Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rick Briston: "Hygiëne is slecht één van deze redenen"

"Er zijn goede redenen om AGF te verpakken"

Momenteel worden we meer dan ooit herinnerd aan het belang van voedselzekerheid. Wereldwijd bereiden consumenten zich voor op het zich snel verspreidende coronavirus en worden er in paniek boodschappen ingeslagen. Op veel plaatsen zijn de AGF-schappen in supermarkten leeg en is er alleen nog wat onverpakte AGF verkrijgbaar. Dit maakt duidelijk dat ondanks de huidige (terechte) kritiek op plastic verpakkingen de behoefte aan hygiëne blijft bestaan. 

Naast hygiëne zijn er nog andere belangrijke redenen om verse AGF te verpakken, zoals het verlengen van de houdbaarheid (waardoor er ook minder voedselverspilling is), gemak en marketing. Er is een roep naar een meer gedifferentieerde kijk op verpakkingen. Waar we kunnen, besparen we materiaal om de leveringszekerheid te redden. 

"De huidige problemen rondom het coronavirus zijn niet de enige aanleiding voor de herwaardering van het gebruik van verpakkingen. Zo worden in de VS verpakkingen gebruikt om E.coli-besmetting te voorkomen. De producten worden meteen na de oogst verpakt, waardoor er gedurende de toeleveringsketen geen contactmomenten meer zijn. Hierdoor blijft de consument gezond en is het product ook beter traceerbaar in geval het besmet blijft te zijn met  ziekteverwekkers," legt Rick Briston van Redpack Packaging Machinery uit. "Toch hoeft niet alle verse AGF te worden verpakt. Als de schil niet wordt gegeten, dan is er al sprake van een extra beschermende laag. We moeten de gulden middenweg zien te vinden."

Het uitgangspunt voor het vinden van een aanvaardbare oplossing verschilt per markt. "In het VK is het bijvoorbeeld al veel langer gebruikelijk om AGF te verpakken dan in Europa. Momenteel is er op veel markten sprake van een verschuiving van plastic verpakkingen naar alternatieve materialen." Rick moedigt deze ontwikkeling aan maar hoopt desondanks dat er een meer gedifferentieerde kijk op verpakkingen zal ontstaan.


De gevolgen na slechts 24 uur onverpakt te zijn. Foto: Redpack

"De redenen waarom verpakkingen ooit werden bedacht, zijn nog altijd van toepassing en zullen dat naar alle waarschijnlijkheid ook blijven. Retailers hebben geprobeerd om groenten en fruit onverpakt aan te bieden maar hierdoor daalde het vertrouwen van de consument  in de producten en daarnaast was het niet bevorderlijk voor de houdbaarheid. Er moet een grotere nadruk op het verminderen van plastic komen en op de manieren waarop we plastic verpakkingen op termijn duurzamer kunnen maken door het verbeteren van recyclingmogelijkheden. Hoe gaan we recyclingsstrategieën op de juiste manier implementeren in de toekomst? 

Rick vervolgt: "Plastic biedt veel voordelen. De echte vraag is wat we ermee doen nadat het is gebruikt en of we door gebruik van alternatieve materialen op de langere termijn niet nog meer problemen creëren."

Met het oog op de toekomst hoopt Rick dat de regering zich meer gaat bemoeien met recycling maar ook met de volksgezondheid. "Overheden hebben de plicht om het milieu te beschermen maar zijn tevens verantwoordelijk voor de volksgezondheid. Ik hoop op projecten die gericht zijn op de voordelen van plastic in termen van gewicht, koolstofvoetafdruk, waterverbruik, recyclingmogelijkheden en hygiëne. Plastic is één van de nuttigste materialen die de mens heeft uitgevonden en we moeten de mogelijkheden van dit materiaal ten volle benutten. Als we plastic in de ban doen, wat betekent dit dan voor onze CO2-voetafdruk? Zal dit leiden tot meer voedselverspilling en wat is de impact van alternatieve verpakkingsmaterialen?" 

Rick meent dat de consument wordt misleid door marketing. "Uiteindelijk zijn het de consumenten die beter voorgelicht dienen te worden over de gevolgen van het schrappen van plastic verpakkingen zonder dat zij alleen het eenzijdige verhaal van plastic afval voorgeschoteld krijgen. Er zijn alternatieven in omloop die de situatie uiteindelijk nog erger zullen maken. Een voorbeeld hiervan zijn de papieren rietjes die door een bekende fastfoodketen worden gebruikt. Deze zien er milieuvriendelijk uit maar vanwege de lijm die bij de productie ervan wordt gebruikt, zijn de rietjes onmogelijk te recyclen."

"Er bestaat geen beste oplossing want geen enkele verpakking voldoet aan alle eisen maar we kunnen wel werken aan verbetering. We kunnen onderzoeken wat we kunnen doen met het plastic dat op de vuilnisbelt belandt. We moeten uitvinden waar we eigenlijk vanaf willen en welke compromissen we bereid zijn te sluiten?"

 

Voor meer informatie: 
Rick Briston
Redpack Packaging Machinery
Walstan House
39 Barnard Road
Bowthorpe, Norwich
NR5 9JB
United Kingdom
Phone: +44 (0) 1603 722 280
Email: info@redpack.co.uk
Web: www.redpack.co.uk 

Publicatiedatum: