kunnen gedeeltelijk vervoerd worden op volvrachtvliegtuigen en de express vrachtvliegtuigen die vandaag op volle kracht opereren vanaf Brussels Airport, maar er is nood aan extra capaciteit en flexibiliteit. De huidige ingezette capaciteit is onvoldoende om aan de noden te voldoen.
Het is ook cruciaal dat deze vluchten België rechtstreeks kunnen aanvliegen en niet via andere landen om de Belgische markt via de kortste supply chain te kunnen bevoorraden en zonder problemen bij grensovergangen of transit via luchthavens in andere landen.
Daarom vraagt Air Cargo Belgium, de vereniging die de belangen behartigt van de luchtvrachtindustrie rond Brussels Airport, volgende tijdelijke maatregelen en versoepelingen voor een periode van 30 dagen met onmiddellijke ingang :
· Geen beperkende luchthaven slots voor vrachtvluchten
· Geen weigering van vluchten wegens geluidsnormeringen : geen QC beperking
· Geen weekend restricties
· Tijdelijk 7th freedom rechten voor airlines om vluchten uit te voeren in full cargo
· Geen quarantaine maatregelen voor piloten van vrachtvliegtuigen
Deze maatregelen zijn nodig om alle nodige capaciteit te kunnen inzetten, 24/24 uur en zonder restricties. Zonder deze maatregelen zullen de luchtvaartmaatschappijen België vermijden om de noodzakelijke luchtbruggen te garanderen.
Voor meer informatie:
Air Cargo Belgium
www.aircargobelgium.be