Filipijnen: Sterke toename in jaaromzet voor Robinsons
Robinsons Retail had over het afgelopen jaar een sterke toename in jaaromzet van 22,8% tot PHP162,9mld (€2,8mld). In het vierde kwartaal steeg de omzet met 14,4%, terwijl de like-for-like-omzet met 3,5% toenam. De totale winst daalde met 24,9% in verband met de invoering van een nieuwe boekhoudstandaard. Als de oude boekhoudstandaard zou worden gehanteerd, zou het inkomen van Robinsons zijn gegroeid met 9,5% tot PHP5,1mld (€88,6mln). De omzet bij de supermarkten van het bedrijf steeg met 41,9% tot PHP88,5mld (€1,5mld), terwijl de like-for-like-omzet met 3,6% groeide. De groei aan vergelijkende winkelomzet was trager dan de 7,6% in het fiscaal jaar 2018. De redenen hiervoor waren volgens Robinsons wegens de toename in concurrentie, het sluiten van de eigen keten Honestbee en de integratie van de keten Rustan's. Rustan's werd in 2018 overgenomen. Het afgelopen fiscaal jaar was het eerste volledige jaar waarin de Rustan's vestigingen onder de paraplu van Robinsons vielen. 2019 werd afgesloten met een netwerk van 265 supermarkten. 213 hiervan bevinden zich in de steden Manilla en Luzon. De rest is actief in de regio's Mindanao (16 locaties) en Visayas (36 locaties).
Bron: retailanalysis.igd.com
40% van alle Estlanders bestelt bij lokale winkels
Grote internationale e-commerce-platforms als AliExpress en Amazon zijn populair onder Estse consumenten. Er is echter ook een aandeel van iets meer dan 40% van alle consumenten in Estland, dat online bestelt bij lokale e-commercebedrijven. De e-commercesector van Estland is in opkomst. Het aantal online transacties dat met bankkaarten werd uitgevoerd is volgens de Estlandse bank SEB met 50% toegenomen in vergelijking met 2017. Een deel van deze groei is nu ook te zien bij Estlandse bedrijven. Het marktaandeel van de lokale bedrijven is gegroeid van 6% in 2017 tot 11% aan het eind van 2019.
Bron: ecommercenews.eu
VK: John Lewis Partnership keert laagste bonus sinds 1953 uit
John Lewis Partnership heeft aangegeven ook onder het beleid van de nieuwe CEO Dame Sharon White bonussen aan werknemers uit te keren. Deze bonus komt neer op 2% van het salaris. Dit is echter minder dan de bonus van 3% van vorig jaar. De bonus van dit jaar komt in de praktijk neer op ongeveer £360 (€412,99) per werknemer. In de periode van 52 weken tot 25 januari daalde de winst van John Lewis Partnership jaar op jaar met 23% tot £123mln (€141,1mln). De bruto winst daalde in dezelfde periode met 25% tot £146mln (€167,5mln). De omzet over 2019 daalde met 1,6% tot £10,15mld (€11,6mld).
Bron: retailgazette.co.uk
Polen: Carrefour opende tien nieuwe winkels in begin 2020
Carrefour Polska heeft in de eerste twee maanden van 2020 in totaal tien nieuwe franchisevestigingen geopend. Onder de nieuwe Poolse winkels bevinden zich vier buurtwinkels in Warschau. Het buurtwinkelsegment maakt nu in Polen een opmars, wegens de behoefte van de consument aan hoge kwaliteit en een snellere winkelervaring. Carrefour werkt samen met kleine en middelgrote Poolse ondernemers om zo een netwerk aan kleinschalige buurtwinkels op te kunnen zetten.
Bron: esmmagazine.com
VK: Sainsbury's gebruikt energiebesparende koelvakken
Sainsbury's heeft de installatie voltooid van nieuwe energiebesparende koelvakken bij al zijn Britse supermarkten en buurtwinkels. De koelvakken maken gebruik van Aerofoil- technologie, die oorspronkelijk was ontwikkeld voor de koeling van Formule 1-wagens. In totaal zijn 400.000 Aerofoil-koelvakken in het netwerk van Sainsbury's in gezet. De nieuwe koelsystemen zorgen ervoor dat de totale CO2-uitstoot van Sainsbury's met bijna 8.800 ton per jaar wordt verminderd. Ook wordt er nu voor 15% bespaard op energieverbruik.
Bron: businessgreen.com
India: Reliance Retail neemt keten in Tamil Nadu over
Reliance Retail Ventures, dat een dochteronderneming is van Reliance Industries van miljardair Mukesh Ambani heeft in de regio Tamil Nadu. Het in de stad Coimbatore gevestigde bedrijf Shri Kannan Departmental Store Pvt. Ltd is voor Reliance Retail een manier om in het zuiden van India uit te breiden. Shri Kannan wordt overgenomen voor Rs1,5mld (€18,2mln). Shri Kannan heeft een aanbod van onder andere versproducten zoals groente, fruit en zuivel. De keten heeft een netwerk van 29 vestigingen in de omgeving van Coimbatore.
Bron: vccircle.com
VK: Waitrose & Partners gaat winkels sluiten
Waitrose & Partners heeft aangegeven dat een aantal winkels in Schotland, Hampshire en de West Midlands worden gesloten. De winkels bevinden zich in Four Oaks in de West Midlands, Waterlooville in Hampshire en in de gemeente Helensburgh in de Schotse regio Argyll and Bute. Verdere details over de winkelsluitingen zijn nog niet bekend gemaakt. Er wordt verwacht dat de winkel in Helensburgh in mei zal worden gesloten en dat de winkels in Four Oaks en Waterlooville in juni de deuren zullen sluiten. Er wordt met het personeel overlegd om de mogelijkheden te verkennen voor de werknemers die bij Waitrose in dienst willen blijven.
Bron: waitrose.pressarea.com
VS: Costco heeft sterkere omzet dankzij coronavirus
Costco heeft in het afgelopen kwartaal een toename in omzet gezien. De reden hiervoor is omdat veel consumenten schoonmaakproducten en levensmiddelen in zijn gaan slaan wegens het coronavirus. De vergelijkende winkelomzet nam in het afgelopen kwartaal toe met 9,1%. In februari was de totale omzet van Costco jaar op jaar gestegen met 12,4%. Volgens Costco is 3% hiervan direct te herleiden tot de toegenomen vraag in verband met zorgen omtrent het coronavirus.
Bron: edition.cnn.com
VS: Tauriga wordt directe leverancier van Ahold-Delhaize
Tauriga Sciences, een bedrijf dat is gespecialiseerd in de ontwikkeling en distributie van gepatenteerde producten, is officieel door Ahold-Delhaize USA goedgekeurd als directe leverancier. Het bedrijf is naast het werk op het gebied van gepatenteerde producten ook actief in het overnemen van kleinere bedrijven of het investeren in deze bedrijven. Tauriga heeft door de goedkeuring van Ahold-Delhaize nu leveringsketens lopen naar alle grote Amerikaanse ketens van het Nederlandse bedrijf, zoals Stop & Shop, Hannaford, Giant, Food Lion en Peapod. Het bedrijfsprofiel en het aanbod van Tauriga kunnen door inkopers van Ahold-Delhaize locaties worden in gezien.
Bron: globenewswire.com
VS: Kroger maakt prognoses voor 2019 waar
Kroger heeft de resultaten bekend gemaakt voor zowel het vierde kwartaal als voor het gehele fiscale jaar 2019. De vergelijkende winkelomzet van het vierde kwartaal steeg met uitzondering van de afzet van autobrandstof met 2,0%. De online omzet steeg met 22%. De winst per aandeel van het vierde kwartaal was $0,40 (€0,35). De aangepaste winst per aandeel stond op $0,57 (€0,50), wat jaar op jaar een toename was van 18,8%. De bedrijfswinst bedroeg voor het vierde kwartaal $537mln (€473,7mln). De aangepaste bedrijfswinst op FIFO-basis nam jaar op jaar met 20,7% toe tot $758mln (€668,7mln). Over het gehele fiscale jaar steeg de vergelijkende winkelomzet met 2,0%, terwijl de online omzet met 29% toenam. De winst per aandeel over het gehele jaar stond op $2,04 (€1,80). Op aangepaste basis was dit $2,19 (€1,93) per aandeel. De bedrijfswinst van het gehele fiscale jaar bedroeg $2,3mld (€2,03mld). De aangepaste bedrijfswinst op FIFO-basis kwam neer op $3mld (€2,7mld). Over het gehele jaar wist Kroger voor $1mld (€880mln) aan kosten te besparen. Uit alternatieve kanalen wist het bedrijf voor $100mln (€88,2mln) aan winst te genereren. Over 2020 gaat Kroger uit van een prognose die min of meer overeenkomt met het afgelopen jaar, hoewel in de winstverwachting vooralsnog geen rekening is gehouden met de invloed van het coronavirus.
Bron: prnewswire.com
VS: BJ’s Wholesale Club meldt jaar- en kwartaalresultaten
BJ’s Wholesale Club Holdings, Inc. heeft zijn financiële resultaten voor zowel de dertien weken tot 1 februari als voor het afgelopen fiscale jaar bekend gemaakt. In het vierde kwartaal nam de netto omzet toe met 1,5% tot $3,4mld (€3,0mld). Over heel 2019 steeg de omzet met 1,3% tot $12,9mld (€11,4mld). De vergelijkende winkelomzet steeg met uitsluiting van de omzet van brandstof met 0,3% in het afgelopen kwartaal. Over heel 2019 steeg de vergelijkende winkelomzet met 1,3%. De netto winst van BJ's stond over het gehele jaar op $187,2mln (€165,1mld), oftewel op $1,35 (€1,19) per verwaterd aandeel. Jaar op jaar nam de netto winst hiermee toe met 29%. De aangepaste netto winst kwam neer op $203,4mln (€179,4mln), oftewel op $1,46 (€1,29) per verwaterd aandeel. De aangepaste netto winst steeg zodoende jaar op jaar met 10%.
Bron: businesswire.com