Almería kleurt rood op Tomatendag

De Spaanse stad Almería kleurde rood tijdens de alweer zesde editie van de Tomatendag. Het event vond plaats op zaterdag 22 februari en bombardeerde zo Almería tot tomatenwereldhoofdstad voor één dag. De tomaat, het vlaggenschip van de teelt in de provincie, werd zo in de bloemetjes gezet. In de voormiddag was de Paseo de Almería, de grootste en mooiste winkelstraat in de stad, het decor voor een druk programma dat duizenden mensen kon verleiden een kijkje te komen nemen naar wat er zoal te doen was rond de tomaat, een product waarvan elk jaar duizenden tonnen over de hele wereld worden geëxporteerd. Het evenement werd georganiseerd door verschillende AGF-bedrijven uit de provincie, in samenwerking met lokale media en overheden zoals de gemeente Almería, de Gemeenschap Andalusië, de Provincie Almería en ook de bankinstelling Grupo Cajamar.

Gedurende de hele dag vonden tal van activiteiten plaats, zoals de verkoop van zakken tomaten voor maar €1, waarbij de opbrengst naar goede doelen ging zoals de dierenrechtenorganisatie ANDA, de Stichting Downsyndroom ASALSIDO en het Rode Kruis. De tomaten werden geleverd door Única Group, Vicasol, Coprohníjar, Agroponiente, Vegacañada, La Unión, Hortamar, Grupo La Caña, Balcón de Níjar en CASI, allemaal toonaangevende bedrijven en coöperaties actief in Almería.

Solidariteitsgazpacho
Een van de hoogtepunten van de dag was de degustatie van 11 soorten gazpacho, bereid door enkele van de beste chef-koks uit de provincie en leden van ACRIA, de vereniging van koks en banketbakkers van Almería.

Kinderprogramma
De Tomatendag was ook een familiedag want er was een heus programma in elkaar getimmerd voor de jongsten. Het Rode Kruis organiseerde verschillende activiteiten, zoals de traditionele tekenwedstrijd of de van-alles-te-doen-tent, waar de kinderen konden proeven van lekkere groenten en fruit, maar ook de beginselen van yoga konden leren of schilderen en vooral veel plezier maken.

Stands en kleurrijke boel
De Paseo de Almería stond vol met stands, waaronder die van Aceite Almazara de la Vega, CASI, Tecnova, Fotomatón Agpic, Embutidos Alpujarreños, La Voz de Almería en Castillo de Tabernas. Bij Tecnova konden de voorbijgangers proeven van verschillende soorten tomaten, zaadjes planten in bekers met katoen en het bedrijf bood ook informatiesessies aan over de tomaat.

Wat het meest in het oog sprong, was evenwel de kleurrijke versiering van de Paseo de Almería. De organisatoren hadden een rugzakje vol tomaten beloofd aan wie verscheen in rode klederdracht. Rood was dan ook de overheersende kleur in de straten van Almería op zaterdag 22 februari.

Het event vestigde de aandacht op de AGF-sector op nationaal en internationaal vlak en versterkte daarmee ook de eisen van de branche in tijden van protest dat de opwaardering van de lokale teelt tot doel heeft. En zo maakte het feest Almería tot de tomatenwereldhoofdstad voor één dag.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven