Maleisië: Shopee verkoopt AGF via online platform
Shopee, het grootste e-commerce-platform van Maleisië, gaat nu ook versproducten aan huis bezorgen. Onder de gloednieuwe categorie op het platform vallen onder andere groenten en fruit, pluimvee en visgerechten. Dankzij het nieuwe aanbod aan versproducten kan Shopee zijn positie binnen de Maleisische thuisbezorgsector verstevigen. Het platform biedt nu online alles aan dat een consument nodig zou kunnen hebben. Daarnaast geeft Shopee mogelijkheden voor kleine ondernemers. Maleisische vissers en telers die voorheen nog geen toegang hadden tot online kanalen kunnen nu via het platform hun producten aanbieden.
Bron: thesundaily.my
Oekraïne: Tavria-V start bezorgdienst
Het in Oekraïne gevestigde Tavria-V LLC heeft in samenwerking met het bezorgplatform Zakaz.ua thuisbezorging van boodschappen mogelijk gemaakt. Tavria-V is verantwoordelijk voor een netwerk aan supermarkten en is onderdeel van de rondom Odessa gevestigde Tavria-groep. Sinds 25 februari kunnen gebruikers van Zakaz.ua in de omgeving van de stad Charkov boodschappen bij Tavria V bestellen. Het online assortiment bestaat uit meer dan 15.000 levensmiddelen en non-food producten. In de komende paar maanden zal dit aanbod verder worden uitgebreid, aldus een persverklaring van Zakaz.ua. De bestellingen worden nu verwerkt door een enkele vestiging van Tavria-V in Charkov. Voor het komende jaar zijn er plannen om naast andere Tavria-V-vestigingen ook andere lokale ondernemingen op het platform van Zakaz.ua aan te sluiten.
Bron: open4business.com.ua
Tsjechisch magnaat haalt banden met Casino aan
De Tsjechische zakenmagnaat Daniel Kretinsky heeft zijn banden met de Franse retailer Casino aangehaald. Kretinsky heeft voor financiering gezorgd bij het in schulden verkerende moederbedrijf Rallye. Kretinsky is op dit moment voor 5,64% eigenaar van Casino. Via de dochteronderneming EP Investment zal hij €233mln steken in Rallye. Het geld wordt gebruikt bij terugbetalingen aan financiële instituten, waar Rallye overeenkomsten mee had gesloten.
Bron: reuters.com
VK: Asda komt met concept voor Aziatische streetfood
Asda heeft een exclusieve overeenkomst getekend met de YO! Group, dat eigenaar is van YO! Sushi. Samen wordt bij 20 grotere Asda-vestigingen een nieuw concept geïntroduceerd, dat draait om zogeheten streetfood uit Azië. Het concept heeft de naam Panku (een verwijzing naar het Japanse woord voor "punk", パンク). Het menu van Panku beslaat verschillende smaken en vormen van snelle maaltijden uit verschillende delen van Azië, zoals uit Japan, Thailand en Korea. Enkele voorbeelden hiervan zijn Japanse sushi en katsu curry, Koreaanse bulgogi en noedels. Het merk is gecreëerd door de gerenommeerde chefkok Neil Nugent en de ondernemer Andy Upton. Nugent was eerder verantwoordelijk voor nieuwe producten voor Iceland, Morrisons en Waitrose.
Bron: retailanalysis.igd.com
JD.com gaat uit van omzetgroei, ziet aandelenkoers stijgen
Het Chinese JD.com heeft een toename in omzet geraamd van minstens 10% voor de periode van het eerste kwartaal. Eerder steeg de aandelenkoers van JD.com met 6% dankzij het vorige kwartaalresultaat, dat beter uitviel dan verwacht. De prognose van JD.com staat in schril contrast met dat van de grotere concurrent Alibaba Group Holding. Alibaba heeft vorige maand juist gewaarschuwd voor een lagere omzet in het vierde kwartaal in verband met de uitbraak van het coronavirus en de gevolgen hiervan op de Chinese economie. De geraamde omzet van JD.com van minstens 133mld yuan (€17,2mld) is lager dan de verwachting van analisten van gemiddeld 137,32mld yuan (€17,7mld).
Bron: reuters.com
Albert Heijn en BP breiden uit met meer dan 100 locaties
De tankstationketen BP en Albert Heijn hebben plannen aangekondigd om hun samenwerking op het gebied van retail naar meer dan 100 locaties in Nederland uit te breiden. Zodoende zullen er meer AH To Go-vestigingen te vinden zijn bij tankstations van BP. De samenwerking tussen de twee partijen combineert de expertise en ervaring van beiden, zodat een geschikt assortiment wordt gecreëerd voor reizigers onderweg. De huidige vestigingen bij BP-locaties krijgen later dit jaar een nieuw assortiment.
Bron: aholddelhaize.com
Ierse retailomzet van januari neemt toe met 3,7%
De Ierse retailomzet is in januari jaar op jaar met 3,7% toegenomen. Ten opzichte van december daalde de omzet echter met 3,4%, gezien december werd gekenmerkt door onder andere de kerstdagen en de zogeheten Black Friday. Als de omzet van auto's buiten beschouwing wordt gelaten, zou de retailomzet op maandbasis met 1,8% zijn afgenomen en op jaarbasis met 2,9% zijn gestegen. Over heel 2019 steeg de retailomzet in Ierland met 2,1%. Dat maakt 2019 het traagste kalenderjaar sinds 2013, wat een jaar was waarin een sterk economisch herstel zichtbaar werd.
Bron: esmmagazine.com
Thailand: TCC Group sluit lening voor bod op Tesco
De Thaise TCC Group van de zakenmagnaat Charoen Sirivadhanabhakdi heeft volgens anonieme bronnen voor de komende twee jaar een lening afgesloten voor $10mld (€9,0mld). Het geld wordt gebruikt om een mogelijke overname van de Aziatische tak van Tesco te financieren. Als de TCC Group hier daadwerkelijk in slaagt en de lening plaats vindt, zou dit leiden tot de grootste bedrijfsmatige financiering die in Thailand heeft plaatsgevonden. De vorige grootste financiering was een lening van $6mld (€5,4mld) waarmee de Charoen Pokphand Group in 2013 de overname van de discountketen Siam Makro Pcl kon bekostigen.
Bron: bloomberg.com
VS: Voormalig Sobeys-directeur van start bij The Fresh Market
Voormalig Sobeys-directeur Jason Potter heeft de rol op zich genomen van CEO bij The Fresh Market. Hij vervangt daarmee Larry Appel, die twee en een half jaar in deze functie actief is geweest. Potter heeft ruim 30 jaar aan ervaring binnen de supermarktsector. 26 jaar lang was hij werkzaam bij de Canadese supermarktgroep Sobeys Inc.
Bron: canadiangrocer.com
VS: 7-Eleven neemt franchise-vestigingen in Oklahoma over
De buurtwinkelketen 7-Eleven heeft meer dan honderd franchisevestigingen in Oklahoma overgenomen. De vestigingen waren werkzaam onder het merk van 7-Eleven en werden beheerd door zelfstandige franchisenemers. "Deze winkels hebben al 67 jaar lang de naam van 7-Eleven gedragen. Nu zijn ze officieel lid geworden van de wereldwijde 7-Eleven-familie", aldus CEO Joe DePinto.
Bron: prnewswire.com
AGF is belangrijkste categorie voor Amerikaanse supermarkten
De categorie voor AGF geeft met een waarde van $61mld (€54,9mld) het grootste onderscheidend vermogen voor supermarkten. Gezien de felle concurrentie binnen de Amerikaanse supermarktsector is deze categorie zodoende van groot belang. Deze bevinding kwam naar voren tijdens de editie van 2020 van de jaarlijkse beurs van de Southeast Produce Council in Tampa, Florida. Tijdens dit evenement werd door de Food Industry Association (FMI) het rapport Power of Produce 2020 bekend gemaakt. Volgens dit rapport is het zelfs voor een categorie die zo goed gevestigd is als AGF belangrijk dat er sprake is van groei. "We hebben in de afgelopen jaren enorme stappen gezien, waaruit bleek hoe een verbeterd AGF-aanbod kan leiden tot meer vraag vanuit de consument", aldus FMI-onderdirecteur Rick Stein. "Versproducten met een toegevoegde waarde zijn zowel in omzet als qua volume met ongeveer 3% gestegen. Dat is drie keer zoveel groei in vergelijking met conventionele AGF."
Bron: progressivegrocer.com
VS: Publix breekt records met omzet en winst
Publix heeft in 2019 records gebroken met zijn omzet en winst. De in Lakeland, Florida gevestigde supermarktketen had in 2019 een toename in omzet van 5,6%. Daarmee nam de omzet toe van $36,1mld in 2018 tot $38,1mld in het afgelopen jaar (van €32,5mld tot €34,3mld). De vergelijkende winkelomzet steeg in 2019 met 3,6%. De netto winst steeg met 26,2% van $2,4mld in 2018 tot $3mld in 2019 (van €2,2mld naar €2,7mld). De inkomsten per aandeel namen toe tot $4,21 (€3,79) per aandeel. In 2018 was de waarde per aandeel nog $3,28 (€2,95). De omzet van het vierde kwartaal steeg met 5,1% van $9,3mld in 2018 tot $9,8mld in het afgelopen jaar (van €8,4mld naar €8,8mld). De vergelijkende winkelomzet groeide in het vierde kwartaal met 3,6%.
Bron: progressivegrocer.com
VS: duurzame koelwagens voor C&S Wholesale Grocers
Wabash National heeft een aanhangwagen met koelsysteem ontwikkeld, waarbij het koelsysteem volledig vrij is van CO2-uitstoot. De koelwagen is ontwikkeld voor de klant C&S Wholesale Grocers. De nieuwe trailer werd voor het eerst gedemonstreerd tijdens het jaarlijkse Technology and Maintenance Council (TMC)-evenement in Atlanta, dat georganiseerd wordt door de American Trucking Associations (ATA). "We hebben in de afgelopen jaren veel prototypes en concepten voor elektrische wagens en trailers gezien. Geen enkele hiervan was in staat om een praktisch werkend concept te geven voor een koelwagen zonder CO2-uitstoot. Het probleem hierbij was vaak de locatie of de omvang van de batterijen", aldus onderdirecteur Robert Lane van Wabash National. "Het is nu voor het eerst dat een belangrijke ontwikkeling is gecombineerd met een innovatie voor verplaatsbare koelunits. Dit heeft geleid tot een doorbraak binnen een duurzaam format. De zogeheten Molded Structural Composite-technologie zorgt voor een unieke basis voor elektrische koelwagens. Dit leidt tot een sterk verbeterde efficiëntie qua temperatuur, waardoor de klant kleinere batterijen kan gebruiken of met dezelfde batterijen langere afstanden kan rijden.
Bron: freightwaves.com