Ierland: Lidl en An Post werken samen aan afhaalpunten

Spar introduceert in Denemarken afhaalpunten voor Ikea

Italië: Moderna 2020 van start
De Italiaanse regionale supermarktketen Moderna heeft onder de naam Moderna 2020 een nieuwe afdeling binnen het bedrijf opgezet. Deze afdeling zal verantwoordelijk worden voor nieuwe projecten op het gebied van innovatie, om zo beter te kunnen reageren op veranderende behoeften bij de consument. Moderna 2020 zal alle zakelijke activiteiten van Moderna overnemen. Daarbij wordt de huidige directeur van Gruppo VéGé, Nicola Mastromartino, aangesteld als CEO. Moderna 2020 naar eigen zeggen heeft als doel om traditie met innovatie te verbinden. Ook wil de afdeling zorgen voor kwaliteit, gemak en een goede service door middel van een meer technologisch gerichte aanpak. Verder wil het bedrijf meer aandacht geven aan productcategorieën, zoals bio-producten, vega-producten en meer gezonde levensmiddelen. Moderna is een lid van de coöperatie Gruppo VéGé. Gruppo VéGé is een van de grotere spelers in de Italiaanse supermarktsector, met in totaal 35 aangesloten bedrijven.
Bron: esmmagazine.com 

Kenia: Tuskys ontslaat werknemers
Enkele tientallen werknemers bij de Keniaanse keten Tuskys raken hun werk kwijt. De keten heeft een reorganisatieproces aangekondigd, die het bedrijf moet helpen weer rendabel te worden. Volgens Tuskys is er sprake van moeilijke omstandigheden binnen de sector, waardoor het bedrijf in de laatste twee jaar zijn omzet terug zag lopen. Het exacte aantal medewerkers dat op 19 maart wordt ontslagen is vooralsnog onbekend. Tuskys heeft in een brief aan de vakbond Kenya Union of Commercial, Food and Allied Workers laten weten dat de betreffende werknemers inmiddels al op de hoogte zijn gesteld van hun aanstaande ontslag.
Bron: standardmedia.co.ke 

Tesco introduceert nieuwe app in Maleisië
Maleisische consumenten kunnen bij Tesco-vestigingen gebruik maken van een nieuwe app om boodschappen in te scannen en zo sneller de supermarkt te verlaten. Bij binnenkomst moet een QR-code met de app worden gescand. Vervolgens kunnen de consumenten eigenhandig streepjescodes van producten met de smartphone registreren, die vervolgens in een boodschappenlijst in de app worden weergegeven. De app vermeldt automatisch kortingsacties en andere promoties. Op elk moment kan de klant gescande producten weer uit de lijst verwijderen. Als de klant alle benodigde boodschappen heeft verzameld, creëert de app een streepjescode, die bij de reguliere kassa of de zelfscankassa kan worden gebruikt. In plaats van dat daar alle producten langs de scanner van de kassa moeten gaan, kan nu zo in een keer voor de boodschappen worden betaald. Volgens Vivian Yap van Tesco Malaysia zorgt de app ervoor dat consumenten beter hun budget in de gaten kunnen houden. Ook zorgt de app voor minder lange rijen bij kassa's tijdens spitsuren.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Jeronimo Martins wil Biedronka-keten in Roemenië uitbreiden
De Portugese retailer Jeronimo Martins is van plan om zijn Poolse keten Biedronka ook in andere landen uit te laten breiden. Volgens de retailgroep is Roemenië een van de potentiële nieuwe markten. "Het moment komt eraan dat we voorbij de Poolse grenzen kijken", aldus CEO Pedro Soares dos Santos in een persconferentie. Volgens de directeur zal Biedronka in Polen dit jaar zijn balans versterken. "Het land waar we heen willen gaan is Roemenië. Ik weet nog niet of dat dit jaar gebeurt of in het volgende jaar", aldus Soares dos Santos.
Bron: reuters.com 

Metro Cash & Carry werkt samen met kirana-winkels in India
De Europese groothandelaar Metro Cash & Carry gaat voor het einde van dit jaar vijf nieuwe locaties openen in India. Ook werkt het bedrijf aan zakelijke relaties voor het leveren van producten aan Indiase kleinschalige winkels onder het zogeheten kirana-format. Op deze manier heeft Metro al 2.000 partners gevonden in de regio's van Bengaluru, Hyderabad en Delhi. Aan de hand van deze samenwerking zijn er bij de betreffende kirana-winkels speciale kassasystemen geïnstalleerd, die onder andere de eigenaar van de winkel met een app online bestellingen bij Metro laat plaatsen. Ook geven de kassasystemen van Metro een geautomatiseerd rapport van de dagelijkse omzet en winst. "We geloven in de strategie om kirana-winkels te ondersteunen met hun omzet", aldus Arvind Mediratta van Metro Cash & Carry India MD. We willen niet alleen aan ze leveren. We willen ze helpen om hun omzet te verbeteren. Als de eigenaren van deze winkels denken dat wij ze echt kunnen helpen, wordt Metro automatisch de geprefereerde leverancier”.
Bron: insideretail.asia 

Ierland: Lidl en An Post werken samen aan afhaalpunten
Lidl en het Ierse postbedrijf An Post zijn een samenwerkingsverband aangegaan. Onder deze samenwerking kunnen klanten pakketten afhalen bij kluisjes, die zijn geïnstalleerd op parkeerterreinen van Lidl-vestigingen. De kluisjes zijn nu beschikbaar in de omgeving van Dublin. De kluisjes van AN Post zijn 24 uur per dag te gebruiken, met als enige uitzondering bij twee winkels in Portmarnock en Cabra. Volgens Ivan Ryan van de Ierse tak van Lidl wordt voortdurend gezocht naar manieren om meer aan te kunnen bieden dan alleen een aantrekkelijke prijs. "De samenwerking met An Post is precies wat ons deze gelegenheid geeft. We zijn erg enthousiast over dit initiatief en denken dat het een waardevolle service is voor consumenten die weinig tijd beschikbaar hebben".
Bron: supplychainanalysis.igd.com 

Woolworths verkozen tot beste online retailer van Australië
Woolworths is benoemd tot de beste online retailer van Australië tijdens het jaarlijkse Power Retail All Star Bash-evenement. Woolworths krijgt de onderscheiding van beste online retailer voor het vierde jaar op rij. Woolworths is samen met Coles al bijna 100 jaar de marktleider binnen de Australische supermarktsector. Power Retail baseert zijn verkiezingen op vier factoren, namelijk acquisitie, het vasthouden van klanten, conversie en het leveren van bestellingen. Volgens de aan Power Retail verbonden analist David Fear maakte Power Retail in het verleden voornamelijk gebruik van de kenmerken omzet en online winkelverkeer. Sinds 2018 wordt er echter breder gekeken naar de online prestaties van retailers, om zo een beter beeld te krijgen van de beste prestaties binnen de Australische sector.
Bron: powerretail.com.au 

Spar introduceert in Denemarken afhaalpunten voor Ikea
De Deense retailgroep Dagrofa heeft bekend gemaakt dat Spar is gaan samenwerken met IKEA voor een nieuwe dienstverlening in de vorm van afhaalpunten. Klanten kunnen online bestellingen bij IKEA laten bezorgen bij Spar-winkels in heel Denemarken, waar de bestelling vervolgens kan worden opgehaald. De online bestelmogelijkheid is nu te gebruiken bij 20 Deense Spar-winkels.
Bron: esmmagazine.com 

VK: Tesco verkoopt aandeel in Chinese joint venture
Tesco heeft zijn aandeel van 20% in een Chinese joint venture verkocht. Het aandeel is nu in handen van de partner China Resources Holdings (CRH). Tesco kreeg voor de overdracht £275mln (€329,3mln) en heeft zich nu volledig uit de Chinese markt teruggetrokken. De joint venture werd onder de naam Gain Land in 2014 opgericht. Tesco kan zich nu beter focussen op het vereenvoudigen van zijn kernactiviteiten. De opbrengst van de overdracht wordt gebruikt voor algemene doelen binnen het bedrijf.
Bron: reuters.com 

Walmart raakt opnieuw thuisbezorgdienst kwijt
Minder dan een jaar nadat een overeenkomst werd gesloten tussen Walmart en de thuisbezorgdienst Skipcart, wordt deze samenwerking alweer stop gezet. Volgens Bloomberg zal de zakelijke relatie tussen de twee bedrijven ergens in maart ten einde komen. Skipcart liet op 31 januari al weten aan Walmart dat de samenwerking per 30 april zou stoppen. Sindsdien is deze datum echter naar voren geschoven. Skipcart was voor 126 Walmart-vestigingen verspreid over 32 Amerikaanse staten actief. Per maand werden zo'n 50.00 bestellingen bezorgd in met name kleinere markten. Walmart heeft voor de winkels waar Skipcart voor werkzaam was andere thuisbezorgdiensten ingeschakeld. Volgens de CEO van Skipcart, Ben Jones, zorgde de samenwerking met Walmart ervoor dat het bedrijf verliezen leed. In plaats van met retailers samen te werken, gaat Skipcart zich nu meer richten op thuisbezorging voor restauranthouders. Bestellingen van maaltijden bij restaurants zijn makkelijker uit te voeren dan in het geval van bestelde boodschappen en geven bovendien betere winstmarges. “Het model voor retailers werkt niet", aldus Jones in een interview met Bloomberg. "Het werkt nu niet en het gaat ook niet over zes maanden ineens wel werken. We verliezen hier allemaal geld op."
Bron: grocerydive.com 

Amazon introduceert mini-dc's bij eigen winkels
Amazon gaat bij vestigingen van zijn nieuwe fysieke supermarktketen delen van de winkelruimte inrichten als kleine distributiecentra. Het betreft de winkelketen die Amazon los van Amazon Go nieuw op wil zetten. De distributiezones zijn bedoeld voor het verwerken van online bestellingen. Er wordt bij deze zones gebruik gemaakt van oplossingen van het Amerikaanse bedrijf Dematic, dat is gespecialiseerd in software en robottechnologie voor leveringsketens. Een soortgelijk systeem van Dematic wordt op dit omment al gebruikt door de Amerikaanse discountketen Meijer. De eerste winkel van Amazon waar de oplossingen van Dematic worden toegepast, bevindt zich in Los Angeles. De winkel heeft een oppervlak van bijna 3.300, waarvan 20% voor het distributiesysteem wordt gebruikt. De robots die hierbij worden ingezet zijn in staat om tot 12 online bestellingen per minuut te verwerken.
Bron: supplychainanalysis.igd.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven