Fleet Transport geeft een beeld van de aanhoudende moeilijke situatie met betrekking tot vrachtbewegingen en grensbeperkingen als gevolg van de uitbraak van Covid-19.
Bulgarije
Sinds gisteren geldt in Bulgarije de noodtoestand. Alleen supermarkten, banken en apotheken zijn geopend. De grenzen zijn nog niet officieel gesloten maar iedereen afkomstig uit Italië, Spanje, China, Zuid-Korea en Iran moeten verplicht 14 dagen in quarantaine. Roemenië heeft de grensposten aan de Bulgaarse grens gesloten.
De situatie aan de grens met Griekenland is normaal maar aan de Griekse zijde is er een lange file van vrachtwagens ontstaan. Alle vrachtwagens die uit zogenaamde 'risicolanden' afkomstig zijn, waaronder Italië, Spanje, Iran, Zuid-Korea en China, worden door de politie begeleid. Alle overige vrachtverkeer kan normaal de grens passeren. Het verkeer aan de grens met Turkije is intens te noemen.
Tsjechië
Tsjechië zit 'op slot'. Alle grenzen zijn gesloten. De verwachting is dat dit zeer binnenkort ook in Polen en Slowakije het geval zal zijn. Winkels, bars en restaurants zijn gesloten maar postkantoren en levensmiddelenzaken zijn nog wel geopend. De verspreiding van het coronavirus wordt officieel als een overtreding beschouwd waarop een gevangenisstraf staat. Binnenkort zullen ook alle grote supermarkten hun deuren sluiten en zal heel Tsjechië in quarantaine gaan.
Aangezien het land de goederenstroom niet stil wil leggen, gelden de beperkingen niet voor het transport over de weg, water of per spoor. Vrachtwagens hebben vrije doorgang omdat de beperkingen die zondag werden ingesteld opgeheven zijn. De premier van het land heeft echter laten weten dat als de huidige maatregelen niet toereikend zijn, alles zal worden stilgelegd.
Denemarken
Ook Denemarken heeft haar grenzen gesloten. Alleen Deense burgers, vrachtwagens die goederen vervoeren en buitenlanders met een 'geldige reden' komen het land nog in.
Finland
De situatie wordt hier aldoor nijpender. In supermarkten zijn de schappen leeg aan het raken en alle evenementen (met meer dan 500 mensen) zijn verboden. Als de veerdiensten ermee ophouden, dan komt de aanvoer vanuit Europa ook tot stilstand.
Frankrijk
In Frankrijk zijn de scholen de komende drie weken gesloten, zijn sportevenementen uitgesteld en blijven monumenten en musea dicht.
Duitsland
Ook in Duitsland liggen de luchthavens er verlaten bij. Er is geen treinverkeer tussen Italië en Oostenrijk. De scholen in de deelstaat Beieren sluiten hun deuren en de lokale verkiezingen zijn uitgesteld, evenals de vakbeurs LogiMAT in Stuttgart.
Italië
Vorige week heeft de regering besloten om het hele land stil te leggen. De hulpdiensten, het openbaar vervoer en de logistieke dienstverlening functioneren nog wel.
Logistieke bedrijven moeten ervoor zorgen dat supermarkten voldoende bevoorraad worden om de bevolking van voedsel te kunnen voorzien. Winkels en kantoren zijn gesloten en een aantal grote bedrijven, waaronder FCA en CHN, heeft noodmaatregelen getroffen om de epidemie het hoofd te kunnen bieden.
Wat betreft het transport loopt Italië tegen grote problemen aan op de grens met Oostenrijk, Slovenië en Kroatië.
Het ministerie van Transport heeft vanwege het coronavirus besloten om het verkeersverbod voor vrachtwagens boven de 7,5 ton op te heffen. Het betreft een tijdelijke maatregel om knelpunten in de toelevering te voorkomen.
Volgens de nieuwe noodwet moeten parkeergelegenheden voor vrachtwagens langs de snelwegen om 18.00 uur omwille van de veiligheid worden gesloten. Dit is echter een groot probleem voor vrachtwagenchauffeurs. Een ander groot probleem is het tekort aan geschikte beschermende mondmaskers voor chauffeurs.
Noorwegen
Momenteel zit Noorwegen op slot. Bij de grens worden alle buitenlanders gevraagd terug te keren. Wanneer zij dit weigeren, moeten zij verplicht twee weken in quarantaine. De enige uitzondering is het goederentransport, hoewel het tot nu toe niet duidelijk is wat de situatie voor buitenlandse vrachtwagenchauffeurs is. Alle veerdiensten tussen Noorwegen en Denemarken en Duitsland zullen worden stil gelegd waardoor vrachtwagens door Denemarken zullen moeten rijden.
Er is een veerpont tussen Zweden en Duitsland en één naar Polen maar de status hiervan is onbekend. Over het algemeen is het zo dat de situatie voor chauffeurs steeds lastiger wordt. Een groot deel van hun vaste stopplaatsen (voor toiletbezoek etc.) zijn gesloten. De winkels zijn wel open maar de restaurants niet.
Portugal
Ook hier wordt de situatie steeds nijpender. Het punt is dat iedereen zich grote zorgen maakt over wat er momenteel in Spanje gebeurt. De regering sluit scholen, restaurants en uitgaansgelegenheden. In supermarkten worden niet meer dan 50 klanten tegelijk toegelaten. Voorlopig zijn de grenzen gesloten. Voor chauffeurs is de situatie ongewijzigd.
Roemenië/Hongarije
Er zijn forse problemen voor de Roemeense transportsector momenteel. De grenzen zijn nagenoeg gesloten. Zo heeft Hongarije de grens met Slovenië gesloten voor vrachtwagens. De chauffeurs moeten een doktersverklaring overleggen waaruit blijft dat ze niet besmet zijn met het coronavirus. De verklaring mag niet ouder zijn dan vier dagen.
Hongarije heeft bekend gemaakt dat buitenlandse vrachtwagens de grens met Slovenië alleen tussen 21.00 en 00.00 uur mogen passeren met een maximum van 200 vrachtwagens per dag.
Transportbedrijven moeten op verzoek informatie kunnen verstrekken, zoals de naam van de chauffeur, het kenteken van het voertuig en het tijdstip waarop dit de grens naar verwachting zal passeren.
Dit is zeer problematisch voor Roemenië dat 80% van haar voedsel importeert. Alle groenten en fruit zijn afkomstig uit Spanje en Italië en lopen oponthoud op aan de Hongaarse grens.
Niet alleen Oostenrijk, Slovenië, Kroatië en Servië maken het transport moeilijk. Vrachtwagens met medische artikelen worden in Duitsland aangehouden, zelfs als de producten uit Nederland afkomstig zijn. Duitsland verbiedt de export van medische apparatuur en medicijnen en houden de vrachtwagens tegen.
De landen aan de buitengrenzen van Europa zijn nagenoeg geïsoleerd en als er niet snel iets gebeurt, dan zal er in Roemenië een voedselcrisis ontstaan. Er zijn slechts weinig chauffeurs die momenteel bereid zijn om op Italië te rijden. Wanneer zij dit wel doen, dan belanden ze in lange files aan de grens op hun weg terug naar huis.
Vorige week donderdag hield Slovenië alle vrachtwagens aan de grens met Italië tegen. Een aantal probeerde via Oostenrijk en Hongarije te rijden maar werden ook hier tegengehouden. De Europese Commissie zou een pan-Europese doorgang voor de vrachtwagens moeten creëren, al was het alleen maar voor vrachtwagens geladen met levensmiddelen.
Spanje
Het wegtransport functioneert normaal om ervoor te zorgen dat producten retailers kunnen bereiken. Het land heeft haar bevolking laten weten dat er geen voedseltekorten zullen ontstaan. Het probleem is dat sommige grenzen zijn gesloten.
Zwitserland
Vorige week vrijdag werd besloten dat er afhankelijk van de situatie opnieuw grenscontroles zullen worden ingevoerd (Schengen). Dit geldt met name voor de grens met Italië. Momenteel zijn de grenzen grotendeels dicht. Goederenstromen ondervinden hiervan nog geen hinder en mogen het land nog in of passeren.
VK
In het VK gaat alles gewoon nog zijn gangetje. Wel zijn de uren en leveringstijden voor chauffeurs versoepeld zodat het volk op tijd zijn wc-papier in kan kopen.
De Britse regering grijpt vrij traag in en momenteel zijn er nog geen sportevenementen afgezegd.
Het lijkt erop dat er volgende week zal worden ingegrepen maar zoals altijd komt de regering niet tot overeenstemming. Waarschijnlijk zullen scholen hun deuren volgende week sluiten en zal er een verbod komen op bijeenkomsten met veel aanwezigen.