Berliner Gemüse Manufaktur krijgt patent voor convenience-merk

Convenience groeiende tak op Berlijnse groothandelsmarkt

De Berliner Gemüse Manufaktur is al enkele jaren een begrip in het Frischezentrum Berlin en onlangs werd hun convenience-merk officieel gepatenteerd. Het bedrijf is volledig gespecialiseerd in de productie en regionale marketing van verse gemaksproducten en het assortiment is in de loop der jaren stap voor stap uitgebreid. Het bedrijf is nog steeds een van de weinige convenience providers op de groothandelsmarkt volgens directeur Thomas Franz.

Ruim vijf jaar geleden nam Franz een bestaand productie- en leveringsbedrijf in de buurt van de groothandelsmarkt over. "We hebben besloten om de verse gemaksproductie voort te zetten, maar we wilden deze divisie wat professioneler maken. We konden toen een ruimte huren bij de groothandel en momenteel hebben we ongeveer 15 mensen in dienst." Ook het klantenbestand van de onderneming heeft zich in de loop der jaren verbazingwekkend ontwikkeld. "We hebben nauwelijks actief klanten benaderd, ze zijn op eigen initiatief naar ons toe gekomen."

Wortelen in twee verschillende snijvarianten

In de eerste jaren is er veel geïnvesteerd in machines en een hygiënische beschermende atmosfeer: of het nu gaat om blokjes, repen of plakjes - de groenten worden in alle gewenste snijsoorten geleverd en vervolgens machinaal verpakt in flowpacks. "We verwerken veel wortel- en koolgroenten, maar we leveren ook veel gesneden salades en gehakte kruiden. Ons assortiment omvat verder fijngehakte salade- en groentemixen, zodat zowel de klassieke kantinekeukens als de luxueuze gastronomie op de juiste manier worden beleverd. Daarom bieden wij naast onze machinale verwerking (ca. 80%) ook handgesneden salades aan.”

Fijngehakte groentenmixen zijn zeer gewild, vooral in de topgastronomie

Dagelijkse versheid is cruciaal
De divisie Fresh Convenience is echter onvergelijkbaar met de klassieke groothandel, waarin de vakhandelaar al vele jaren actief is als directeur van het familiebedrijf Früchte Franz. "In de gemakssector moet je allergenen identificeren, voedingstabellen maken en monsters nemen. Dagelijkse versheid is ook cruciaal: het wordt besteld, dan bewerkt en in de keuken de volgende ochtend gebruikt.“

De producten worden voornamelijk ter plaatse verpakt in flowpacks

Tot nu toe is de vraag naar ‘vers gemak’ elk jaar in een bevredigend tempo gestegen. Als het bedrijf zich de komende jaren op deze manier blijft ontwikkelen, is er al een aanzienlijke verhoging van de capaciteit en de productie denkbaar. "Op middellange termijn zou het mogelijk moeten zijn om de productie op te voeren tot twee of drie ploegen in plaats van één ploeg." In de tweede helft van het jaar wordt ook de biologische certificering verwacht: "We zullen eerst vijf tot zes standaardproducten selecteren, zoals wortelen, selderij en uien, die we continu in biologische kwaliteit kunnen leveren.”

Verwerkte rode ui in verschillende snijvarianten

Groter marketingpotentieel
Tot nu toe is Berliner Gemüse Manufaktur een van de weinige convenience-leveranciers op de Berlijnse groothandelsmarkt. "Soms ben ik verbaasd, maar nu zijn we er zelf achter gekomen dat dit alles nogal wat werk met zich meebrengt." Franz is tevreden over de rentabiliteit van zijn convenience-afdeling tot nu toe. "We registreren tot 20% omzetgroei per jaar. De behoefte is er dus duidelijk en zal de komende jaren blijven groeien."

Meer informatie:
Berliner Gemüse Manufaktur
Thomas Franz
Beusselstraße 44 N-Q
10553 Berlijn (Moabit)
Duitsland
+49 (0)30 39 60 21 -0
Facebook


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven