Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"De spoorlijn Valencia-Rotterdam kan nog niet concurreren met het wegvervoer"

Steeds krappere winstmarges, ook in de transportsector

Hoewel de export de afgelopen jaren aanzienlijk is toegenomen, gaat het de Spaanse AGF-sector niet bepaald voor de wind. De winstmarges worden steeds krapper en dat voor alle schakels in de waardeketen, van teler tot afzetpartij. Zelfs het transport deelt in de malaise.

“Het wordt steeds moeilijker om chauffeurs te vinden. Van de lonen gaat maar weinig aantrekkingskracht uit. Ze compenseren de vele dagen buitenshuis niet. De winstmarges zijn ook in de transportsector kleiner geworden, maar we doen ons best om een prima dienstverlening te blijven aanbieden in een steeds competitiever wordende markt”, zegt David Mostert, commercieel directeur van het transportbedrijf Betrex Spanje.

“De concurrentie tussen de grote afzetketens, die steeds meer de controle hebben over de AGF-sector, leidt ertoe dat de strijd zich veeleer afspeelt om de prijs dan om de kwaliteit. Elk jaar zien veel kleine en middelgrote transportbedrijven, teeltbedrijven en afzetpartijen met een omzet van minder dan €4 mln zich gedwongen het faillissement aan te vragen. Alleen de groten overleven en worden ook steeds groter. Het is niet makkelijk voor kleine bedrijven om zware investeringen te doen in de huidige context”, zegt de commercieel directeur van het Spaans-Nederlandse bedrijf.

Van de economische activiteiten wordt heden ten dage verwacht dat ze duurzamer omgaan met het milieu. Zo werd bijvoorbeeld het treintraject Silla-Rotterdam onder de loep genomen. De lijn heeft echter te kampen met een gebrek aan continuïteit van de dienstverlening. "Ook Betrex sprong op deze trein omdat we stellig geloven dat het een duurzaam alternatief is dat bijdraagt aan de leefbaarheid van onze planeet. We hopen dat de problemen die de service belemmeren na verloop van tijd opgelost geraken zodat we weer gebruik kunnen maken van de trein voor onze logistieke dienstverlening. Maar vandaag de dag kan de treinlijn niet concurreren met het wegvervoer. Niet in prijs, en nog veel minder in flexibiliteit", zegt David Mostert.

David laat ook weten dat Betrex geen noemenswaardige gevolgen heeft ondervonden van de gure weersomstandigheden aan de Spaanse oostkust en de manifestaties van de telers over het hele land van de afgelopen weken en maanden. “Deze gebeurtenissen hebben voor ons geen veranderingen teweeggebracht en hebben geen invloed gehad op ons volume goederenverkeer. We zijn blijven doorgaan met laden en vervoeren, want mensen moeten uiteindelijk toch eten. De handel gaat dus gewoon zijn gangetje.”

Betrex is gevestigd in Gandía, in de provincie Valencia, en werkt samen met teelt- en exportbedrijven uit heel Spanje. Wanneer het citrus- en groenteseizoen van in de herfst en winter op zijn einde loopt, toch wel de belangrijkste periode qua volumes, gaat het transportbedrijf over op de lente en zomerproducten met onder andere steenfruit, meloenen en watermeloenen. Verder vervoert het bedrijf ook veel aardappelen, uien en look. "In de zomer neemt de stroom groenten en fruit inderdaad af, maar dat vullen we dan op met het vervoer van niet-bederfelijke producten, die zo’n 20% van ons totaal volume vertegenwoordigen. Zo blijven we bezig", zegt David Mostert.

De logistieke dienstverlener Betrex, die onlangs 30 werd, is gespecialiseerd in zendingen naar België, Nederland en Frankrijk. De volgende stap is om beetje bij beetje de horizon te verbreden en de activiteiten te diversifiëren met vervoer naar Oost-Europa. "We zijn op zoek naar een team dat zich kan toeleggen op het openen van afzetkanalen in Polen. Dat land ligt dicht bij de andere Oost-Europese landen en is daarom heel interessant als hub."

“We hebben meer dan 30 jaar ervaring, zowel met complete ladingen als met groepage. Onze mensen kennen de markt door en door. We streven ernaar onze klanten steeds een totaaloplossing en een persoonlijke service te bieden, op elk moment en voor elk probleem dat zich kan voordoen”, zo zegt David afsluitend.

Voor meer informatie:
David Mostert
BETREX
Tel: +34 96.287.80.80 (Spanje)
Mob.: +34 628 862 966
dmostert@betrex.es
www.betrex.es

Publicatiedatum: