Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Franse rechtbank keurt vrijwaringsplan van Rallye goed

VK: Asda toont nieuwe technologie in testwinkel
De Britse supermarktketen Asda experimenteert met nieuwe technologie in een speciaal vestiging die hier speciaal voor is opgezet. De winkel bevindt zich in Stevenage, Hertfordshire en maakt onder andere gebruik van driedimensionale hologrammen en een afhaalmachine. In augustus van vorig jaar werd de winkel officieel aangewezen als een testlocatie voor nieuwe technologie. Sindsdien is de eerste fase van het tech-initiatief van Asda uitgevoerd en zijn er 24 nieuwe innovaties in de winkel getest. Volgens Asda-directielid Louise Bagshaw maakt de keten snel werk van deze nieuwe innovaties om te bewijzen dat een conventionele retailer nog steeds mee kan tellen op het gebied van technologie.
Bron: retail-week.com 

Sainsbury's heeft als enige grote Britse keten meer omzet
Sainsbury's was in de periode van 12 weken tot 23 februari de enige van de vier grootste Britse supermarktketens die meer omzet wist te genereren. Desalniettemin moest Sainsbury's net als Tesco, Asda en Morrisons marktaandeel inleveren ten gunste van de discountketens Aldi en Lidl. Dit blijkt uit statistieken van het marktonderzoeksbureau Kantar. De omzet bij Sainsbury's steeg in de afgelopen periode met jaar op jaar 0,3%. Bij de marktleider Tesco nam deze met 0,8% af. Bij Asda en Morrisons daalde de omzet met respectievelijk 1,2% en 2,0%. Voor het eerst sinds 2017 was Lidl de snelst groeiende supermarkt van het Verenigd Koninkrijk. De omzet van Lidl steeg met 11,4%, waarmee een marktaandeel werd bereikt van 5,8%. Aldi kreeg dankzij een omzetgroei van 5,7% een marktaandeel van 7,9%. De Britse supermarktsector merkt duidelijk de impact van het coronavirus. Zo is de afzet van handreinigers met 255% gestegen. De omzet van vloeibare zeep steeg in februari met 7%.
Bron: reuters.com 

Zuid-Afrika: Pick n Pay introduceert bezorgdienst volgens schema's
De Zuid-Afrikaanse supermarktketen Pick n Pay is begonnen met een online bezorgdienst, waarbij gebruik wordt gemaakt van vaste schema's. Klanten kunnen via de thuisbezorgdienst wekelijkse of maandelijkse bestellingen plaatsen, die vervolgens automatisch en volgens het schema worden verwerkt. Pick n Pay was de eerste retailer van Zuid-Afrika die online thuisbezorging mogelijk maakte. Ook de bezorgdienst aan de hand van het schema is een primeur binnen de sector van Zuid-Afrika. Andere diensten die in het buitenland van een vergelijkbaar concept gebruik maken zijn bijvoorbeeld Amazon Prime.
Bron: reuters.com 

China: JD.com heeft 24,9% meer netto jaaromzet
JD.com had over 2019 een jaaromzet van CNY576,9mld (€74,4mld). Jaar op jaar is dat een toename van 24,9%. Deze sterke groei kwam vooral tot stand door zijn service-segment. Dit segment genereerde een omzet van CNY66,2mld (€8,5mld), wat jaar op jaar een toename was van 44,1%. Het aantal actieve gebruikers steeg ten opzichte van 2018 met 18,6% tot 362mln. Volgens CEO Richard Liu nam het aantal klanten vooral toe in de kleinere steden van China. Ook werd de groei volgens Liu gestimuleerd door innovatieve marketing, een superieur aanbod aan producten en een verbeterde klantenservice.
Bron: retailanalysis.igd.com 

China: nieuwe winkels van Freshippo spelen in op verschillende consumentenbehoeften
Alibaba heeft onder het merk Freshippo winkels opgezet, die onder andere worden gekenmerkt door zelfscankassa's, productinformatie die door een scan met een mobiele smartphone kan worden opgevraagd en een snel geautomatiseerd systeem voor thuisbezorging. Freshippo is sinds 2016 van start gegaan en is sindsdien erg populair geworden onder Chinese consumenten. De populariteit komt met name door de snelle bezorgopties, het enorme assortiment en de op mobiele smartphones toegespitste winkelervaring. Het netwerk van de keten staat nu op 200 vestigingen. Om het bereik verder te vergroten en meer capaciteiten binnen de Chinese sector te verkrijgen wordt er geëxperimenteerd met nieuwe winkelformats. De supermarkt vormt bij de meeste Freshippo-locaties nog steeds de kern van de activiteiten. Sinds 2018 wordt echter ook gekeken naar alternatieve modellen voor een innovatieve winkelervaring.
Bron: alizila.com 

Franse rechtbank keurt vrijwaringsplan van Rallye goed
De Handelsrechtbank van Parijs heeft het vrijwaringsplan van Rallye en de dochterondernemingen Cobivia, HMB en Alpétrol goedgekeurd. Het moederbedrijf van de supermarktketen Casino heeft het plan opgesteld in samenwerking met de bedrijven Foncière Euris, Finatis and Euri. Het plan houdt onder andere in dat deze bedrijven vanaf 2023 financieel zullen samenwerken met Rallye. Rallye zal in de tussentijd zijn plan voor de periode van 2020-2022 verder uitvoeren. Dit houdt in dat er gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden van nieuwe winkelformats en nieuwe geografische markten. 
Bron: esmmagazine.com 

VS: Target maakt afhaaldienst voor versproducten en drank mogelijk
Target gaat versproducten en alcoholische dranken toevoegen aan het aanbod dat bij afhaaldiensten van Target-vestigingen voor handen is. Waar voorheen alleen niet-bederfelijke producten zoals bijvoorbeeld toiletpapier of zakken chips beschikbaar waren, zijn nu ook zuivel, fruit of bier via de afhaaldienst te bestellen. Target is verder van plan om te experimenteren met een buurtwinkelformat. De uitbreiding van het assortiment voor de afhaaldienst wordt eind maart getest in de omgeving van Minneapolis-St. Paul. Vervolgens wordt het vernieuwde aanbod ingezet bij locaties in Texas en Florida. Met de volgende vakantieperiode moet het aanbod bij de helft van alle winkels in het netwerk zijn uitgebreid.
Bron: cnbc.com 

VS: mogelijk stakingsacties bij Safeway in Washington D.C.
Na zes maanden overleg is er nog steeds geen overeenkomst bereikt tussen Safeway en zijn werknemers in de omgeving van Washington D.C. Als deze overeenkomst niet snel wordt opgesteld, gaan 10.000 vakbondsleden mogelijk over op stakingsacties. Het voornaamste twistpunt in het overleg is het pensioen van de werknemers. De vakbondsafdeling United Food and Commercial Workers Local 400 is al geruime tijd in overleg met Albertsons, dat in 2015 Safeway overnam.
Bron: wtop.com 

Amazon opent kleinere dc's bij Amerikaanse steden
Amazon heeft bij een aantal grote Amerikaanse steden kleine distributiecentra geopend. Door de afstand tussen de logistieke centra en de steden te verkleinen, kan de bezorgtijd worden ingekort. De e-commerce-gigant heeft zijn programma voor thuisbezorging op de dag zelf aangepast in Phoenix, Philadelphia, Dallas en Orlando. Via het programma worden dagelijks een aantal vaste tijden ingesteld, waarop een bestelling gegarandeerd aan huis kan worden geleverd. De nieuwe ontwikkelingen bij Amazon benadrukken de focus van Amazon op snelheid binnen online retail. Veel concurrenten bieden een gratis bezorgdienst aan, waarbij de bestelling na twee dagen aan huis wordt geleverd. Door sneller dan de concurrentie te zijn weet Amazon met zijn Prime-programma zijn vaste klanten aan zich te binden.
Bron: reuters.com 

VS: meer online bestellingen wegens zorgen om coronavirus
Het in New York gevestigde techbedrijf Chicory verwacht dat een uitbraak van het coronavirus in de VS zal leiden tot meer gebruik van online thuisbezorging. Door het toenemend aantal bestellingen ziet het bedrijf hoe grote merken retailers ondersteunen met mediastrategieën. Deze strategieën zijn specifiek gericht op het stimuleren van e-commerce bij consumenten die online retail verkiezen boven een bezoek aan een supermarkt. "Zoals te zien is in China en nu ook het Verenigd Koninkrijk heeft het coronavirus geleid tot lege schappen bij supermarkten. Bezorgde consumenten slaan niet-bederfelijke levensmiddelen, toiletartikelen en antibacteriële reinigingsproducten in", meldt Nick Minnick van Chicory. "Voor mensen die in gebieden leven met weinig supermarkten, zoals bijvoorbeeld op het platteland of in bepaalde delen van steden, wordt de online supermarktsector des te belangrijker. Online retail is voor deze mensen een manier om te garanderen dat zij de producten krijgen die ze nodig hebben. Voor consumenten die meer supermarkten in hun omgeving hebben, is contact met andere mensen bij een fysieke supermarkt onvermijdelijk. De meeste mensen zullen zichzelf wegens het coronavirus vrijwillig in quarantaine willen stellen, zodat het virus niet wordt verspreid. Retailers die geen mogelijkheden bieden voor online thuisbezorging zullen dit gaan zien in hun omzet. Consumenten kiezen dan voor concurrenten die deze opties wel aanbieden, zoals Amazon en Walmart”.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: sterk vierde kwartaal voor Target
Target heeft melding gemaakt van een sterk vierde kwartaal. De omzet in deze periode steeg met 1,8% tot $23,4mld (€21,1mld). De online vergelijkende winkelomzet steeg met 20%. Verder nam het bedrijfsinkomen met 7,3% toe tot $1,2mld (€1,08mld). Over het gehele jaar groeide de omzet met 3,7% tot $78,1mld (€70,3mld). De winst van het afgelopen jaar kwam door een toename van 13,3% uit op $4,7mld (€4,2mld). Voor het fiscaal jaar 2020/21 verwacht de keten dat de vergelijkende winkelomzet met enkele cijfers toeneemt. Dit geldt ook voor de geraamde winstgroei.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Publicatiedatum: