Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Edwin Noordermeer, Tuinderij Vers, over groenteconsumptie in Nederland

"De consument gaat vooral voor smaak en gemak"

In opdracht van ABN Amro is er internationaal onderzoek verricht naar de groentenconsumptie onder inwoners van het Verenigd Koninkrijk, België, Duitsland en Nederland. Uit het onderzoek is gebleken dat Nederlanders nauwelijks groenten eten bij de lunch en het ontbijt. In het rapport van ABN Amro wordt Edwin Noordermeer van Tuinderij Vers wat vragen gesteld over de groentenconsumptie van Nederlanders. 

Hoe komt het dat Nederlanders slechts 131 gram groenten per dag eten in plaats van de aanbevolen 250 gram?
Er is een groep heavy users die ik op 10% schat en die altijd al veel groenten at. Bij deze groep zie je vooral de verschuiving van
onbewerkte groente richting gemaksgroenten. Daarnaast is er nog steeds een grote groep consumenten die zich lastig laat verleiden
tot een grotere groentenconsumptie. Zij kiezen relatief vaak voor ongezonde opties zoals goedkope diepvriespizza’s. Een lastige situatie, want ik durf te stellen dat iedere Nederlander heel goed begrijpt dat groenten je gezonder maken. Artsen, scholen en overheid zijn de afgelopen jaren veel vocaler geworden over de positieve effecten van groentenconsumptie. Helaas heeft groente ook nog steeds te maken met negatieve beeldvorming. Voedelveiligheidsincidenten worden in de media breed uitvergroot. Ook bij de allerkleinste consumenten is nog wel wat te winnen. In de afgelopen decennia zijn spruitjes bijvoorbeeld steeds iets zoeter geworden door veredeling.
Maar in menige kinderserie of tv-uitzending wordt het eten van spruitjes nog vaak als straf of als “bah” neergezet. Smaken verschillen, maar door dit soort sentimenten is het wel lastiger om positief tussen de oren van de consument te komen. Het verhogen van de groentenconsumptie is eigenlijk het domein van gedragspsychologen geworden.

Uit ons onderzoek blijkt dat Nederlanders vooral groenten eten bij de avondmaaltijd. Dan ligt de oplossing toch voor de hand: maak groenten ook op andere consumptiemomenten relevant en aantrekkelijk?
Daar ligt slechts een deel van de oplossing. In de afgelopen jaren heeft de AGF-sector al heel veel producten op de markt gebracht die
op meerdere momenten inzetbaar zijn. Denk aan gesneden paprikasticks of salades. Er is veel beschikbaar en het moet raar lopen als de consument geen groente kan vinden die past bij een consumptiemoment. Het draait vooral om de communicatie. Zelf geloof ik niet zo in het letterlijk plaatsen van allerlei groente op verschillende andere plekken in de supermarkt. Maar er is natuurlijk niets mis het met het geven van suggesties bij het broodschap over welke groente je op brood kunt eten. Ontbijt is in Nederland nog steeds zoet; hier kan inspiratie helpen. Bijvoorbeeld met suggesties als: ‘stop eens wat spinazie of paprika door je zondagochtend-omelet’ of: ‘leg eens wat voorgesneden paprika op een broodje kaas’. 

Met welke innovaties kun je de consument tot een hogere groentenconsumptie verleiden?
We experimenteren nu met onbekendere groente. Bijvoorbeeld een stamppot met cavolo nero en roerbakgroente met rapini. Je bereikt hier voornamelijk consumenten mee die al relatief veel groenten eten en op zoek zijn naar meer afwisseling. Ook denken we na over kruiding. Veel groenten hebben van nature een vlakke smaak, dus het is interessant om smaak toe te voegen met specerijen zonder concessies te doen aan gezondheid. Met het verbeteren van smaak en kookgemak zijn we de afgelopen jaren een heel eind gekomen. Kennisdeling en consumentenvoorlichting zijn minimaal net zo belangrijk als het tonen van nieuwe productinnovaties in het AGF-schap. Laat nog ‘dramatischer’ zien wat de positieve kanten van een hogere groentenconsumptie zijn. En wat de negatieve aspecten zijn
als je het niet doet. Iedereen wordt beter van een hogere groentenconsumptie. Niet alleen de consument maar ook retailers.
Op groenten zitten nu eenmaal gezonde marges.

Klik hier voor het rapport. 
Voor meer informatie:
Tuinderij Vers
Kloosterweg 2
3232 LC Brielle
+31 (0) 181 485112
info@tuinderij-vers.nl  
www.tuinderij-vers.nl 

Publicatiedatum: