VK: Co-op breidt bezorgdienst uit
De Britse retailer Co-op is van plan om met het einde van 2020 zijn mogelijkheden voor thuisbezorging op de dag zelf uit te breiden naar meer dan 650 vestigingen. In maart 2019 werd met succes een pilotfase ingezet, waarbij Co-op door middel van het platform Digital Goodie voor snelle thuisbezorging in het westen van Londen zorgde. Het digitale team van Co-op begon met de ontwikkeling van een eigen winkelsite, nadat via het platform van Digital Goodie bleek in hoeverre de thuisbezorgdienst aan zou slaan bij het publiek. De eigen site ging in augustus 2019 online, waarna alle online winkelverkeer met november naar deze site werd geleid. Co-op is verder van plan om in de nabije toekomst eigen mobiele apps te introduceren.
Bron: retailanalysis.igd.com
Meer e-commerce in Spanje dankzij AliExpress
E-commerce maakt in Spanje een opmars. Prognoses geven aan dat in de komende drie jaar e-commerce in Spanje sneller zal groeien dan in de rest van West-Europa. Een belangrijke factor voor deze ontwikkeling is AliExpress. Spanje is voor de Alibaba Group een springplank voor groei binnen geheel West-Europa. Dit jaar zal het online retailsegment volgens prognoses groeien met 12,5%, waarmee een waarde wordt bereikt van €29mld. Het marktonderzoeksbureau eMarketer raamt de waarde van online retail in Spanje voor 2023 op €37mld. Het succes van AliExpress komt met name omdat Spaanse consumenten meer letten op de prijs en online marktplaatsen vooral raadplegen in een zoektocht naar meer budgetvriendelijke aanbiedingen.
Bron: ecommercenews.eu
Australië: Coles heeft 3,3% meer halfjaaromzet
Coles heeft zijn resultaten voor het eerste halfjaar bekend gemaakt. In deze periode was er in totaal sprake van een omzetgroei van 3,3% tot AU$18,8mld (€11,6mld). De omzet bij supermarkten stond op AU$16,6mld (€10,3mld), wat een toename was van jaar op jaar 3,3%. De vergelijkende winkelomzet steeg met 2,0%. In het tweede kwartaal steeg de omzet van supermarkten van Coles met 4,8%, terwijl de vergelijkende winkelomzet met 3,6% steeg. De vergelijkende winkelomzet werd met name gestimuleerd door het toegenomen winkelverkeer en de grotere gemiddelde winkelwageninhoud. Voor de supermarkten van Coles is dit het 49ste opeenvolgende kwartaal met een toename in vergelijkende winkelomzet. In het eerste halfjaar werden 32 winkels gerenoveerd, vijf winkels nieuw geopend en werden drie winkels gesloten. Aan het eind van deze periode stond het netwerk op 823 supermarkten.
Bron: retailanalysis.igd.com
India: DMart van start in Delhi
DMart, een van de grootste supermarktketens in India, staat op het punt om uit te breiden in Delhi. Door de nieuwe uitbreiding kan de keten zich profileren buiten de regio's in het zuiden en westen van India. Het moederbedrijf van DMart, het in Mumbai gevestigde Avenue Supermarts Ltd heeft een ruimte zeker gesteld van ongeveer 4.650 vierkante meter in het oosten van Delhi. Naar verluid wordt er gezocht naar nog eens vier tot vijf locaties in de stad, hoewel dit gerucht door Avenue Supermarts wordt ontkend.
Bron: economictimes.indiatimes.com
Portugezen hebben voorkeur voor verschillende supermarkten
Ongeveer 64% van alle Portugese huishoudens heeft de voorkeur om boodschappen bij meer dan vier verschillende supermarkten te doen. Dit leidt ertoe dat de Portugese supermarktsector veel concurrentie kent. Dit is een conclusie van een nieuw onderzoek van Nielsen. De trend om bij meerdere supermarkten langs te gaan speelt al in Portugal sinds 2017, zo meldt het rapport Panorama of Portugese Retail. Vorig jaar koos 11% van de Portugese consumenten voor twee winkels, terwijl het percentage dat voor slechts een enkele supermarkt koos lager lag. 22% had de voorkeur voor drie verschillende supermarktketens, terwijl 35% bij vier verschillende ketens langsgaat en 29% bij maar liefst vijf verschillende soorten supermarkten.
Bron: esmmagazine.com
Kaufland zoekt hulp voor verkoop Australische locaties
Een aantal weken geleden maakte Kaufland bekend dat de Duitse retailer zich uit de Australische markt wilde terugtrekken, nog voordat de retailgroep goed en wel in Australische van start was gegaan. Kaufland is nu naar verluid bezig met de voorbereiding van de verkoop van een aantal Australische retaillocaties. Het bedrijf probeert advies in te winnen van vastgoedbedrijven met betrekking tot de verkoop van negen locaties in het oosten van Australië. De verkoop van deze grootschalige locaties heeft waarschijnlijk gevolgen voor andere retailers die in deze omgeving actief zijn, waaronder ook voor kleine tot middelgrote ondernemingen.
Bron: smartcompany.com.au
VK: minder omzet voor Asda in vierde kwartaal
Asda heeft bekend gemaakt dat de omzet in het laatste kwartaal van 2019 is gedaald. De keten had te maken met moeilijke omstandigheden in de markt en dan met name op het gebied van kleding. De omzet van het supermarktsegment was volgens Asda stabiel. De like-for-like-omzet met uitsluiting van autobrandstof daalde in de periode van 3 maanden tot 31 december met 1,3%. Dit heeft voor Asda geleid tot het slechtste kwartaal sinds het eerste kwartaal van 2017. In het derde kwartaal van 2019 daalde de omzet met 0,5%. Asda heeft in het vierde kwartaal zich meer gefocust op het verbeteren van de winkelervaring, het ontwikkelen van meer groeimogelijkheden en het verbeteren van zijn prijspositie. Het aantal transacties bij Asda-winkels daalde met ,5%, hoewel de gemiddelde waarde per transactie met 0,2% toenam.
Bron: retailanalysis.igd.com
Dia benoemt nieuwe CEO voor Braziliaanse tak
De Spaanse supermarktketen Dia heeft Marcelo Maia aangesteld als CEO van zijn Braziliaanse dochteronderneming. Maia wordt verantwoordelijk voor een reorganisatieproces in de Braziliaanse markt. Hij vervangt Marin Dokozic, die de functie van CEO voor ongeveer een jaar heeft bekleed. Het is niet helemaal duidelijk of Dokozic werkzaam zal blijven voor Dia. De Braziliaanse tak van Dia heeft een netwerk van 900 fysieke winkels, waarvan het merendeel zich in gehuurde panden bevindt. Vorig jaar werden 300 slecht presterende filialen gesloten. Het grootste deel van deze filialen betrof franchisewinkels.
Bron: reuters.com
VS: Walmart heeft ondanks omzetgroei tegenvallend kwartaal
Ondanks onder andere een toename in e-commerce van 37% had Walmart in het vierde kwartaal resultaten die achterbleven bij de prognoses van analisten. De vergelijkende winkelomzet steeg met 1,9%, wat minder was dan over het algemeen was geraamd. De totale omzet bij de Amerikaanse afdeling van Walmart steeg in het vierde kwartaal met 1,9% tot $92,3mld (€85,1mld). De omzet van deze afdeling over het gehele jaar steeg met 2,8% tot $341mld (€314,5mld). De totale omzet die door het gehele bedrijf over het vierde kwartaal werd verkregen, nam met 2,1% toe tot $141,7mld (€130,7mld). Over het volledige fiscale jaar steeg de omzet met 1,9% tot $524mld (€483,3mld). De omzet van Walmart International steeg met 2,2% tot $33mld (€30,4mld). Over het volledige jaar steeg de omzet met 2,8% tot $124,3mld (€114,7mld). Met betrekking tot de afdeling van Sam’s Club steeg de omzet in het vierde kwartaal met 2,6% tot $15,3mld (€14,1mld). Over het gehele jaar genereerde Sam's Club een omzet van $58,8mld (€54,2mld), wat een toename was van 1,6%.
Bron: progressivegrocer.com
VS: KeHE Distributors en Northwest Grocers sluiten overeenkomst
KeHE Distributors (KeHE) heeft een overeenkomst gesloten met het in Washington gevestigde Northwest Grocers (NWG). NWG heeft voor KeHE gekozen als de voornaamste distributiepartner voor natuurlijke, biologische en producten en specialiteiten. Meer dan 90 zelfstandige buurtwinkelhouders in Oregon, Washington, Alaska en het noorden van Californië zijn bij NWG aangesloten. De overeenkomst loopt over een periode van vier jaar, waarin winkels die bij NWG zijn aangesloten gebruik kunnen maken van de grote schaal waarop KeHE werkt. Verder was NWG onder de indruk van de expertise van KeHE op het gebied van natuurlijke en biologische producten, samen met het toenemende aantal programma's dat KeHE voor deze productcategorieën opzet.
Bron: prnewswire.com
VS: Raley’s viert 85-jarig jubileum
Raley's viert zijn 85-jarig jubileum met een unieke campagne. De in Sacramento, Californië gevestigde supermarktketen noemt de promotiecampagne "Good Never Stops", waarmee alledaagse momenten met een positieve invloed op de gemeenschap van Raley's-werknemers, partners en klanten onder de aandacht worden gebracht. “Good Never Stops” is online al van start gegaan door middel van video's, die positieve nieuwsberichten in Raley's-gemeenschappen over een periode van 24 uur laat zien. Enkele partners die in deze video's zijn te zien, zijn Sacramento Food Bank & Family Services, California Rangeland Trust, Food Literacy Center, California Farmland Trust en Northern California Construction Training, Inc. Ook gaat Raley's als onderdeel van deze campagne artikelen en andere video's over partners online zetten. Ook worden persoonlijke verhalen van werknemers op Facebook geplaatst.
Bron: progressivegrocer.com
VS: Hy-Vee-initiatief leidt mogelijk tot baansaneringen
Hy-Vee Inc. heeft onlangs het meest recente nieuws omtrent het eigen Helpful Smile 2020-initiatief gegeven. Dit initiatief is ingezet met als doel om Hy-Vee zowel de beste werkplaats als de beste supermarkt van de VS te maken. Volgens de in Iowa gevestigde supermarktketen kan het initiatief ook mogelijk leiden tot veranderingen in het personeelsbestand, zonder dat Hy-Vee dit daadwerkelijk "ontslagen" noemt. "Sommige mensen krijgen een promotie en anderen worden naar winkels gestuurd waar ze leegstaande vacatures gaan vervullen", aldus onderdirecteur Tina Pothoff. "Sommige posities worden mogelijk gereduceerd", gaf Pothoff toe.
Bron: progressivegrocer.com
VS: Walmart trekt rijkere consumenten aan
Walmart trekt steeds meer consumenten met een hoger inkomen aan. Dit lukt de Amerikaanse supermarktgigant met name dankzij het online segment, aldus directieleden tijdens een evenement voor aandeelhouders in New York. Terwijl het online segment van Walmart steeds groter wordt, wordt er online ook meer omzet gegenereerd met duurdere producten, zoals premium vlees of biologische groente en fruit, zo meldt John Furner, de CEO van de Amerikaanse tak van het bedrijf. Volgens Furner sluit het gemak van online bestellen goed aan met consumenten met een hoger inkomen en meer tijdgebrek.
Bron: cnbc.com