Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Just Eat test bezorgdrones in Ierland

Russische retailers zoeken wereldwijd naar innovatie
Nu de Russische sectoren voor retail en technologie steeds meer overlap vertonen, richten de grootste bedrijven zich meer op innovatie en technologie in het buitenland. Zo werkt de Russische retailer X5 Retail Group samen met de elektronicaketen M.Video-Eldorado Group en de Duitse meubelketen Hoff aan een project genaamd RITA (Retail Innovation Tech Alliance). RITA heeft als doel om te zoeken naar nieuwe technologieën en deze in het eigen bedrijf te implementeren. Volgens de betrokken bedrijven wordt zowel gezocht binnen Rusland zelf als bij grote internationale startup-platforms.
Bron: intellinews.com 

VK: Waitrose.com begint campagne voor uitbreiding
Waitrose is onlangs begonnen met een groot landelijk online programma. Door dit programma wordt de online thuisbezorgdienst Waitrose.com ingezet bij 24 nieuwe winkels in het netwerk. De winkels bevinden zich op strategische plekken in het Verenigd Koninkrijk, zodat de keten beter om kan gaan met de toenemende vraag vanuit de consument. Ook is dit een voorbereiding op de aanstaande scheiding met Ocado. Vanaf 1 september verloopt het contract met Ocado, dat ervoor zorgde dat Ocado producten van Waitrose online aan mocht bieden. Hierdoor zijn de huismerkproducten van Waitrose vanaf 1 september uitsluitend online verkrijgbaar bij Waitrose.com.
Bron: waitrose.pressarea.com 

Frankrijk: Auchan test EasyScan-tech
Auchan experimenteert met kassavrije betaalpunten, waarbij gebruik wordt gemaakt van zogeheten EasyScan-technologie. Easy Scan is op dit moment  beschikbaar bij hypermarkten van Auchan in La Défense en Chelles. De technologie is naar voorbeeld van Amazon Go. De betaalmethode is alleen beschikbaar voor consumenten met een Waaoh-klantenkaart en een geïnstalleerde Auchan-app op de eigen smartphone. Deze klanten kunnen vervolgens hun boodschappen zelf inscannen, waarna een streepjescode wordt verkregen. De streepjescode dient als bewijs voor de betaling, die verder automatisch wordt verwerkt met de eigen bank. De streepjescode dient daarnaast als sleutel om de winkel weer te mogen verlaten. Auchan is van plan om bij de meeste eigen vestigingen EasyScan beschikbaar te maken.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VK: Sainsbury’s opent driehonderdste Argos-afdeling
Sainsbury’s heeft onlangs bij een van zijn supermarkten de driehonderdste afdeling van de elektronicaketen Argos geopend. De afdeling biedt het gehele aanbod aan huishoudelijke apparaten, elektronica en speelgoed van Argos. De nieuwe afdeling is te vinden bij een vestiging van Sainsbury's in Manchester. Sainsbury's begon in 2016 met het opzetten van Argos-afdelingen binnen de eigen locaties, nadat de keten het moederbedrijf van Argos, Home Retail Group, voor £1,4mld (€1,6mld) overnam.
Bron: retailgazette.co.uk 

Just Eat test bezorgdrones in Ierland
De online thuisbezorger Just Eat gaat in Ierland experimenteren met drones. Just Eat werkt hiervoor samen met het bedrijf Manna Drone Delivery. De eerste vliegende drones die bestellingen aan huis gaan bezorgen, zullen vanaf maart in de omgeving van Dublin worden ingezet. Manna Drone Delivery is naar eigen zeggen het eerste platform ter wereld dat drones gebruikt voor het verzorgen van online bestellingen voor het bedrijfsleven. Een van de bedrijven die via Just Eat van Manna Drone Delivery gebruik zal maken is Ben & Jerry's. Het is de bedoeling dat bestelde producten binnen drie minuten de klant bereiken.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VK: M&S breidt programma met hervulbare containers uit
Marks & Spencer gaat een programma voor hervulbare containers verder uitbreiden. Het programma houdt in dat klanten zelf bakjes mee mogen nemen om deze in winkels te laten vullen met versproducten. Een enquête wijst uit dat meer dan driekwart van de ondervraagde M&S-klanten het programma gebruikt als een manier om minder plastic afval te genereren. Aanvankelijk werd het programma ingezet bij een winkel in Southampton. De producten waarbij de eigen containers konden worden gebruikt, betroffen onder andere koffie en snoepgoed. Het programma wordt in de komende maand uitgebreid naar een tweede winkel in het stadscentrum van Manchester.
Bron: theguardian.com 

Maleisië: omzetrecord voor 7-Eleven
7-Eleven heeft in Maleisië een omzetrecord gevestigd. De omzet van het afgelopen jaar steeg met 6,4% tot $33,76mld (€30,8mld). De omzetgroei kwam met name tot stand dankzij een uitbreiding van het winkelnetwerk, hoewel ook de vergelijkende winkelomzet met 2,5% was gestegen. De omzetgroei nam toe, ondanks dat de afzet van tabak juist was afgenomen. In het afgelopen jaar heeft 7-Eleven in Maleisië 165 nieuwe winkels geopend. 41 van de nieuwe vestigingen gingen in het laatste kwartaal in bedrijf. Het netwerk van 7-Eleven staat in Maleisië nu op 2411 locaties. Andere reden voor de extra omzet waren een toename in winkelverkeer en een grotere gemiddelde inhoud per winkelmand. De omzet van versproducten steeg jaar op jaar met 28%.
Bron: insideretail.asia 

Central Retail wil uitbreiden in Vietnam
Central Retail Corporation, de grootste retailgroep van Thailand, is van plan om uit te breiden in Vietnam. Daarnaast wil het bedrijf ook meer werk maken van online retail binnen de Thaise thuismarkt. De economische groei in de thuismarkt wordt op dit moment gefrustreerd door de uitbraak van het coronavirus. Op 20 februari maakte Central Retail zijn beursgang. De aandelenkoers ligt op dit moment op 22% lager dan de dag van de beursgang, terwijl de referentie-index met 8% is gedaald.
Bron: reuters.com 

VS: Publix bouwt dc in North Carolina
Publix Super Markets is begonnen met de aanbouw van zijn eerste distributiecentrum in North Carolina. Het logistieke centrum wordt opgezet in Greensboro en zal worden voorzien van koelzones. De faciliteit zal worden gebruikt ter ondersteuning van Publix-locaties in Virginia en zowel North als South Carolina. Het distributiecentrum krijgt een oppervlak van meer dan 87.000 vierkante meter en wordt mogelijk gemaakt dankzij een investering van $400mln (€364,4mln). Met het einde van 2022 zal de faciliteit in bedrijf gaan.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: DoorDash plant beursgang
De Amerikaanse thuisbezorg-startup DoorDash is van plan om een beursgang te maken. Momenteel draait het bedrijf, dat wordt geruggensteund door de SoftBank Group, nog met verlies. De beursgang van DoorDash zal laten zien in hoeverre investeerders nog interesse hebben in minder rendabele startups in Silicon Valley. Andere startups zoals Uber Technologies en Lyft kwamen na hun beursgang in een moeilijke periode terecht.
Bron: reuters.com 

VS: Trader Joe's-oprichter overleden
Joe Coulombe, de oprichter van de supermarktketen Trader Joe's, is op 89-jarige leeftijd overleden. Coulombe overleed na een lang ziekbed in zijn huis in Pasadena, Californië. Joe Coulombe richtte Trader Joe's op in 1967. Sindsdien heeft de keten in zowel de Amerikaanse thuismarkt als in de rest van de wereld een grote schare aan fans gekregen. In 1979 werd Trader Joe’s overgenomen door het Duitse Aldi Nord. Coulombe bleef tot 1988 actief als CEO, waarna hij een nieuwe carrière begon als consultant. In 2013 ging hij met pensioen.
Bron: progressivegrocer.com 

Canada: nieuwe Metro Plus-vestiging focust op AGF
Metro heeft onder het Metro Plus-concept een nieuwe vestiging geopend in de wijk Lachine, vlakbij Montreal in Quebec. Metro Plus heeft een grotere focus op verse AGF, in de vorm van een uitgebreide versafdeling en een aanbod van meer dan 100 kant-en-klaarmaaltijden. Het versaanbod bestaat uit lokale AGF, seizoensproducten, versgesneden fruit, smoothies en veganistische producten.
Bron: canadiangrocer.com 

Canada: Goodfood breidt uit met aanbod
Het maaltijdkitbedrijf Goodfood heeft zijn online aanbod uitgebreid met een aantal alledaagse producten, zoals koffie, pindakaas, fruitsap, vlees, groente en fruit. Er zijn nu ongeveer 100 verschillende producten beschikbaar. De producten kunnen in combinatie met een maaltijdkit aan huis worden bezorgd. Goodfood levert maaltijdpakketten voor het ontbijt, de lunch of het diner. Op de middellange tot lange termijn hoopt het bedrijf zijn aanbod uit te breiden tot in totaal 2.000 tot 4.000 producten.
Bron: canadiangrocer.com 

Publicatiedatum: