Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
SFI Rotterdam over de druivenmarkt

"Chili zal voornamelijk de maartmaand gebruiken om Europa van druiven te voorzien"

Tholen - Bij SFI Rotterdam zijn onlangs de Chileense druiven gearriveerd, maar ook de eerste Indiase. "De markt is zoekende", constateert Jan Marc Schulz. "De afgelopen twee maanden zijn de prijzen voor de witte druiven enorm hoog geweest. Dat heeft natuurlijk een animerend effect. Het was dus afwachten wanneer India met volumes de markt op zou komen. Dat is nu langzaam het geval, waardoor de prijzen naar verwachting wel wat meer onder druk komen te staan."

"Nu zijn prijzen voor Indiase druiven nog steeds ongekend goed, maar de Chileense leveranciers hebben van de afgelopen weken nog een paar euro meer in hun achterhoofd en kunnen zodoende weleens van een koude kermis gaan thuiskomen", vervolgt Jan Marc, die vervolgens opmerkt, dat de eet-kwaliteit van Chili nog steeds de beste is.

Hij verwacht dat de Chileense afladers hoofdzakelijk de maand maart zullen gebruiken om Europa van druiven te voorzien. "Daarna zal men bewust reduceren. Het is de laatste jaren al een tendens dat als India met volumes op de markt komt, dat Chili snel van de markt gaat met Thompson Seedless. De volumes uit Zuid-Afrika nemen ook af, vanaf april zal de markt voor witte druiven volkomen in Indiase handen zijn."

De 'ratrace' naar nieuwe druivenvariëteiten gaat Chili niet voorbij, alleen zijn de resultaten hiervan niet zo snel zichtbaar als bijvoorbeeld in Peru. "Dat is puur klimatologisch bepaald. Grote bedrijven hebben zeker oude rassen gerooid om nieuwe aan te planten, alleen is het resultaat niet gelijk het volgende jaar zichtbaar."

De retail staat in ieder geval in de startblokken om promoties te voeren met druiven. "Daar heeft iedereen lang op gewacht omdat in het bijzonder de witte druiven zo duur waren. Nu komt er meer aanbod op de markt en zal het algehele prijsniveau door die acties naar beneden gedrukt worden", besluit Jan Marc.

Voor meer informatie:
Jan Marc Schulz
SFI Rotterdam
Marconistraat 31
3029 AG Rotterdam
jmschulz@sfifruit.com
www.sfifruit.com