Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rinze Jonkman van Fuji Benelux over het effect van coronavirus

“Wij zitten nu een beetje met de vraag ‘Hoe nu verder?’”

Tholen - Niet alleen de directe groente- en fruithandel voelt de impact van het coronavirus. Door de vele beurzen die niet door kunnen gaan, stapelen de problemen zich op. Bij Fuji Benelux blijven ze positief, al kunnen zij niet ontkennen dat de situatie ook voor hen financiële gevolgen zal hebben.

Fuji-Packaging Benelux werkt al veertig jaar vanuit Nederland om de Fuji machines op de markt te brengen. Sinds die tijd heeft Rinze Jonkman, accountmanager van Fuji Benelux, de markt flink zien groeien: “We hebben momenteel 900 Fuji machines die in de Benelux draaien. Dit gaat hierbij niet alleen om verpakkingsmachines voor groente en fruit, maar ook voor bijvoorbeeld vleeswaren, kaas, chocola en allerlei bakkerij producten. Maar ook in de non-food zijn we goed vertegenwoordigd. Onze oudste, nog draaiende machine is inmiddels 35 jaar oud. Van die leeftijd zijn er maar weinig in de Benelux, omdat we aanvankelijk slechts twee tot drie machines per jaar verkochten. Inmiddels is dat aantal dus flink gestegen, anders kom je niet aan 900 machines in de 40 jaar dat we bezig zijn!”


Rinze Jonkman van Fuji-Packaging Benelux

De afgelopen jaren is er een omslag in het gebruik van plastic verpakkingen. Al is dit voor Jonkman en Fuji Benelux niet per se iets nieuws. “De ontwikkelingen rondom plastic verpakking zijn al enkele jaren op gang natuurlijk, al zie je wel dat steeds meer producenten naar verpakkingen stappen die beter zijn voor het milieu. Over de afgelopen twee jaar zijn verschillende producenten naar ons toegekomen om mogelijkheden te testen. Inmiddels zie je veel producenten overstappen op mono plastics, maar deze lijnen kunnen minder snel draaien en dus leverde men productiviteit in. Bij Fuji hebben we daar gelukkig de oplossing voor gevonden en dus kunnen producenten met Fuji machines wél op hoge snelheid draaien en toch de garantie krijgen dat de verpakking goed sluit. Nu wordt dit vooral toegepast in de vleesverpakking industrie, maar het zou me niet verrassen dat monofolies ook populairder worden voor groente en fruit. Verpakkingen met papier doen we natuurlijk al veel langer bij producten als bijvoorbeeld worstenbroodjes.”

Momenteel wordt de wereld geteisterd door het coronavirus, met als gevolg dat heel veel beurzen de deuren gesloten houden. Voor Jonkman is dit een groot probleem, aangezien zij een volle agenda gepland hadden: “Wij zitten nu een beetje met de vraag ‘Hoe nu verder?’ Het begon al met het uitstellen van Interpack in Düsseldorf, dit is echt de grootse beurs van de wereld als het om verpakkingen gaat, Die beurs is nu verplaatst naar het einde van het jaar. Wij krijgen over enkele weken de machines binnen die we daar zouden tentoonstellen, maar wij weten nu ook niet hoe het verder moet. Fuji zou op de beurs een stand van 800m2 hebben. Het is ongelooflijk zonde, al begrijpen we natuurlijk heel goed dat deze maatregelen genomen worden. Ook de Empack wordt verschoven.”

Zo wordt klantcontact een stuk uitdagender, en dat is niet alleen merkzaam op beurzen. “We hadden onlangs een afspraak met een klant die net een nieuwe fabriek hebben. Normaal ga je dan samen even de vloer op en kijk je samen waar Fuji misschien een rol kan spelen. De fabriek was nu echter niet toegankelijk voor ons, wegens het coronavirus. Compleet begrijpelijk overigens, maar dan blijft het nu bij een kopje koffie. Zaken doen wordt een stuk lastiger op deze manier. Hierbij wil ik benadrukken dat wij als Fuji Benelux uiteraard de situatie volledig begrijpen. Wij zien echter ook dat er nog steeds geproduceerd moet worden en werken samen in goed overleg met de klant om het hele proces wel door te laten gaan. De economie moet blijven draaien, al zullen we allemaal onze maatregelen moeten treffen en voorzichtig te werk zullen gaan.” Sluit Jonkman af.

Voor meer informatie:
Rinze Jonkman
Fuji-Packaging Benelux
Tel: +31 (0)320 - 266 128 | +31 (0)6 - 46 04 08 97
Email: R.Jonkman@fuji-packaging.nl 
www.fuji-packaging.nl