Cathy Burns, CEO van PMA: "Spanje heeft alles om de rol van leider te vervullen"

"We willen oplossingen bieden voor de grote uitdagingen waar de Spaanse AGF-sector voor staat"

Europese afzetpartijen, met Spanje op kop, veroveren een steeds groter aandeel op de globale AGF-markt. Het Spaanse teelt- en exportpotentieel steekt duidelijk boven dat van andere landen uit, zoals Chili of Zuid-Afrika. De rol van Spanje als wereldwijde leverancier wint aan belang dankzij de ontwikkelingen in het teeltmodel en de zoektocht naar nieuwe kansen binnen en buiten Europa, traditioneel zijn belangrijkste markt. Zo zijn er de laatste jaren nieuwe poorten geopend naar markten in Azië, het Midden-Oosten en Noord-Amerika. De Spaanse sector staat echter voor grote uitdagingen waardoor het niet gemakkelijk wordt de leidersrol te vervullen.

Daarom is het Global Development Committee (GDC) van de Produce Marketing Association (PMA), een handelsvereniging die bedrijven uit alle segmenten van de wereldwijde supply chain van groenten, fruit en bloemen vertegenwoordigt, deze week in Spanje bijeengekomen om bij te leren over de sector in het Zuid-Europese land. Van 1 tot 3 maart vond een rondreis plaats door Murcia, met 19% van de productie een van de belangrijkste Spaanse teeltgebieden en op 5 maart eindigde het bezoek aan Spanje met het Industry Forum in Valencia.

Ursula Mejia-Melgar, Chief Marketing and Communications Officer van AM Fresh; Cathy Burns, CEO van PMA en Carolina Palomo, ook van de marketingafdeling van AM Fresh.

“De GDC-bijeenkomst van deze week in Spanje heeft ons de gelegenheid geboden om de uitdagingen en kansen van deze markt beter te begrijpen en ons de richting gewezen waarin we moeten zoeken om oplossingen te vinden. Het bijeenbrengen van de verschillende partijen in de groenten-, fruit- en bloemensector maakt ook deel uit van de algemene opdracht van PMA om bij te dragen aan een gezondere wereld", zei Cathy Burns, CEO van PMA.

“Het comité komt altijd bijeen in belangrijke teeltlanden. Het stelt onze leden in staat meer te leren over de lokale industrie, handelsmogelijkheden te ontdekken en ideeën te delen met bedrijfsleiders. Gezien de positie van Spanje als Europese AGF-grootmacht lag het dan ook voor de hand hier de bijeenkomst te houden om zo meer te weten te komen over de rol van het land als globale leverancier, maar ook over de nieuwste ontwikkelingen in de Spaanse teelt en zijn exportpotentieel naar Noord-Amerika en nieuwe markten in Azië. De kennis die we tijdens de rondreis opdoen, zullen we de komende maanden proberen door te spelen aan onze leden”, aldus Cathy Burns.

Een groot deel van de Spaanse economische groei in de afgelopen jaren is te danken aan de mooie exportcijfers, die in 2019 opnieuw toenamen met 8% in volume en 5% in waarde. De winstmarges krimpen echter in elke schakel van de waardeketen. Ook de versnippering binnen de sector en de klimaatverandering presenteren zich als belangrijke uitdagingen voor de toekomst van de sector, vooral door het groeiende tekort aan water. Zo zal volgens de organisatie naar verwachting tegen 2100 een groot deel van Spanje als woestijngebied beschouwd worden.

"Het PMA kan van waarde zijn voor de Spaanse AGF-sector om de negatieve trends op handelsgebied om te buigen door globale contacten te stimuleren en marktinformatie te bieden, wereldwijde benchmarks en best practices te delen, discussies aan te wakkeren over belangrijke thema’s met alle delen van de supply chain, mee te helpen aan de ontwikkeling van bestaand talent in de sector en nieuw talent aan te trekken, info te bieden over technologische innovaties in de teelt en zich samen met de branche in te zetten om de consumentenvraag naar groenten, fruit en bloemen te vergroten. Spanje heeft alles om een voortrekkersrol te spelen", zei Gary York, voorzitter van het comité en vicevoorzitter van het Amerikaanse Robinson Fresh, een toonaangevend bedrijf op het vlak van oplossingen voor de supply chain en de afzet van verse groenten en fruit.  

Vertegenwoordigers van aangesloten bedrijven en organisaties die deel uitmaken van GDC, zoals Sun World Innovations, Costco Wholesale, NS Brands Limited (NatureSweet), Maria Flowers International, Pro Colombia, Fresh Produce Marketing en Dallas/Fort Worth International Airport, namen deel aan de rondleidingen bij toonaangevende teeltbedrijven in Murcia zoals El Ciruelo, een belangrijke producent van druiven en steenfruit, El Dulze, een specialist in de teelt van sla, maïs, kruiden en andere groenten, en New Growing Systems NGS, een leverancier van technologische hoogwaardige substraatsystemen voor een efficiënte en productieve teelt.

FreshPlaza was ook uitgenodigd en woonde het evenement van 1 tot 4 maart bij. De komende dagen wordt verslag uitgebracht over de bezoeken aan bovengenoemde bedrijven, wordt informatie verstrekt over de kansen en uitdagingen voor de Spaanse sector en wordt ten slotte ook aangestipt hoe PMA denkt dat de problemen het best worden aangepakt.

 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven