Zijn zoete aardappelen, cassave of yam goede vervangers voor aardappelen?

Hoewel de aardappelen plantaardig producten zijn, passen ze door hun hoge glycemische index niet in de dagelijks aanbevolen consumptie van 5 stukken fruit of groenten. Elke keer dat we aardappelen eten, stijgt onze bloedsuikerspiegel snel en komt er in ons lichaam veel insuline vrij, zo legt voedingsdeskundige Daniel Ursúa uit. Als deze pieken heel vaak voorkomen, kan dat weerstand veroorzaken tegen insuline en leiden tot diabetes type 2. Volgens Susana Monereo van de Spaanse Vereniging voor de Studie van Obesitas (Seedo) treedt er bij de consumptie van aardappelen ook een opeenhoping van vetten op. Hoewel aardappelen zelf geen verzadigde vetten bevatten, kunnen ze ze toch aan de basis liggen van een verhoging van het lichaamsgewicht.

Daarom zijn de laatste tijd andere knollen als zoete aardappelen, cassave en yam in beeld gekomen als vervangproducten voor aardappelen.

Zoete aardappel
De afgelopen jaren is de consumptie enorm gestegen, omdat de zoete aardappel faam heeft heel gezond te zijn. Maar zijn zoete aardappelen echt gezonder dan aardappelen? Volgens de Spaanse Federatie van Voeding (FEN) bevatten aardappelen ongeveer 88 kilocalorieën per 100 gram, 18% koolhydraten en slechts 2% vezels. De cijfers voor de zoete aardappel zijn als volgt: 101 kilocalorieën, 21,5% koolhydraten en 2,5% vezels.

De zoete aardappel is dus rijker aan koolhydraten omdat het naast zetmeel een hoger suikergehalte heeft dan de aardappel. De zoete aardappel bevat echter meer micronutriënten en meer vezels, wat de glycemische index verlaagt. De verschillen zijn evenwel niet groot. Niet de keuze voor het ene of het andere product is van doorslaggevend belang, wel de wijze van bereiding. Zo is het beter de aardappel en de zoete aardappel te koken of in de oven te bereiden dan ze te frituren.

Cassave en yam
Cassave en yam zijn niet echt een betere optie. Beide knollen bevatten meer dan 100 kilocalorieën per 100 gram en bijna 30% koolhydraten, meer dan zowel zoete aardappelen als aardappelen. Toch hebben ze een lagere glycemische index dan de aardappel omdat ze meer vezels bevatten.

Cassave of yam chips zijn ook niet beter dan aardappelen of zoete aardappelchips. Het beste advies is de consumptie van gelijk welke knol te verminderen en te kiezen voor een ander soort snack, zoals noten, en voor een andere garnering, zoals salades of peulvruchten.

Bron: elespanol.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven