Het Franse Areco ontwikkelt systemen die helpen om de conservering van verse producten in de schappen te verbeteren om zo voedselverspilling tegen te gaan. "We hebben een reeks oplossingen die voldoen aan de behoeften van bijna alle groenten en fruit," legt marketing- en communicatievertegenwoordiger Aurianne Natoli uit.
Maatwerk
Areco werkt sinds 1998 aan een vernevelingssysteem. “Deze technologie is bedoeld voor producten die vocht nodig hebben om hun versheid te behouden. Dit zijn bijvoorbeeld bladgroenten als sla, radijs, wortels en kool. Met behulp van het vernevelingsprincipe, dat 95% lucht en 5% water oplevert, helpt het systeem de lucht rond de producten te verfrissen. Dit verlengt de houdbaarheid van die groenten en maakt de schappen van de supermarkt aantrekkelijker voor de consument,” vertelt Aurianne. Voor producten die deze vochtigheid niet nodig hebben, zoals de groenten voor het maken van ratatouille en zomerfruit, heeft Areco een contactkoude oplossing ontwikkeld door de producten op een gekoelde plaat in de schappen van winkels te leggen.
Gekoelde vitrine, verneveld door Areco. Afhankelijk van de producten zijn de planken verzien van verschillende technologieën.
Verneveling voor bladgroenten
Verse groenten-module
Gekoelde platen voor groenten
Carlos Briones, exportmanager, legt uit dat Areco zich wereldwijd sterk ontwikkelt. “Onze inkomsten komen voornamelijk uit de Franse markt, waar we al jaren actief zijn, maar we investeren veel in de export. We hebben vestigingen gecreëerd in Australië en Noord-Amerika. Op de andere buitenlandse markten werken we rechtstreeks samen met supermarkten als EDEKA in Duitsland.”
Op het gebied van afvalvermindering is Australië verder dan Europa
Australië vertegenwoordigt voor Areco een belangrijke markt. Daar werkt Areco intensief samen met onder meer de Woolworths supermarktketen. Het heeft de fruit- en groentenplanken van bijna 470 van de 1.000 Woolworths-winkels verzorgd. Carlos legt dit succes uit. “In Australië wordt alles met betrekking tot 'gezond eten' gepromoot, vooral als het gaat om verse producten. Australiërs zijn ook zeer gemotiveerd om de hoeveelheid afval te verminderen. In vergelijking met Europeanen zijn ze op dat gebied verder. In Europa ligt het onderwerp op tafel, maar het budget is er niet altijd voor beschikbaar. In Australië zijn de middelen al wel aanwezig.” Volgens Carlos volgt binnenkort West-Europa. “In Nederland hebben we ook al wel winkels met onze systemen ingericht.”
Voorbeeld van verneveling van een koelvitrine
Drie unieke aspecten
Carlos benadrukt dat er drie aspecten zijn die de Areco-technologie uniek maken. “Ten eerste is Areco het enige bedrijf in de branche dat over de juiste technologie beschikt om alle faciliteiten die we over de hele wereld hebben op afstand te kunnen beheren. Hierdoor kunnen we de meeste van onze technische problemen vanuit Frankrijk oplossen. Ten tweede maakt Areco, in tegenstelling tot andere bedrijven, bij de reiniging van de machines helemaal geen gebruik van chemische producten. In plaats daarvan maakt Areco gebruik van het zelf ontwikkelde 'Thermosure', een natuurlijk desinfectiesysteem waarop Areco patent heeft. ’s Nachts worden de machines ongeveer 40 minuten lang schoongemaakt met alleen heet water. Het feit dat er verder geen chemische producten worden gebruikt, verbetert de voedselveiligheid.”
Ten derde is het feit dat de machines voor elke klant op maat gemaakt zijn, een derde belangrijk verschil met de machines van de concurrenten. “Onze producten kunnen op allerlei soorten meubels worden geïnstalleerd: nieuwe of reeds bestaande meubels, van een neutrale plank tot een koelvitrine. Voordat we het systeem installeren, nemen we de specifieke behoeften van onze klant en de producten onder de loep. Daarna zijn het in wezen onze verkopers die advies geven. Daarnaast bieden we onze klanten onderhoudscontracten en levenslange garantie. Dit geeft onze klanten vertrouwen in de apparatuur.”
Aantal verkopen verhogen
Elk jaar gaat 10% van de inkomsten van Areco naar onderzoek. Als gevolg hiervan heeft Areco onlangs verschillende digitale oplossingen kunnen presenteren die het aantal verkopen konden helpen verhogen, zoals het printen van Addachef-productinformatie. Eindgebruikers zouden die informatie rechtstreeks in de winkels kunnen afdrukken.
Aurianne legt uit waarom deze oplossing de verkoop helpt verhogen. “Consumenten zijn niet per definitie bekend met alle producten die te koop zijn. Neem bijvoorbeeld de oudere groenten. Als consumenten ze niet kennen, zullen ze ze niet snel kopen. Met Addachef willen we de kennis van de eindgebruiker vergroten en de verkoop stimuleren. Deze oplossing bieden wij voornamelijk aan voor producten met een hoge toegevoegde waarde voor de winkels als de oudere groenten en exotische producten. In de toekomst kunnen consumenten de producten rechtstreeks naar hun e-mailadres sturen zonder ze te hoeven printen. ”
Behalve voor de AGF-schappen biedt Areco ook oplossingen voor vis, kaas en vleesproducten.
Voor meer informatie:
Areco
Aurianne Natoli
Telefoonnummer: +33 4 93 70 98 78
a.natoli@artifec.com
Carlos Briones
Telefoonnummer: +33 493 70 05 91
c.briones@areco.fr
www.areco.fr