Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kilian De Geyter, Category Manager AGF Aldi België

"Alle groenten en fruit die wij inkopen gaat via tussenhandelaren"

Tholen – Ongeveer 6 jaar geleden bestond de AGF-afdeling bij Aldi België uit gemiddeld 65 producten. Sindsdien is het groenten- en fruitassortiment uitgegroeid tot gemiddeld 106 producten. “We hebben de afgelopen jaren veel ingezet op onze versafdeling”, vertelt Kilian De Geyter, Category Manager AGF van Aldi België. “Het aanbod is veel diverser geworden met meer producten in verschillende vormen en maten. We proberen een zo uitgebalanceerd mogelijk assortiment op te bouwen en nieuwe producten te introduceren. Zo hebben we enkele weken in het jaar kiwibessen of een bepaald snackgroentenpakket. Daarnaast zetten we vol in op lokale sourcing, zo dicht als mogelijk, zo ver als noodzakelijk.”


Kilian De Geyter

“Alle groenten en fruit die we inkopen gaat via tussenhandelaren. Dit heeft een enorm voordeel dat je ontzorgd wordt”, aldus Kilian. “Deze tussenhandelaren zijn voor ons strategische handelspartners die met een gentlemens agreement reeds 10-tallen jaren leverancier zijn bij ons. Zij kunnen op hun beurt strategische relaties met telers opbouwen. Op deze manier hebben wij ook toegewijde telers die quasi linea recta aan ons leveren. Het voordeel van de tussenhandelaar is dat alles uniform afgewerkt wordt en dat er zeer efficiënt met volle wagens kan geleverd worden in onze distributiecentra.”

Aldi start met meer referenties in bulk
Ook de 'minder plastic' discussie speelt een grote rol bij Aldi. “We kijken per product of een verpakking noodzakelijk is voor de houdbaarheid en de kwaliteit. Het heeft totaal geen nut om een verpakking uit te sparen, als je naderhand het product in de vuilnisbak moet gooien. Van oudsher verkopen wij veel voorverpakte producten. Bijvoorbeeld appelen per 6 of een netje appelsienen van 2 kilogram. Binnenkort starten we met verschillende nieuwe referenties die we in bulk zullen verkopen, zoals appelen, peren en tomaten. Zo zullen we minder verpakking gebruiken en de kleinere gezinnen kunnen bedienen”, vervolgt de Category Manager. “Het gebruik van Bioplastics staat nog op een laag pitje. De verpakking heeft nog redelijk wat nadelen die niet opwegen tegen de voordelen.”

Kwaliteit, versheid en presentatie
“Eén van de zaken waar wij als Aldi aan moeten werken is de gedachte dat Aldi tweederangs producten inkoopt. Dat is compleet onjuist. Aldi koopt  zeer goede kwaliteit in, maar wij moeten nog wat werken aan onze perceptie”, zegt De Geyter. “Daarnaast moeten we blijvend inzetten op kwaliteit, versheid en presentatie in het winkelpunt. Sinds 2 jaar hebben we per regionale hoofdzetel twee AGF-coaches opgeleid om onze winkels bij te staan bij de verscontrole en de presentatie."

“Belgisch mini witloof en Doyenne peer grote groeiers”
“De grootste groeiers in het AGF-assortiment van Aldi België zijn Belgisch mini witloof, Doyenne peer, butternut pompoen, rapen en de SunGold kiwi van Zespri. Hoewel we ook een biologische producten aanbieden (zowel het basisassortiment als specialere producten), merken we dat deze producten niet de grote volumekanonnen zijn. Het blijft natuurlijk een feit, dat conventionele groenten en fruit ook van topkwaliteit zijn en deze zijn conform alle Aldi- kwaliteitseisen. Deze MRL’s zijn zelfs nog strenger dan de wet”, zegt Kilian.

Belgische retailmarkt
Met een aanzienlijk marktaandeel staat Aldi haar mannetje in de Belgische retailmarkt, waar Jumbo recent haar intrede deed. "Wij gaan onze eigen weg. De komst van een nieuwe speler verandert  daar niets aan. Met onze recente ombouwgolf hebben we een up-to-date winkelpark met een mooie, prominente plaats voor vers. Ik ben ervan overtuigd dat we met het aanbieden van de beste kwaliteit tegen lage prijzen, de klanten kunnen blijven bekoren.”

Voor meer informatie:
Kilian De Geyter
Aldi België
Keerstraat 4
9420 Erpe-Mere
+32 (0)53 82 79 17
Kilian.degeyter@aldi.be  
www.aldi.be