Obst von Bodensee Vertriebsgesellschaft blikt terug op succesvol vakbeursseizoen 2020

European Bee Award, focus op clubappelen en optimalisatie verpakkingen

Het team van Obst vom Bodensee Vertriebsgesellschaft (OvB) kan terugkijken op een succesvol verlopen beursseizoen 2020, waarin de belangrijkste in Duitsland gehouden AGF-beurzen op het programma stonden: Fruit Logistica, BioFach en Fruchtwelt.

In het teken van de bij
Terwijl de nasleep van de ProBiene-petitie voor een referendum nog goed merkbaar is in eigen land, probeerde Bodensee Vertriebsgesellschaft tijdens de vakbeurzen te laten zien dat bijvriendelijke tuinbouw rondom het Bodenmeer al algemeen wordt toegepast. Zoals de monitoring van bijen in de teeltgebieden aantoont, voelen wilde bijen zich in deze omgeving uitstekend thuis. Een onderzoek naar wilde bijen dat in 2017 werd uitgevoerd, wees uit dat er 117 soorten wilde bijen aanwezig waren, waaronder 25 bedreigde soorten zoals de blauwe zandbij. Er werd een verdubbeling van het aantal wilde bijensoorten sinds 2010 aangetoond. Verdere informatie over de monitoring van bijen bij het Bodenmeer is te vinden op www.bodenseebiene.de.

OvB viert het winnen van de European Bee Award tijdens Fruit Logistica

Winnaar European Bee Award
De inzet van het bedrijf werd in december beloond toen de European Landowners' Association de European Bee Award uitgereikte in het EU-parlement in Brussel. De award werd uitgereikt aan het PRO PLANET appelproject, een gezamenlijk project van OvB, de Stichting Bodenmeer, REWE en Kreisimkerverein Tettnang-Friedrichshafen. In het kader van dit project hebben fruittelers in de omgeving van het Bodenmeer zich meer dan 10 jaar met veel succes ingespannen voor de wilde bij. Het project bestond onder meer uit de aanleg en het onderhoud van meer dan 375 hectare bloeiende zones, het planten van zo'n 10.430 houtachtige planten en het installeren van meer dan 710 insectennestkasten, 1.748 vogelnestkasten en 136 vleermuizenkasten. Patrick Trötschler van de Stichting Bodensee deed tijdens een TED-talk over biodiversiteit op Fruit World 2020 zelfs de uitspraak  'dat wilde bijen zelf fruit uit de regio Bodenmeer zouden kopen'. 


Het nieuwe marketingteam van OvB: Gerhard Pietsch, Inga Mohr en directeur Johannes von Eerde

Samen met de handel verantwoordelijkheid nemen
Voor de fruittelers is het behoud en de ontwikkeling van leefgebieden voor bijen en insecten erg belangrijk en daarom gaan hun inspanningen nog verder dan de eisen van het PRO PLANET-project. OvB spant zich dit jaar nog verder in voor de bij en voorziet de nieuw geopende imkeropleiding Württembergischer Imker e.V. in  Eschenbach (Göppingen) van financiële middelen. Eén ding dat duidelijk naar voren kwam in de communicatie op de AGF-beurzen is dat door het kopen van fruit uit de regio Bodenmeer, de handel, en dus uiteindelijk ook de consument, verantwoordelijkheid kan nemen en een grote bijdrage kan leveren aan de toekomst van het lokale cultuurlandschap en de fruitteeltbedrijven in de regio. 

Nieuw in het appelschap
De fruitsector in de regio Bodenmeer heeft ook een aantal innovatieve rassen te bieden, zoals Fräulein, Kissabel, met rood vruchtvlees, SweeTango en de snackappel Rockit. Momenteel worden deze rassen ontwikkeld en vermarkt door acht Duitse telersverenigingen binnen het raamwerk van het Duitse Fruitrassen Consortium (DOSK)

Volgens Inga Mohr, hoofd marketing bij OvB, ligt de focus met name op de ontwikkeling van smaakvolle rassen met een goede houdbaarheid die gericht zijn op een segment van de fruitmarkt dat tot nu toe leeg was.

Continue optimalisatie verpakkingen: 'REuse, REcycle, REduce'
OvB werkt voortdurend aan het optimaliseren van haar verpakkingsoplossingen en presenteerde vorig jaar tijdens Fruit Logistica haar eerste plasticvrije tray. Ook dit jaar werden diverse nieuwe verpakkingsalternatieven en nieuwe materialen, zoals grasvezel, op de vakbeurs gepresenteerd. OvB monitort de gebruikte materiaalsoorten, hoeveelheden en verpakkingen voortdurend. Zo werd het plasticgehalte van een aantal verpakkingen al met meer dan 30% verlaagd. 


Plasticvrije sleeveverpakking voor fruit in de kenmerkende Bodenmeer 'look'. 

Over Obst vom Bodensee Vertriebs­gesellschaft
OvB levert zowel conventioneel als biologisch hardfruit, zachtfruit en steenfruit aan de Duitse markt uit het voornaamste fruitteeltgebied in Duitsland. OvB heeft het mandaat om fruit van de bij haar aangesloten telerscoöperaties Marktgemeinschaft Bodenseeobst (MaBo), Württembergische Obstgenossenschaft Raiffeisen (WOG) en VOG Ingelheim te vermarkten, evenals dat van gecontracteerde telers in Duitsland en het buitenland. Ondanks de tegenvallende oogst in 2017 is OvB erin geslaagd om het financiële jaar 2017-2018 positief af te sluiten. Het financiële jaar 2018-2019 wist OvB af te sluiten met een omzetgroei van 22,5%. Met haar brede aanbod aan clubrassen mag OvB zich onder meer de grootste teler van Kanzi in Duitsland noemen. 

Voor meer informatie: www.obst-vom-bodensee.de  


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven