Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

0,6% meer omzet voor retailsector in eurozone

Snelste omzetstijging voor Roemeense retailsector sinds 2 jaar
De omzet van de Roemeense retailsector steeg in januari jaar op jaar met 11,1%. Daarmee is de omzet in januari gestegen met het snelste tempo van de afgelopen twee jaar. In december nam de omzet jaar op jaar toe met 9,3%. Dit blijkt uit informatie van het statistisch bureau INS. De toename in omzet binnen de retailsector was min of meer gelijk verdeeld over levensmiddelen en non-foodproducten, met een groei van respectievelijk 10,6% en 11,2%. De omzet van autobrandstof nam ten opzichte van dezelfde maand in 2019 toe met 11,9%. Over heel 2019 nam de omzet met 7,2% toe ten opzichte van 2018. Daarmee presteerde de Roemeense retailsector beter dan in 2018, toen sprake was van een meer bescheiden omzetgroei van 5,6%.
Bron: romania-insider.com 

Rusland: meer dan 1.200 nieuwe leveranciers voor X5 in 2019
De X5 Retail Group heeft in 2019 ongeveer 1.245 nieuwe leveranciers aan zijn netwerk in Rusland toegevoegd. X5 wil door middel van partnerschappen zakelijke relaties voor de lange termijn opbouwen met lokale telers. Door deze vormen van samenwerking kan de retailgroep zijn aanbod aan lokale producten in elke regio uitbreiden. Lokale telers krijgen op hun beurt de gelegenheid om hun onderneming uit te breiden en om grotere markten aan te boren.
Bron: esmmagazine.com 

Extreem veel vraag naar thuisbezorging in China
De Chinese tak van Sam's Club, een winkelconcept van Walmart op basis van lidmaatschappen, heeft in de afgelopen weken extreem veel vraag gezien naar de thuisbezorging van verse groente en fruit. Er worden op dit moment vijf keer zoveel bestellingen met groente geleverd dan normaal. Het aantal consumenten in China dat wegens de uitbraak van het coronavirus noodgedwongen thuis moet koken neemt nog steeds toe.
Bron: global.chinadaily.com.cn 

Tsjechische ketens stoppen met plastic wegwerpzakken voor AGF
Verschillende supermarktketens in de Tsjechische Republiek zijn gestopt met het aanbieden van plastic wegwerpzakken voor groente en fruit. In plaats daarvan worden herbruikbare zakken aangeboden. Onder de ketens die dit initiatief hebben ingezet behoort onder andere Lidl. Vorig jaar werden zo'n 250 miljoen plastic zakken verbruikt in Lidl-vestigingen. Een pakje herbruikbare zakken van polyester kost 19,90 CZK (€0,79).
Bron: news.expats.cz 

Rijdende supermarkt van start in Dubai
Carrefour heeft in samenwerking met Majid Al Futtaim een rijdende supermarkt ingezet in de Verenigde Arabische Emiraten. Het doel van de rijdende supermarkt is om zes dagen per week wijken in Dubai met een gebrekkige toegang tot supermarkten meer mogelijkheden voor boodschappen te geven. De Carrefour Mobimart heeft een uitgebreid aanbod aan dagelijkse benodigdheden en versproducten, waaronder biologische producten en diepgevroren producten.
Bron: gulfnews.com 

Aeon investeert $2mld in Vietnam
De Japanse retailgigant Aeon is van plan om US$2mld (€1,8mld) te investeren in uitbreidingen in Vietnam. De Vietnamese tak van het bedrijf opende in november 2019 zijn vijfde winkelcentrum, dat tevens het tweede winkelcentrum van Aeon in de hoofdstad Hanoi is. Volgens de directeur van Aeonmall Vietnam, Iwamura Yasutsugu, zijn er nu plannen voor 25 nieuwe locaties verspreid over het land. Aeon ging in 2013 van start in de Vietnamese markt met het eerste eigen winkelcentrum in een afgelegen buitenwijk van Ho Chi Minh-stad. Deze locatie is in juni 2019 verder uitgebreid. Ook heeft Aeon winkelcentra opgezet in de industriestad Binh Duong en in het Long Bien-district van Hanoi.
Bron: insideretail.asia 

0,6% meer omzet voor retailsector in eurozone
De retailomzet van de eurozone is in januari 2020 met 0,6% gestegen ten opzichte van december 2019. Voor de retailsector van de gehele EU kwam de omzettoename neer op 0,5%. Dit blijkt uit informatie van het officiële bureau voor de statistieken van de EU, Eurostat. In december 2019 nam de retailomzet in de eurozone met 1,1% af. Voor de gehele EU stond deze afname op 1,0%. Jaar op jaar is in januari de omzet van de retailsector van de eurozone gegroeid met 1,7%. Met betrekking tot de gehele EU steeg de retailomzet met 2,1%.
Bron: ec.europa.eu 

eBay wil af van Zuid-Koreaanse tak
eBay zoekt naar manieren om zijn Zuid-Koreaanse afdeling te verkopen. Onderdeel van deze afdeling is onder andere Gmarket, wat een van de grootste online marktplaatsen van Zuid-Korea is. De waarde van de Zuid-Koreaanse tak komt mogelijk neer op bijna $5mld (€4,5mld), aldus het nieuwsblad Korea Economic Daily. Volgens een anonieme bron wil eBay 100% van zijn aandeel in eBay Korea ter overname aanbieden. Mogelijke kandidaten voor overname zijn andere Zuid-Koreaanse retailgiganten zoals Lotte Shopping, Shinsegae en Hyundai Department Store Group. Daarnaast wordt volgens het nieuwsblad ook het grootste investeringsbedrijf van Zuid-Korea, MBK, als een mogelijke kandidaat gezien.
Bron: reuters.com 

VK: Tesco schakelt prijzen gelijk aan Aldi
Tesco gaat de prijzen van honderden basisproducten koppelen aan die van Aldi. Het nieuwe prijsbeleid is de meest recente poging van de keten om te voorkomen dat Aldi meer marktaandeel afpakt. Enkele voorbeelden van producten die op deze manier in prijs worden verlaagd zijn Griekse yoghurt, eetrijpe avocado's en bepaalde merkproducten. Het prijsbeleid wordt ook online ingezet.
Bron: reuters.com 

Albert Heijn experimenteert met digitale schermen
Albert Heijn gaat experimenteren met digitale schermen op de versafdeling, in plaats van met de standaard borden waarop de prijzen en oorsprong van de AGF staan vermeld. De test met de digitale schermen valt samen met de nieuwe campagne "Echt Vers". De digitale borden worden gebruikt om meer informatie over het product te geven en zo de versheid ervan te benadrukken.
Bron: digitalsignageconnection.com 

Russische keten wil uitbreiden in Nederland en Frankrijk
De snel groeiende Russische supermarktketen VkusVill wil zeer binnenkort een vestiging openen in Nederland. Vervolgens wil de keten ook uitbreiden in Frankrijk. Verder heeft het bedrijf, dat in 2019 een jaaromzet had van meer dan $1,3mld (€1,17mld), plannen voor een beursgang in New York. Volgens oprichter Andrey Krivenko breidt VkusVill in Rusland elke werkdag gemiddeld uit met de opening van twee nieuwe vestigingen. De eerste winkel in Nederland zal waarschijnlijk in de komende lente in Amsterdam worden geopend. Het assortiment zal net als bij vestigingen in Rusland voornamelijk bestaan uit producten van lokale leveranciers.
Bron: reuters.com 

VS: "Sysco overlegt met Metro over mogelijke overname"
Sysco, een Amerikaanse distributeur van levensmiddelen, heeft sinds kort contact met Metro. Volgens een anonieme bron is het onderwerp van het overleg een mogelijke gedeeltelijke overname van het Duitse bedrijf. Zowel Metro, Sysco als de Metro-aandeelhouder EP Global Commerce weigerden commentaar op dit gerucht.
Bron: reuters.com 

VS: Dollar Tree heeft minder omzet
Dollar Tree had in het afgelopen kwartaal een omzet die lager uitviel dan verwacht. Ook had het bedrijf te maken met een bijzondere waardevermindering met betrekking tot de Family Dollar-keten, dat al langer moeite heeft om mee te komen in de Amerikaanse sector. De omzet van het vierde kwartaal steeg met 1,8% tot $6,32mld (€5,7mld), wat minder was dan de $6,39mld (€5,8mld) die door analisten van FactSet was geraamd. De winst steeg jaar op jaar van een verlies van $2,31mld (€2,1mld) naar een positief resultaat van $123mln (€110,6mld). De winst komt daarmee neer op 52 dollarcent per aandeel (€0,47). Het verlies van een jaar geleden had te maken met een bijzondere waardevermindering van $2,73mld (€2,5mld) in verband met Family Dollar.
Bron: foxbusiness.com 

VS: Kroger stopt met buurtwinkelformat
Kroger heeft in 2018 zijn netwerk aan buurtwinkels overgedragen EG Group Ltd. Sindsdien heeft de Amerikaanse supermarktketen zich grotendeels uit het buurtwinkelsegment teruggetrokken. Op 4 maart heeft het bedrijf verdere stappen hierin genomen door twee Fresh Easts MKT-winkels in Columbus, Ohio te sluiten. "Als onderdeel van onze evaluatie van onze portfolio hebben we de beslissing genomen te stoppen met het format van Fresh Eats MKT", aldus een woordvoerder van Kroger in een verklaring. "Vanaf het openen van de eerste testwinkel hebben we veel geleerd over hoe we kwaliteit en verse levensmiddelen aan onze klanten moeten leveren. Deze leermomenten zullen worden gebruikt in andere onderdelen van onze onderneming”.
Bron: cspdailynews.com 

Publicatiedatum: