Auchan waarschuwt voor invloed virus op resultaten

Australië: Woolworths en Terracyle onthullen plannen
Woolworths en Terracyle werken samen aan Loop, een initiatief voor zowel klanten als leveranciers dat plastic afval tegen moet gaan. Loop is ontwikkeld door Terracyle en wordt in juni 2021 in samenwerking met Woolworths in een pilotfase ingezet. Het samenwerkingsverband tussen de twee bedrijven werd vorig jaar aangekondigd. Hierdoor is Woolworths een jaar lang de enige retailer waar Loop zal worden gebruikt. De directeur van Terracyle, Tom Szaky is persoonlijk in Australië aan het werk om leveranciers zich bij het Loop-initiatief aan te laten sluiten. Loop draait om verpakking, die gebruikt wordt bij de thuisbezorging van producten bij consumenten. De herbruikbare verpakking wordt na gebruik aan de retailer teruggegeven, waarna de verpakking wordt gereinigd en bij een volgende bestelling weer wordt ingezet.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Frankrijk: Auchan waarschuwt voor invloed virus op resultaten
Auchan heeft aangegeven dat het bedrijf de vruchten begint te plukken van het plan voor herstel, waarmee in 2019 de winstmarges bij de retailtak werden verbeterd. Het bedrijf waarschuwt met betrekking tot de winstverwachting echter wel voor de mogelijke impact van de uitbraak van het coronavirus. Dit heeft met name gevolgen voor de Chinese hypermarktketen en Auchan-partner Sun Art Retail, dat eerder al moeite had met de felle concurrentie in de Chinese markt. Ongeveer 27% van de omzet van Auchan wordt in Azië gegenereerd. "De ontwikkeling van de resultaten zijn afhankelijk van de gevolgen van COVID-19 op de Chinese economie en de resultaten bij Sun Art. Het is nog te vroeg om hier een prognose van te geven, wat ook voor de andere landen geldt", aldus een verklaring van Auchan. Over heel 2019 behaalde Auchan Retail een bruto winst van €1,8mld. Jaar op jaar is dat een toename van 14% en van 9% op een vergelijkbare basis. .
Bron: uk.reuters.com 

Tesco verkoopt afdelingen in Thailand en Maleisië aan CP Group
Tesco heeft bekend gemaakt zijn afdelingen in Thailand en Maleisië over te dragen aan de CP Group. De CP Group is een conglomeraat op het gebied van levensmiddelen, retail en landbouw, dat in Bangkok is gevestigd. De overdracht schat de waarde van de Aziatische tak van Tesco op $10,6mld (€9,27mld) en geeft Tesco een bruto opbrengst van $10,3mld (€9,1mld). Tesco heeft in een verklaring gemeld dat de overdracht ergens in de tweede helft van 2020 zal worden voltooid. De desinvestering in Maleisië en Thailand zal volgens het bedrijf helpen om de Tesco-groep qua bedrijfsvoering te vereenvoudigen, zodat er beter kan worden gefocust op het genereren van omzet in Centraal-Europa, het Verenigd Koninkrijk en Ierland.
Bron: esmmagazine.com 

E-commerce in Hong Kong richt zich op buitenland
Meer dan de helft van het aantal e-commerce-ondernemingen in Hong Kong wil zich meer ontwikkelen in buitenlandse markten. Dit blijkt uit een rapport van het e-commerceplatform Shopline. Volgens het rapport willen drie op de vijf in Hong Kong gevestigde online retailers nieuwe producten ontwikkelen. 57,5% wil uitbreiden naar andere landen. De meest populaire buitenlandse markt onder de ondervraagde bedrijven is Thailand (45,8%), gevolgd door andere Aziatische landen zoals Maleisië en Japan.
Bron: insideretail.asia 

Filipijnen: Walter Mart breidt netwerk in Luzon uit
De in de Filipijnse regio Luzon gevestigde supermarktketen Walter Mart heeft in het afgelopen jaar zes nieuwe winkels aan het eigen netwerk toegevoegd. Ook heeft het bedrijf online activiteiten ingezet. Volgens Walter Mart is online retail een belangrijke manier waarop de retailer zijn klantenbasis buiten het fysieke netwerk uit kan breiden. Hierbij wordt met name gericht op de omgeving van de hoofdstad Manila. Walter Mart-directeur Rosemarie D Caalam heeft aangegeven dat de nieuwe winkels de aanwezigheid van het bedrijf in Luzon zullen versterken.  Walter Mart heeft vooralsnog geen plannen om in andere delen van de Filipijnen uit te breiden. 
Bron: insideretail.asia 

8,3% meer LFL-omzet voor Walmart in Mexico
Walmart de Mexico, de Mexicaanse tak van Walmart en tevens de grootste retailer van het land, gaf aan dat in februari de vergelijkende winkelomzet jaar op jaar met 8,3% toenam. De totale omzet van Walmex steeg in diezelfde maand met 10%.
Bron: uk.reuters.com 

VS: Safeway en Giant garanderen pensioenbetalingen voor vakbondsleden
Afdelingen van de vakbond United Food & Commercial Workers in de omgeving van Washington zijn tot een collectieve arbeidsovereenkomst gekomen met de retailer Safeway. De overeenkomst garandeert een volledige uitbetaling van het pensioen voor zowel de huidige werknemers als gepensioneerde oud-medewerkers. In Maryland is een vergelijkbare overeenkomst getroffen met Giant Food. Giant kwam in februari al tot een voorlopige overeenkomst met de lokale vakbond. Het overleg met Safeway verliep een stuk minder soepel, in zoverre dat er door de vakbonden al werd gesproken over stakingsacties. Slechts enkele uren voordat een geplande staking van start zou gaan werd de arbeidsovereenkomst door vakbondsleden goedgekeurd. De overeenkomsten met Safeway en Giant zullen met terugwerkende kracht in gaan en lopen van 27 oktober 2019 tot oktober 2023.
Bron: pionline.com 

VS: Instacart levert bestellingen zonder menselijk contact
Wegens de zorgen omtrent het coronavirus kunnen klanten van het thuisbezorgplatform Instacart er nu voor kiezen dat de boodschappen aan de deur worden afgezet, in plaats van dat de bestelling persoonlijk wordt aangenomen. Op deze manier wordt het contact tussen bezorger en klant vermeden en wordt het risico op besmetting met het virus geminimaliseerd. De nieuwe bezorgoptie heet "Leave at My Door Delivery". De klant kan hierbij zelf een tijdsraam aangeven, waarbinnen de boodschappen voor de deur worden afgezet. De bezorgmogelijkheid werd in de afgelopen maanden al door Instacart getest. Wegens de huidige ontwikkelingen omtrent het coronavirus nam de vraag naar deze manier van bestellingen leveren toe en besloot het bedrijf Leave at My Door Delivery eerder in te zetten.
Bron: edition.cnn.com 

VS: Tops Markets sluit Orchard Fresh in Orchard Park
Tops Markets gaat een Orchard Fresh-winkel in Orchard Park sluiten. Met het sluiten van de vestiging komt een einde aan een experiment van zeven jaar van Tops Markets om een hoger marktsegment aan te boren en in te spelen op de groeiende vraag naar bio-producten. De Orchard Fresh-winkel werd in 2013 geopend met de hoop om een nieuw winkelformat te vestigen. Dit format zou vervolgens worden toegepast in de Buffalo Niagara-regio en andere delen van de VS. In een verklaring geeft Tops aan dat de beslissing voor het sluiten van de winkel niet makkelijk was. "Dit geeft verder op geen enkele manier een indicatie van de prestaties of de toewijding van onze medewerkers bij deze locatie", aldus Tops. "Vanaf het moment dat deze conceptwinkel werd geopend, zijn hier een aantal initiatieven en programma's ontwikkeld en getest. Deze worden nu ingezet door middel van renovaties bij Tops-winkels, die zowel nu als in de toekomst plaats gaan vinden."
Bron: buffalonews.com 

VS: Walmart voegt boodschappen aan belangrijkste app toe
Walmart heeft de belangrijkste app die door het bedrijf wordt gehanteerd uitgebreid met een optie voor boodschappen. Jarenlang maakte het bedrijf gebruik van twee verschillende apps. De grotere van de twee was bedoeld voor retail in het algemeen, terwijl de andere app werd ingezet met betrekking tot producten in supermarkten. De functionaliteit van de tweede, kleinere app is nu toegevoegd aan de eerstgenoemde app. De verbeterde Walmart-app heeft een aanbod aan versproducten, dagelijkse benodigdheden en lokale producten, die via de app kunnen worden besteld en aan vervolgens aan huis worden geleverd of bij een afhaalpunt worden klaargezet. De app omvat verder andere online dienstverleningen van Walmart, zoals de betaalmethode Walmart Pay.
Bron: chainstoreage.com 

US Foods neemt Smart Foodservice over voor $970mln
US Foods Holding Corp, een Amerikaanse distributeur van levensmiddelen, gaat het bedrijf Smart Foodservice Warehouse Stores overnemen van het investeringsbedrijf Apollo Global Management. De overname heeft een waarde van $970mln (€855,7mln). Door de overname kan US Foods een grotere klantenbasis verkrijgen binnen de horecasector. Smart Foodservice is een groothandelsketen met 70 vestigingen verspreid over de VS, die voornamelijk aan kleine tot middelgrote restaurants levert. In 2019 had Smart Foodservice een jaaromzet van ongeveer $1,1mld (€970mln). De Amerikaanse sector voor distributie van levensmiddelen wordt gekenmerkt door zeer beperkte winstmarges. De omvang van een groothandelaar speelt daarom een cruciale rol. Grotere bedrijven hebben een sterkere onderhandelingspositie en kunnen lagere prijzen van leveranciers afdwingen. US Foods gaat de overname voornamelijk financieren door middel van een lening van $700mln (€617,5mln) bij Citigroup en Bank of America. De aandelenkoers van US Foods daalde onlangs met bijna 7%.
Bron: reuters.com 

VS: Instacart introduceert mobiele betaalmethode 
Instacart, een marktleider binnen de Noord-Amerikaanse online supermarktsector, heeft een nieuwe methode geïntroduceerd waarmee consumenten voor hun boodschappen kunnen betalen. In plaats van in een kassarij te staan kunnen klanten van aangesloten supermarkten met de Shopper-app betalen voor hun boodschappen. Instacart Mobile Checkout zal in de komende maanden voor alle consumenten beschikbaar worden gesteld. De nieuwe betaalmethode is ontwikkeld in samenwerking met Marqeta, dat een platform voor betaalkaarten beheert. Instacart Mobile Checkout is te gebruiken bij elke supermarkt die creditcards accepteert via Google Pay of Apple Pay.
Bron: prnewswire.com 

VS: Albertsons plant opnieuw beursgang
De Amerikaanse supermarktgroep Albertsons heeft plannen ingediend voor een nieuwe beursgang. In 2015 probeerde het bedrijf dit ook al, wat toen echter mislukte wegens de slechte omstandigheden op de markt. In januari meldde het financieel nieuwsblad Wall Street Journal dat een beursgang van Albertsons mogelijk uit gaat van een waarde van rond de $19mld (€16,8mld). Albertsons heeft verder nog geen details bekend gemaakt met betrekking tot de omvang van de beursgang of de prijs per aandeel. De retailgroep is in de VS onder andere verantwoordelijk voor de supermarktketen Safeway.
Bron: reuters.com 

Amazon opent tijdelijke winkels
Amazon komt met een nieuw concept voor fysieke retail in de vorm van wisselende pop-up-winkels in de VS. De tijdelijke winkels hebben eigen thema's en merken, die regelmatig zullen worden vernieuwd. De zes pop-up-winkels worden geopend in de staten Californië, Illinois, Colorado, Nevada en Texas. De nieuwste fysieke winkel van Amazon bevindt zich in Seattle, Washington. Amazon Pop Up is een uitbreiding op Amazon.com en biedt de klanten een verbeterde winkelervaring. De consument kan in de winkel eerst de producten van dichtbij bekijken, voordat een keuze voor aanschaf wordt gemaakt.
Bron: retailanalysis.igd.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven