SanLucar, Anecoop, Socomo, Cítrico Global

Steeds krappere winstmarges voor de grote Spaanse AGF-bedrijven

De landbouworganisaties klagen al jaren dat de telers de zwakste schakel in de keten zijn, dat ze met hun inkomsten vaak niet eens de bedrijfskosten kunnen dekken en dat het anderen zijn die met het grootste stuk van de taart aan de haal gaan. Maar uit de krappe winstmarges van andere spelers in het veld zoals belangrijke groothandelaren en afzetpartijen of zelfs de grote supermarktketens blijkt dat de prijsdruk meerdere partijen in de waardeketen treft.

SanLucar International Fruits uit de Spaanse provincie Valencia is een goed voorbeeld. Het bedrijf draait een omzet van meer dan €400 mln in de vermarkting van groenten en fruit afkomstig van telers in partnerschap maar ook van de eigen productie in Spanje en andere landen zoals Zuid-Afrika, Ecuador of Tunesië. In 2018 behaalde SanLucar een recordomzet van €404 mln. De winstmarges voor zowel de eigen teelt als de intermediaire activiteit waren echter zeer bescheiden: resp. 0,8% en 0,3%.

De dalende winstmarges zijn geen exclusief gegeven voor dit bedrijf alleen. Een analyse van de laatste jaarrekeningen van de belangrijkste Spaanse groenten- en fruitgroothandels levert vergelijkbare resultaten op: constante omzetgroei, maar zeer krappe winstmarges. Het Spaanse nieuwsportaal El Confidencial kon enkele jaarrekeningen analyseren en vond bijna geen enkel groothandelsbedrijf in groenten en fruit met winstmarges van meer dan 3%.

Nog een voorbeeld: Sociedad de Compras Modernas (Socomo), een dochteronderneming van de Carrefour-groep die zich toelegt op de groothandelsafzet van groenten en fruit. Het sloot het jaar af met een omzet van meer €686 mln en een winst van €9,7 mln, wat neerkomt op een rentabiliteit van 1,4% (2% wanneer de analyse wordt gemaakt op basis van het brutoresultaat).

Anecoop behaalde een omzet van €759 mln maar hield daar uiteindelijk maar €2,9 mln aan over (winstmarge van 0,3%). De Valenciaanse Eurogroep España Frutas y Verduras, eigendom van het Duitse Rewe, heeft klanten in 14 landen en zette voor €401 mln groenten en fruit af, meestal ingekocht bij Spaanse telers. Het verdiende er een matige €3,7 mln aan (0,9% op de omzet).

Het zijn geen geïsoleerde gevallen. Alhondiga la Unión uit Almería klokte met de afzet van groenten en fruit af op €297,5 mln en hield daar €5 mln aan over (1,6%). Het Canarische ARC Eurobanan haalde inkomsten binnen van €298,9 mln waarvan €8,4 mln als winst telde (2,8%). Cítrico Global, het paradepaardje van het Miura-fonds en de familie Martinavarro, draaide een omzet van €354 mln in 2018 en sloot het jaar af met een brutomarge van 2,8%.

Hoe het ook zij, de prijzenoorlog in de sector remt de investeringsactiviteiten van sommige kapitaalfondsen in de primaire sector niet af. Integendeel, de private equity zet volop in op concentratie en verticale integratie van de landbouwsector. Groeibedrijven zoals Cítrico Global, Atitlan en Grupo Agroponiente breiden hun productie uit door teeltbedrijven op te kopen en te fusioneren om ze winstgevender te maken.

Bron: elconfidencial.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven