Tholen - De Hollandse Junami-appels worden in september geplukt, maar de komende maanden gaat het verkoopseizoen echt losbarsten. "Qua volumes moet het seizoen echt nog op gang komen. Vanaf november liggen de Junami-appels al in het schap van de supermarkt, maar de echte volumes worden afgezet vanaf april/mei, vaak als het Elstar-seizoen een eind gebeurd is", vertelt directeur Philip Smits van Inova Fruit. Om die reden voert de Variety Manager van Junami in week 9 een speciale kick-off in aanloop van de promotiecampagne van de appel met Wereld Complimenten Dag op 1 maart als startdatum.
Lokale appel
De Hollandse Junami is verkrijgbaar van november tot en met september – en zo lang de voorraad strekt. "Daarmee is de Junami de enige Nederlandse appel die nagenoeg jaarrond verkocht wordt", vertelt Philip. "Bewust laten we de Junami niet op het zuidelijk halfrond telen, want daar is gezien de uitstekende houdbaarheid van de appel helemaal geen behoefte aan, die zouden de Hollandse appelen alleen maar in de weg zitten. Duurzamer kan haast niet, consumenten kunnen jaarrond genieten van een appel van eigen bodem."
Binnen Europa worden de Junami-appels voornamelijk geteeld in Nederland, Duitsland, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk. Het aandeel Duitse Junami-appels is gestegen naar een volume rond de 5.000 ton. Als gevolg van de hagelschade kwam de Hollandse Junami-oogst dit jaar 1.500 ton lager uit. "Voor het overgrote deel worden de Hollandse Junami's op de binnenlandse markt verkocht. Afhankelijk van de marktontwikkelingen wordt er hooguit 15% geëxporteerd met de Duitse markt als belangrijkste afzetgebied", vertelt Philip. Op de vraag naar plastic reducerende verpakkingen worden de Junami-appels naast de bestaande verpakkingen ook aangeboden in een kartonnen sleeve voor vier, zes of acht stuks.
Wie eerder deze maand op de Fruit Logistica in Berlijn rondliep, zag verschillende nieuwe appelrassen geïntroduceerd worden. Toch maakt Philip zich geen zorgen over de positie van de Junami-appel. "Zowel in Nederland als Europees gezien wordt de appelconsumptie per per persoon niet hoger. We begeven ons dus in een verdringingsmarkt en daarin wordt het onderscheidend vermogen steeds belangrijker. Laten we dat nu te net bieden hebben met de Junami. Deze appel ligt alweer vijftien jaar in het Nederlandse schap. Als je die positie hebt verworven en de klant is tevreden, dan maak ik me totaal niet bezorgd over de komst van nieuwe rassen."
Onafhankelijk smaakonderzoek
"Als ik zie wat we al die jaren hebben geinvesteerd in marketing, dan is er een miljoenenbudget nodig om een nieuwe appel goed te positioneren en dan moet de appel ook nog eens bij de consument in de smaak vallen", vervolgt Philip. "We weten dat de Junami daarin slaagt. Onlangs hebben we Wageningen Universiteit onderzoek laten doen naar negen appelrassen, voornamelijk clubrassen en de smaak van de Junami-appel kwam daarbij als eerste uit de bus. Gecombineerd met de unieke houdbaarheid heeft de Junami daarmee twee uitzonderlijke eigenschappen."
"We proberen deze unieke appel dan ook op een bijzondere manier te positioneren. We mikken met de Junami op de actieve consument, van jong tot oud, fysiek en mentaal een boost krijgt van een Junami-break. Deze campagne stimuleert meerdere eetmomenten per dag van deze dorstlesser. Deze campagne slaat aan bij het publiek, want de herkenbaarheid is groot", vertelt Philip. Een leuke combinatie werd gevonden met de Wereld Complimenten Dag op 1 maart. "Al een jaar of drie krijgen de Junami-appels stickers met complimentjes voor de consument. De Wereld Complimenten Dag vormt voor ons een sympathieke aftrap, die ook nog eens internationaal te gebruiken is door onze partners in andere landen."
"Jaarlijks geven we op deze dag iedereen een complimentje voor het feit dat ze een slimme keuze maken voor een gezonde break. Aanvullend wordt er op sociale media als Facebook, Instagram en YouTube promotie gemaakt voor de Junami-appel. "We zullen dit jaar viraal gaan met een video, wederom gericht op de actieve consument", vertelt Philip, enthousiast. "Later in het jaar zal ‘follow up’ aan deze actie worden gegeven middels diverse ludieke sampling activiteiten."
Speciale aandacht gaat er bij de Junami-afzet dit jaar uit naar de groentenspeciaalzaken. "De afzet van groenten en fruit is voor het overgrote deel in handen van de supermarkten, maar we zien dat de kern van groenten- en fruitspeciaalzaken zich goed op de markt weet te handhaven. Nu lagen we nog niet bij iedere detaillist in het schap. Daarom zijn we onder meer lid geworden van de 'Vrienden van ADN' die die de krachten hebben gebundeld om de groenten- en fruitspecialisten in Nederland te ondersteunen. We hopen onze bekendheid bij deze specialisten daarmee te ondersteunen en willen via onze afzetpartners - The Greenery, Veiling Zuid-Limburg en FruitMasters - ook graag samenwerken met de grossiers die deze speciaalzaken bedienen."
Voor meer informatie:
Inova Fruit
Veemarktkade 8 (Kade M)
5222 AE ‘s-Hertogenbosch
info@inovafruit.nl
www.junami-apple.com