Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Menno van Breemen en Leo van der Giesen van Aartsen

"Australische druiven en Nieuw-Zeelands hardfruit enorm populair in Azië"

Tholen - Met het Australische merk Grandezza en het Nieuw-Zeelandse merk Okuku scoort Aartsen hoge ogen op de Europese en Aziatische markt. Menno van Breemen van Aartsen Asia en Leo van der Giesen van het kantoor in de Benelux vertellen over het belang van deze merken.

Wat zijn de belangrijkste producten die jullie onder Grandezza en Okuku voeren?
Leo: Allereerst sluiten Grandezza en Okuku naadloos aan bij de Aartsen strategie om de allerbeste partners met de allerbeste producten onder deze twee huismerken op de markt te brengen, dit geldt zowel voor Europa als voor Azië. De belangrijkste producten voor Europa zijn Royal Gala- en Breaburn-appels uit Nieuw Zeeland onder Okuku.
Menno: In Azië zijn het de appelvariëteiten Royal Gala, Fuji en Granny op dit moment onder Okuku die vanuit Nieuw Zeeland hun weg naar het Verre Oosten vinden. In Australië zijn we drie jaar geleden begonnen met de beste druiven van onze partners te pakken onder Grandezza. De ‘Orange box’ heeft een zeer goede reputatie in de meeste landen in Azië. Het is dan ook echt één  van de 'leading brands' in de markt in China. Daar is ook hard voor gewerkt door onze partners in Australië. Zij streven naar topkwaliteit als standaard. Naast Grandezza hebben we ook druiven onder Okuku in Australië sinds twee jaar. Ook daar ligt de lat hoog en hopen we een zelfde toppositie in de markt te realiseren!

Hoe belangrijk zijn de Nieuw-Zeelandse en Australische producten voor jullie handel? Gaan die hoofdzakelijk richting Azië of zijn deze ook belangrijk voor de afzet in de Benelux?
Menno: Voor Aartsen Asia zijn appels en peren één van de meest snelgroeiende producten. Als we dan kijken naar land van origine dan staat Nieuw Zeeland op 1 in Azië en we zien hierin nog veel mogelijkheden voor groei in al de landen waar we distributie hebben. De druiven vanuit Australië zijn enorm populair in Azië. Met grote volumes hebben we een zeer sterke positie in de markt.
Leo:
In Europa gaan we voor Nieuw Zeeland. Dat zijn dan voornamelijk appelen en peren. Nieuw Zeeland levert nog altijd het beste wat er aan appels en peren te vinden is in deze wereld. Australië zie je hier maar sporadisch op de markt. Pink Lady is hier een mooi voorbeeld van, maar dit is dan ook een topproduct.

Beide landen hebben te maken met droge groeiseizoenen. Hoe groot is daar het effect van in de opbrengst en prijzen?
Leo:
Wat Europa betreft, met appels en peren speelt dit veel minder tot niet vanuit Nieuw Zeeland. Onze partner zit op het zuidereiland waar men nu begonnen is met het pakken van Cox en Royal Gala. Men is op dit moment drie weken verwijderd van de eerste Breaburn. Klimatologisch zijn er daar geen problemen geweest, er is voldoende water en qua maat pieken zij op een maat 100, dat is mooi.
Menno: Voor wat betreft appels en peren geldt voor ons vanuit Nieuw-Zeeland hetzelfde. Wat betreft de druiven uit Australië heeft het wel een grote invloed gehad want de productiekosten liggen een stuk hoger omdat de prijs voor water enorm gestegen is. De temperaturen waren extreem hoog in januari waardoor er veel water nodig was tegen een hoge prijs! De prijzen in de markt zullen variëren, maar gebaseerd op kwaliteit. De investering in genoeg water zal zich uiten in betere kwaliteit ten opzichte van andere producten en daardoor ook een betere prijs.

Komt er meer concurrentie vanuit Zuid-Amerikaanse hoek voor de fruitimport van Azië?
Menno:
Medio januari hadden we de eerste druiven vanuit Australië binnen en die kwamen in een markt met concurrentie van zowel Zuid Afrika, India, Peru en Chili. Er is ruimte voor iedere origine, al is het logisch dat volumes invloed hebben op de prijs. Peru en Zuid Afrika zien we langzaam verdwijnen uit de markt in Azië, maar Chili zal er genoeg zijn en het is ook weer interessant om te zien waar het fruit allemaal heengaat in deze fase met het Coronavirus. We staan allemaal op scherp om een zo goed mogelijke service te verlenen aan onze partners.

In hoeverre belemmert het Coronavirus de handel, aangezien het appel, kiwi- en uienseizoen nu los gaat barsten?
Leo:
Directe invloed in de Benelux op onze importhandel heeft het nog niet, de goederenstromen blijven op dit moment doorgaan als voorheen.
Menno: In Azië ondervinden we er sinds januari al de consequenties van, en proberen we er zo goed mogelijk mee om te gaan voor zowel intern als extern. Wel zijn we voorbereid op wat eventueel komen gaat en nemen we het beslist erg serieus! Intern in de organisatie, zowel in de Benelux en Azië, nemen we uiteraard maatregelen om ons, zover mogelijk, zo goed mogelijk te verweren. Daarbij zetten we ook alles om een - nogmaals - zo goed mogelijke op alles om een zo goed mogelijk service te verlenen aan onze partners in de wereld.

Voor meer informatie:
Leo van der Giessen
Aartsen
Tel: +31 (0)76 - 52 48 166
leo.van.der.giesen@aartsen.com   

Menno van Breemen
Aartsen Asia Ltd.
T: +852 37 05 55 07
M: +852 93 19 80 78 
menno.van.breemen@aartsen.com