Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BLE-marktrapport week 11/2020

'Overzeese peren wonnen aan betekenis'

De aanvoer van peren vanuit overzee won aan betekenis. Vanuit Zuid-Afrika stamden naast Bon Chretien en Rosemarie ook Cheeky. De presentie op de markt van Cheeky nam merkbaar toe. Flamingo peren arriveerden tot nu toe alleen nog maar in Hamburg. Argentinië stuurde Williams Christ. Chili was op de markt vertegenwoordigd met Carmen, die in Frankfurt 21 euro per doos van 10 kg kostten, evenals met Doyenné du Comice, waarvoor men 25 euro per 10 kg moest betalen. Op sommige plaatsen doken bovendien Chileense Abate Fetel peren op.

De import vanuit het zuidelijk halfrond overtuigde niet altijd door de zwakke uiterlijke eigenschappen. Maar zelfs wanneer ze op dat gebied niets te wensen overlieten, was de vraag desondanks niet bijzonder groot. De Europese producten konden namelijk punten scoren met hun lage prijzen en vertoonden slechts zelden kwalitatieve gebreken. In deze categorie vormden Italiaanse Abate Fetel, Santa Maria en Williams Christ peren de basis van het assortiment. Conference peren uit Nederland en België, evenals Santa Maria uit Turkije, vulden het aanbod met geringe hoeveelheden aan. In z'n totaliteit kon er zonder problemen aan de vraag worden voldaan. De prijzen veranderden daarom niet wezenlijk. In Keulen werden de Italiaanse partijen duurder vanwege een kleiner aanbod.

Appelen
De afzetmogelijkheden beperkten zich op sommige plaatsen aangezien er minder klanten op de markt waren. De handelaren hadden echter nauwelijks reden om hun prijzen aan te passen.

Druiven
Zuid-Afrikaanse Thompson Seedless en Crimson Seedless druiven domineerden de markt. De vraag was niet bijzonder groot, de klanten concentreerden zich de ene keer op lichte en de andere keer op donkere druiven.

Sinaasappelen
Spanje bepaalde in de categorie blonde sinaasappelen continu de handel en stelde voornamelijk Lane Late en Navelate beschikbaar. Vanuit Egypte kwamen Valencia Late, vanuit Turkije Washington Navel sinaasappelen.

Klein citrus
Over het algemeen nam de beschikbaarheid af. Israëlische orri mandarijnen, zoals gebruikelijk in een exclusieve kwaliteit, speelden een belangrijke rol op de markt.

Citroenen
Spaanse Primofiori citroenen domineerden de markt. Turkse ladingen kwamen in sommige plaatsen ook op de markt. De vraag was ronduit goed te noemen.

Bananen
Aan de ene kant was er vanwege het weer en vakanties sprake van een rustige vraag. Aan de andere kant nam de afzet wel enigszins toe.

Bloemkool
De vraag naar bloemkool was goed te noemen. Gezien het afgenomen aanbod en de hogere francoprijs kwam het tot prijsverhogingen die deels ook zeer stevig waren.

Sla
Kropsla stamde uit België en Italië. Italiaanse producten zocht men soms tevergeefs. Alles bij elkaar nam de Belgische aanvoer toe. Aangezien de kroppen sla echter eerder een kleine diameter hadden, daalden de prijzen.

Komkommers
Afhankelijk van de markt domineerden Nederland, België of Spanje de handel. De belangstelling was niet bijzonder groot, wat prijsverlagingen tot gevolg had.

Tomaten
Het aanbod was breed, zoals gebruikelijk. De handel verliep niet uniform. Zo zag men aan de ene kant prijsverlagingen vanwege een te zwakke vraag en aan de andere kant prijsverhogingen vanwege een beperktere aanvoer.

Paprika's
Spaanse leveringen domineerden de markt, gevolgd door Turkse leveringen. De interesse was ronduit goed en er kon zonder problemen aan de vraag worden voldaan.

Bron: BLE

Publicatiedatum: