Gijsbrecht Gunter, Holland Onion Association

"Hamstergedrag op binnenlandse en Europese markt; reguliere export naar derde landen"

Tholen - Gijsbrecht Gunter van de Holland Onion Association ziet ook de stijging van de uienverkoop door het Corona-virus, maar merkt ook de uitdagingen die het bij de uienhandel meebrengt. "Sommige bedrijven die veel met inleenpersoneel werken, kampen met onderbezetting omdat buitenlandse werknemers (Polen, Roemenen) naar hun land zijn afgereisd in de afgelopen week. Daardoor is er soms minder verwerkingscapaciteit. Maar logistiek is momenteel de grootste uitdaging, zowel over water alsook de weg. Er zijn minder chauffeurs en daardoor is transport nu veel uitdagender en binnenkort waarschijnlijk ook duurder."

"Qua afzet is het wel goed om de drie marktsegmenten te onderscheiden, namelijk Nederland (5-10%), Europa (25-30%) en de export (60-70%). "Op de binnenlandse markt zien we dat het hamsteren naar uien echt gaande is. De uien zijn een supergezond product, houdbaar en ook te combineren met pasta's die ook veel gehamsterd worden. Kortom, verschillende factoren die de sterk toenemende vraag verklaren. Wel zou dit mogelijk een tijdelijk effect kunnen zijn en valt een terugslag over een aantal weken of maanden niet uit te sluiten."

"Individuele bedrijven, die supermarkten moeten beleveren, kunnen de vraag soms ternauwernood aan. Het transport is bij deze bedrijven veelal veelal direct geregeld met supermarktketens en daardoor geen groot issue. Hotels en restaurants vragen momenteel geen uien omdat ze gesloten zijn, maar zij vormen een vrij klein segment ten opzichte van totale afzet", aldus de voorzitter van de Holland Onion Association.

"Binnen Europa zien we ook een beduidend grotere vraag dan normaal. In het buitenland, met name Oost-Europa, liggen veel verwerkers stil, waardoor de vraag zich verplaatst naar de Nederlandse verwerkers. Degenen die de Nederlandse en Europese markt bedienen hebben dan ook volop vraag", aldus Gijsbrecht. "Het grootste risico blijft de onzekerheden van maatregelen die mogelijk genomen worden door landen in de komende dagen/weken. Het sluiten van grenzen zorgt voor het stilvallen van exportmogelijkheden."

"Nu is verreweg het gros van de Hollandse uienexport gericht op derde landen. De uien gaan jaarrond naar 140 bestemmingen wereldwijd. De vraag vanuit de rest van de wereld is niet veel anders dan normaal. Al hebben we dit seizoen wel de grootste export ooit, vanwege andere redenen dan Corona, zoals misoogsten in andere landen. Maar van de grotere vraag zoals in Nederland en de EU is wereldwijd niet heel veel te merken.  Sommigen menen dat Afrika wat meer vraagt, maar dat zal eerder gevolg zijn van de Ramadan begin april dan het Corona-virus", vertelt Gijsbrecht.

"Wel blijven er veel onzekerheden over de verspreiding van het virus buiten Europa en de mogelijke maatregelen die landen nemen. Denk aan (West-)Afrika dat een fors deel van de uien afneemt en waar nu pas de eerste gevallen van Corona worden gemeld. Al sinds medio januari, toen het virus in China begon, liep het aantal beschikbare (reefer)containers terug, waardoor het een uitdaging was om voldoende containers te pakken te krijgen. Deze factoren en de toenemende vraag vanuit Europa leiden uiteindelijk tot een hogere prijs van de uien, wat een remmend effect heeft op de exportvraag vanuit verre bestemmingen", besluit Gijsbrecht.

Voor meer informatie:
Gijsbrecht Gunter
Holland Onion Association
gagunter@gmail.com 
https://holland-onions.org/ 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven