Lidl opent pub bij vestiging

BJC breidt winkelnetwerk in Thailand uit
Berli Jucker Plc (BJC), het moederbedrijf van de Thaise supermarktketen Big C, is van plan om tussen de THB8mld en THB10mld (tussen de €223,4mln en €279,3mln) te investeren in uitbreidingen. Volgens onderdirecteur Rami Piirainen zal 70% van het budget dit jaar worden gebruikt voor de uitbreiding van het netwerk van Big C Supercenter. De rest van het budget is bedoeld voor andere onderdelen van BJC. In Thailand zullen op deze wijze drie Big C-hypermarkten worden geopend. Ook worden twee supermarkten opgezet, waarvan de een onder het format van Big C Market in bedrijf zal gaan en de ander als een Food Place-filiaal. Verder worden er 300 locaties toegevoegd aan het buurtwinkelnetwerk van Mini Big C. Door de uitbreidingen zal het totale retailnetwerk op 1.679 winkels komen te staan. Aan het eind van vorig jaar had BJC 1.016 Mini Big C-vestigingen, 151 hypermarkten, 62 supermarkten en 145 Pure-drogisterijen.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Aldi breidt uit in Zuid-Australië
Aldi heeft plannen om in Zuid-Australië dit jaar vijf nieuwe vestigingen te openen. In het afgelopen jaar opende Aldi zijn eerste nieuwe filiaal in Zuid-Australië. De Duitse discounter ging aan het begin van 2016 van start in de Zuid-Australische markt. Op dit moment heeft de keten hier een netwerk van 34 winkels. Aan het einde van dit jaar zal door de nieuwe winkelopeningen het netwerk op 39 locaties komen. Het bedrijf kondigde aanvankelijk aan dat er naar eigen zeggen capaciteit was om tot 50 winkels in Zuid-Australië te openen. Met de nieuwe plannen van dit jaar komt Aldi steeds dichter bij dit streven in de buurt.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Carrefour introduceert mobiele app in Pakistan
Carrefour, dat in Pakistan actief is via de retailpartner Majid Al Futtaim, heeft in het Aziatische land een nieuwe mobiele app voor consumenten geïntroduceerd. De nieuwe app zorgt voor klanten in de regio Lahore voor een eenvoudige en handige digitale winkelervaring. De app kan worden gebruikt om vanuit huis een selectie te maken uit de meer dan 5.000 producten in het assortiment van lokale Carrefour-vestigingen. De bestellingen worden vervolgens aan huis afgeleverd. De app van Carrefour zal ervoor zorgen dat de retailgroep een leiderschapspositie verkrijgt binnen de Pakistaanse online supermarktsector. Aanvankelijk zal het aanbod via de app neerkomen het winkelassortiment, dat uit levensmiddelen en andere dagelijkse benodigdheden bestaat. Later zal dit aanbod worden uitgebreid met onder andere textiel en versproducten.
Bron: nation.com.pk 

Lidl opent pub bij vestiging in Noord-Ierland
Lidl heeft plannen bevestigd voor de opening van een pub bij een vestiging in Noord-Ierland. De discountketen heeft de plannen voor een eigen café bij een nieuwe vestiging in Dundonald voorgelegd aan het lokale bestuur. Lidl opende aan de hand van een investering van £7mln (€8,0mln) een filiaal op een locatie die eerder ook al door de keten werd gebruikt. De oude locatie werd in 2012 afgebroken, waarna sinds november 2019 de nieuwe vestiging in bedrijf is gegaan. Een deel van de nieuwe locatie zal volgens de plannen tot pub worden gerenoveerd.
Bron: irishnews.com 

Britse discountketen trekt zich terug uit Duitsland
De Britse discounter B&M European Value Retail gaat zich terugtrekken uit de Duitse markt. B&M heeft zijn met verlies draaiende keten Jawoll voor €12,5mln overgedragen aan een consortium onder leiding van AC Curtis Salta. B&M, dat gespecialiseerd is in de retail van alles van meubelen tot elektronica tot levensmiddelen, besloot in november 2019 tot de verkoop de Jawoll-keten. Het netwerk van Jawoll bestaat uit 89 vestigingen. In het fiscaal jaar 2018/2019 had Jawoll een verlies van £15,4mln (€17,6mln).
Bron: reuters.com 

Frankrijk: Carrefour opent tweedehands winkel in hypermarkt
Carrefour zoekt voortdurend naar manieren om zijn hypermarkten aantrekkelijker te maken. Daarom worden nieuwe formats en concepten ontwikkeld, die aan moeten sluiten bij de laatste consumententrends. De keten heeft al partnerschappen gesloten met andere retailers voor afdelingen binnen de hypermarkten, zoals met Darty, Aubert en Pacific Pêche. Het laatste experiment op dit vlak is met Cash Converters, waarmee het concept Carrefour Occasion is ontwikkeld. De Carrefour Occasion-afdeling heeft een winkelruimte van 100 vierkante meter, waarop tweedehands artikelen zoals smartphones, boeken, cd's/dvd's, videogames of juwelen worden aangeboden. Ook neemt de afdeling tweedehands artikelen van consumenten in.
Bron: kamcity.com 

VK: Aldi wil dat leveranciers 100% duurzaam worden
In een duidelijk verwoorde brief aan zijn leveranciers heeft Giles Hurley, de CEO van de Britse tak van Aldi, aangegeven dat met vijf jaar tijd alle partners van de retailgroep 100% duurzaam verpakkingsmateriaal moeten gebruiken. Leveranciers die met Aldi zaken willen doen, moeten zodoende ervoor zorgen dat er voor 2025 wordt overgestapt op verpakkingen die volledig recyclebaar, biologisch afbreekbaar of herbruikbaar zijn. In 2018 nam Aldi officieel als doelstelling aan dat alle huismerkproducten met 2022 uitsluitend in duurzame verpakking worden aangeboden. Volgens Giles Hurley is er sinds 2018 voor 2.700 ton aan plastic en voor 3.700 aan niet-recyclebaar materiaal bespaard. De directeur is echter van mening dat meer maatregelen voor duurzaamheid nodig zijn. De keten stelt dat voor alle stappen voor meer duurzaamheid enige discussie onmogelijk is. Het toekomstige inkoopbeleid zal worden gebaseerd op de mate waarin leveranciers zich qua duurzaamheid hebben weten te ontwikkelen.
Bron: goodnewsnetwork.org

Canada: Metro investeert $420mln in dc in Quebec
Metro is van plan om in de komende vijf jaar CA$420mln (€269,6mln) te investeren in zijn logistieke capaciteiten. In Terrebonne, een voorstad van Montreal, wordt een geautomatiseerd distributiecentrum opgezet, terwijl een andere faciliteit in Laval, Quebec zal worden uitgebreid. Het nieuwe logistieke centrum in Terrebonne krijgt een oppervlak van iets meer dan 55.700 vierkante meter en is met name bedoeld voor versproducten en diepgevroren producten. De faciliteit zal in 2023 in bedrijf gaan. Werknemers van het huidige distributiecentrum voor diepgevroren producten en vlees in het noorden van Montreal zullen naar de nieuwe faciliteit worden overgeplaatst. Dit geldt ook voor het personeel van het distributiecentrum voor vis, dat Metro in Riviere-des-Prairies/Pointe-aux-Trembles heeft gevestigd. Het nieuwe centrum in Terrebonne zal verder ook worden gebruikt voor de distributie van zuivel.
Bron: canadiangrocer.com 

VS: UNFI meldt kwartaalresultaten 
United Natural Foods, Inc. (UNFI) heeft zijn financiële resultaten voor het tweede kwartaal van het fiscaal jaar 2020 bekend gemaakt. In de periode van 13 weken tot 1 februari werd een netto omzet behaald van $6,14mld (€5,39mld). In dezelfde periode van het vorige jaar kwam de netto omzet neer op $6,15mld (€5,4mld). De totale uitstaande schuld werd verminderd met $149mln (€130,8mln). Jaar op jaar nam het bruto winstmarge iets toe. 
Bron: prnewswire.com 

VS: Harps Food Stores wil vestigingen van Town & Country Grocers overnemen
Harps Food Stores is van plan om twintig vestigingen van Town & Country Grocers over te nemen. De winkels vallen onder vijf verschillende merken en bevinden zich in het noordoosten van Arkansas en het zuidoosten van Missouri. Onder de vijf winkels in Arkansas zijn twee locaties actief onder het merk Country Mart, nog eens twee locaties onder het merk Town & Country Supermarket en de vijfde locatie onder de naam Price Chopper. De vijftien winkels in  Missouri vallen onder de merken Country Mart (acht locaties), Town & Country Supermarket (vijf locaties), Cash Saver (een locatie) en ALPS Supermarket (een locatie). Er zijn vooralsnog geen financiële details over de plannen voor overname bekend gemaakt. Volgens Harps wordt de overname in de zomer van dit jaar voltooid. Dit is echter nog afhankelijk van de goedkeuring van de aandeelhouders van Town & Country Grocers.
Bron: supermarketnews.com 

VS: Bogopa biedt op vaste activa van Fairway
De Amerikaanse keten Fairway Market heeft aangekondigd dat de supermarktgroep Bogopa Enterprises een bod heeft geplaatst van $75mln (€65,9mln) voor zes winkels en een distributiecentrum van Fairway. Bogopa is een familiebedrijf, dat al ruim 32 jaar in de omgeving van New York een supermarktketen beheert. Op dit moment heeft het Bogopa een netwerk van 26 winkels, die onder de naam Food Bazaar verspreid zijn over New York City, New Jersey, Long Island, Connecticut en Westchester. Fairway Market heeft eerder zijn faillissement aan moeten vragen in New York. Op 16 maart wordt een veiling gehouden, waarbij onder toezicht van de faillissementsrechtbank van het zuidelijke district van New York de vaste activa van Fairway worden verkocht. Er hebben zich inmiddels ook voor andere vestigingen van Fairway kandidaten voor overname gemeld.
Bron: prnewswire.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven