Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Charles Gantz van Anlin Shipping, Zuid-Afrika

“In Zuid-Afrika geen last van containertekort"

Voorlopig worden de havenactiviteiten in Zuid-Afrika niet bijzonder gehinderd door een tekort aan containers, zeker niet meer dan door de beruchte zuidoostelijke wind in Kaapstad die ongeveer drie weken geleden zorgde voor enkele dagen stilstand; of de gemeentelijke wegafsluitingen rond de containerterminals van Durban komende week. Maar de industrie vraagt zich af hoe lang dat nog gaat duren. Er komen sporadisch lege containers binnen en als ze dat doen, worden de ladingen soms verdeeld over de schepen.

De pruimensector, met nog ongeveer een maand te gaan voor late pruimen, hoopt het moment voor te zijn dat er een uitgesproken gebrek aan containers zal zijn, terwijl de druivensector opgelucht is dat het einde van deze campagne in zicht is.

De citrussector kan weleens de dupe zijn
"Wat we nu zien is het topje van de ijsberg,” zegt Charles Gantz van Anlin Shipping, wiens gespecialiseerde koelschepen gespaard zullen blijven van het toekomstige potentiële tekort aan containers. De weinige containers op het dek zijn van hen, terwijl het fruit onderdeks wordt verpakt op pallets in optimale temperatuuromstandigheden. Zestig tot zeventig procent van het Zuid-Afrikaanse citrus voor de VS wordt op deze manier verscheept en hetzelfde percentage fruit voor Rusland.

"We blijven 5.000 tot 6.000 pallets per week laden tijdens het citrusseizoen, onze service gaat door. Ik denk dat het de scheepvaartindustrie vier tot zes maanden zal kosten om zich volledig te herstellen van de huidige en mogelijk toekomstige verstoringen en dat tegen die tijd het citrusseizoen voorbij zal zijn."

Palletlading op een gespecialiseerd koelschip

Gantz zou graag zien dat hun service meer wordt beproefd in de Zuid-Afrikaanse fruitsector. Hij wijst erop dat zijn uitstekende staat van dienst op het gebied van risicomanagement bij koude schades wordt ondersteund door Citrus Research International.

Samen met de Russische zendingen op een speciaal koelschip is het geschikt voor 5% van de Europese zendingen. "Het ligt op dezelfde lijn, dus we hebben ruimte, we hebben capaciteit, en we zullen niet worden beïnvloed door een mogelijk tekort aan containers. We werken met exclusieve particuliere terminalexploitanten.

Tekort aan containers in Durban verwacht
Gantz is sceptisch over de beweringen dat er genoeg containers beschikbaar zijn voor de komende maanden en verwacht tekorten, met name in Durban. Hij adviseert exporteurs om contact op te nemen met lokale containerdepots en met de rederijen zelf om te informeren of er voldoende containers zijn. "Dat wil zeggen, als ze open kaart spelen. Volgens mij ontkennen sommige mensen de situatie en hopen ze dat er nog genoeg containers beschikbaar zijn.”

"We moeten niet vergeten dat lege containers uit China moeten terugkeren om de noord-zuid route op te gaan, wat betekent dat ze teruggaan naar Europa, omdat er op dit moment weinig handelsbewegingen zijn tussen China en Zuid-Afrika. Of de containers staan in overslagcentra.”

Slechts 5 procent van de Zuid-Afrikaanse fruitindustrie maakt momenteel gebruik van de mogelijkheid om met gespecialiseerde koelschepen naar Europa te verschepen. Dit zou het jaar van de verandering kunnen zijn.

Meer informatie:
Charles Gantz
Anlin Shipping (alleen als agent)
+27 82 887 2911
charles@anlin.co.za
www.anlin.co.za

Publicatiedatum: