VS: H-E-B, Trader Joe’s, Wegmans hebben meest tevreden klanten
De Amerikaanse supermarktketens H-E-B, Trader Joe’s en Wegmans hebben een notering behaald in de American Customer Satisfaction Index. Deze ranglijst polst het sentiment van consumenten met betrekking tot zowel conventionele als online retailers, waaronder ook warenhuizen,supermarkten, drogisterijen en discountketens. Met betrekking tot de supermarktcategorie stond vorig jaar alleen Trader Joe's in de index. De keten is nu vergezeld van H-E-B en Wegmans. Dezelfde drie supermarktketens werden eerder al vermeld in de top vijf van een soortgelijke ranglijst op basis van een consumentenonderzoek van dunnhumby's.
Bron: progressivegrocer.com
VS: Doordash en Rosie werken samen voor thuisbezorging
Het e-commerce-bedrijf Rosie en het logistieke platform DoorDash gaan ervoor zorgen dat zelfstandige supermarkten thuisbezorging aan hun activiteiten toe kunnen voegen. De samenwerking tussen Rosie en DoorDash moet leiden tot een naadloos verloop tussen online retail en thuisbezorging voor zowel de klant als de retailpartner. Retailers kunnen gebruik maken van het online winkelplatform van Rosie. Hierop kan een eigen site worden geplaatst, die op basis van de technologie van Rosie wordt mogelijk gemaakt. Het systeem voor het samenstellen van bestellingen van Rosie is geïntegreerd met DoorDash Drive. Retailers die al langer met Rosie werken kunnen geheel gratis gebruik maken van de mogelijkheden van DoorDash.
Bron: progressivegrocer.com
VS: Island Pacific start met initiatieven voor Filipijnse minderheid
De Filipijns-Amerikaanse supermarktketen Island Pacific Supermarket gaat veranderingen doorvoeren in zijn organisatie. Ook gaat het bedrijf zich specifiek richten op initiatieven binnen de Filipijnse gemeenschap. De keten heeft zestien vestigingen verspreid over Californië en Las Vegas. Door de nieuwe initiatieven moeten de winkelruimtes van Island Pacific Supermarket gelegenheid geven voor samenwerking en andere mogelijkheden gericht op de Filipijnse minderheid in de VS.
Bron: asianjournal.com
Canada: George Weston heeft meer winst in vierde kwartaal
George Weston Ltd. had in zijn vierde kwartaal een toename in winst ten opzichte van dezelfde periode in het vorige jaar. Het resultaat kwam met name tot stand dankzij het grotere aandeel in Loblaw, het verbeteren van de eigen bedrijfsvoering en het eerste volle jaar dat het bedrijf volledig beheer heeft over Choice Properties Real Estate Investment Trust. George Weston Ltd. is een onderneming die is gericht op retail, vastgoedbeheer en een eigen bakkerijketen. De netto winst voor aandeelhouders stond op CA$433mln (€302,4mln), oftewel CA$2,81 (€1,96) per verwaterd aandeel. In het vierde kwartaal van 2018 stond de winst nog op CA$271mln (€189,3mln), oftewel CA$1,86 (€1,30) per verwaterd aandeel. De omzet nam in het vierde kwartaal jaar op jaar toe van CA$11,7mld in 2018 tot CA$12,1mld in dit jaar (van €8,2mld tot €8,5mld).
Bron: canadiangrocer.com
VS: Walmart wil inkoopafdelingen verenigen
Walmart wil de afdelingen die verantwoordelijk zijn voor de aanschaf van producten van zowel fysieke winkels als e-commerce in een enkele afdeling samenvoegen. Op deze manier wil Walmart meer winstgevend vermogen creëren voor zijn online segment en een soepelere bedrijfsvoering instellen. Leveranciers die producten aan Walmart verkochten, moesten voor de fysieke winkels en het online segment bij twee verschillende afdelingen hun waren laten zien. De twee verschillende afdelingen hadden soms meningen over bijvoorbeeld de prijsverschillen van deze producten in de schappen of op de online marktplaats, die niet goed met elkaar strookten. Er worden nu zes verschillende teams samengesteld, die ieder verantwoordelijk gaan zijn voor een eigen categorie. Deze categorieën betreffen onder andere huishoudelijke apparaten, levensmiddelen en entertainment. Elk team krijgt een eigen directielid. De samengevoegde groep voor levensmiddelen is direct van start gegaan. De andere teams worden na verloop van tijd samengevoegd.
Bron: pymnts.com
VS: Giant Food Stores is van naam veranderd
Giant Food Stores heeft een nieuwe naam gekregen. De nieuwe naam is The Giant Company en komt compleet met een nieuw logo. De nieuwe naam werd bekend gemaakt tijdens de jaarlijkse vergadering van aandeelhouders op 26 februari in Hershey, Pennsylvania. Volgens Giant benadrukt de nieuwe naam de belangrijke rol die het bedrijf met zijn winkels en partners heeft gespeeld in het gezinsleven, sinds dat de onderneming in 123 is opgericht.
Bron: progressivegrocer.com
Winstgroei voor Suning Carrefour in China
In september 2019 werd de Chinese tak van Carrefour officieel overgenomen door de Suning Group. Tian Rui, de CEO van Carrefour China, heeft op 25 februari voor het eerst officiële resultaten als gevolg van deze overname bekend gemaakt. De directeur geeft verder aan optimistisch te zijn over de strategische ontwikkelingen van Suning Carrefour. In de afgelopen vijf maanden heeft Carrefour China zich geleidelijk aan verbeterd qua efficiëntie binnen de bedrijfsvoering. Dit kwam met name door de digitale innovaties bij winkels en de integratie met de bedrijfsvoering van Suning. Dit heeft in het vierde kwartaal ertoe geleid dat Carrefour voor het eerst in zeven jaar tijd winst heeft weten te behalen. De winst van januari was groter dan de winst van januari en februari van vorig jaar bij elkaar opgeteld.
Bron: prnewswire.com
Maleisië: Aeon heeft meer omzet en winst dankzij nieuwe winkels
Het Japanse Aeon heeft in Maleisië in het afgelopen fiscaal jaar zijn omzet en winst weten te verbeteren. De omzet steeg met 5,4% tot US$275,9mln (€255,4mln), terwijl de winst met 3,97% toenam tot $25,8mln (€23,9mln). Volgens Aeon kwam dit verbeterde resultaat door de nieuwe speciaalzaken en de gerenoveerde winkels die in het afgelopen jaar zijn geopend. Het bedrijf gaf echter wel een waarschuwing voor de komende periode in verband met het coronavirus, dat nu al een negatieve invloed op de economie van Maleisië laat zien. In zijn verklaring meldde Aeon dat er uit wordt gegaan van een bescheiden groei, los van enige maatregelen vanuit de Maleisische overheid om de economie te stimuleren.
Bron: insideretail.asia
VK: Tesco opent kassavrije winkel in Londen
Tesco heeft in het centrum van Londen zijn eerste kassavrije winkel geopend. Klanten kunnen bij de winkel met verschillende elektronische betaalmethodes bij zelfscankassa's terecht. Het is in de winkel echter niet meer mogelijk om te betalen met contant geld. De winkel is met name gericht op consumenten met haast. Enkele betaalmethodes die kunnen worden gebruikt zijn creditcards, Apple Pay en Tesco Pay+.
Bron: theguardian.com
VK: Co-op-baas wil dat supermarkten groener worden
Steve Murrells, de directeur van het Britse Co-op is van mening dat klimaatverandering een nijpend probleem is. Hij heeft daarom naar supermarkthouders toe een oproep gedaan om het verbruik van plastic te verminderen en om te stoppen met vervuilende vrachtwagens. Murrells zal tijdens het Westminster Business Forum een toespraak houden. Hij is de eerste supermarktdirecteur, die publiekelijk zijn steun geeft aan de implementatie van elektrische vrachtwagens bij grote retailketens. Murrells is sinds 2012 directielid bij Co-op en bekleedt sinds 2017 de functie van CEO.
Bron: daily-news-media.com
Aldi creëert meer werkgelegenheid in Spanje
Aldi werkt aan de uitbreiding van het winkelnetwerk in Spanje. De discounter is daarom van plan om 800 nieuwe werknemers aan te nemen. De nieuwe vacatures hebben als doel om de service van de 308 winkels in Spanje te verbeteren. Ook wil Aldi meer personeel werven voor toekomstige uitbreidingen. Door de komst van de nieuwe werknemers is het totale werkleger van Aldi in Spanje sinds 2017 gegroeid met ongeveer 20%. Spanje is een belangrijke markt voor Aldi. De groei binnen dit land heeft zich in de afgelopen jaren geleidelijk aan ontwikkeld. In 2019 had Aldi 4.354 Spaanse medewerkers in dienst.
Bron: euroweeklynews.com
Europese supermarkten trekken klimaatbewuste klanten met apps
Europese supermarkten nemen stappen om meer klimaatbewuste consumenten aan te trekken. Enkele manieren waarop dit gebeurt zijn door middel van mobiele apps die de consument wijzen op afgeprijsde producten, meer transparantie met betrekking tot de herkomst van bijvoorbeeld kip en kaas, en biologisch afbreekbare verpakking. Volgens Julian Burnett, die als onderdirecteur verbonden is aan de distributiesector van IBM UK & Ireland, is er sprake van een grondige verandering in de mentaliteit van de consument met betrekking tot duurzaamheid. Klanten maken zich steeds meer zorgen over de nadelen voor het milieu, die worden veroorzaakt door teelt, voedselverspilling en de consumptie van alledaagse producten.
Bron: reuters.com
Amazon Business Prime van start in Spanje
Amazon Business Prime is in Spanje van start gegaan. Het is de vierde markt in Spanje waar Amazon Prime nu beschikbaar is gesteld voor bedrijven. Met Amazon Business Prime kunnen klanten op werkdagen onbeperkt gebruik maken van gratis bezorging van boodschappen. De bestellingen kunnen op dezelfde dag in de avond nog worden geleverd. Amazon Business Prime ging binnen de Europese markt in 2017 voor het eerst van start in Duitsland. Twee jaar later was de premium-bezorgdienst ook beschikbaar in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Andere markten waar Amazon Prime voor ondernemingen beschikbaar is, zijn onder andere de VS, Canada en Japan.
Bron: ecommercenews.eu
Israël: Yeinot Bitan krijgt nieuwe CEO
De oprichter van de Israëlische supermarktketen Yeinot Bitan, Nahum Bitan, heeft na bijna 40 jaar voor het eerst een CEO aan moeten nemen. De CEO die wordt aangesteld is Michael Luboschitz, die eerder in dezelfde functie actief was bij G. Willi-Food. De aanstelling van Luboschitz is een paar dagen voordat de deadline voor een overeenkomst met Klirmark Capital afliep bekend gemaakt. De overeenkomst moet leiden tot een oplossing voor de cash flow-problemen van Yeinot Bitan. De aanstelling van de nieuwe CEO is naar alle waarschijnlijkheid een eis geweest van Klirmark Capital. Ook moet door Yeinot Bitan een raad van bestuur worden opgezet.
Bron: en.globes.co.il
VK: Walmart in gesprek voor verkoop Asda
Walmart is in gesprek met een aantal potentiële kandidaten voor de overname van zijn Britse tak Asda. Eerder waren er plannen voor een fusie met de concurrent Sainsbury's, wat echter door de Britse mededingingsautoriteit werd tegengehouden. Asda en Walmart hebben in een gezamenlijke verklaring aangegeven dat een klein aantal verschillende partijen interesse heeft getoond, maar dat er nog geen concrete besluiten zijn genomen. Asda zit net als zijn directe concurrenten Sainsbury's, Tesco en Morrisons in een trend waarin de keten marktaandeel verliest aan de Duitse discounters Lidl en Aldi.
Bron: reuters.com