Tholen – Wat doe je als de afzetorganisatie die altijd jouw komkommers verkocht wegvalt? Dan ga je op zoek naar een andere of je besluit zelf de verkoop voor je rekening te nemen. Dat laatste doet Frank van Lipzig van Van Lipzig Tuinderijen dit seizoen nadat Quality Queen eind vorig jaar failliet ging.
Foto rechts: Frank van Lipzig
Al drie generaties lang teelt het hechte Limburgse familiebedrijf komkommers, inmiddels op 8,5 hectare onbelicht. Het bedrijf ontwikkelde zich tot een onafhankelijke speler en dus was de stap om zelf de touwtjes in handen te nemen niet onlogisch. “De afgelopen jaren hebben wij al een aanzienlijk deel van onze productie rechtstreeks aan retailers verkocht”, vertelt Frank. “Dat is altijd goed gegaan met een goed product waarmee wij een goede naam hebben opgebouwd. Dat helpt ons nu, net als het feit dat wij verpakken en voor een goede levering kunnen zorgen.”
Eigen verkoop, eigen logo
Een aantal retailers blijft Van Lipzig Tuinderijen ook dit jaar beleveren. “Een groot deel van de productie voor dit jaar heb ik al kunnen verkopen. En wat er op overschot is, daarmee ga ik zelf de markt op dit jaar.”
Dat alles met voor het eerst een bedrijfslogo en een eigen huisstijl die onlangs werden gelanceerd. “We hebben eigenlijk nooit een logo of een huisstijl gebruikt in ons bedrijf”, vertelt Frank. “Nu was het daarvoor weleens tijd, al was het wel spannend om te zien waarmee de partijen die ons daarmee hebben geholpen, strategisch adviesbureau Viduro en grafisch ontwerpbureau Kempen, zouden komen.”
Week 9 in productie
Uiteindelijk werd het logo met daarin een combinatie van blauw en lichtgroen, de doorsnede van een komkommer en een blauw schild in de vorm van de letter L (van Van Lipzig Tuinderijen), waarbij het schild ook staat voor drie generaties komkommers telen en traditie.
Onder de naam Van Lipzig Tuinderijen en met het logo gaan vanaf week negen de komkommers weer de deur uit. “Alles volgens planning, want de één à twee dagen vertraging die er is als gevolg van relatief donker weer de afgelopen tijd mag eigenlijk geen naam hebben.”
Nog een weekje geduld
Over de lage prijzen momenteel in de markt maakt Frank zich geen zorgen. “Nog niet, want het seizoen is nog maar pas van start gegaan. Bovendien is een groot deel van onze productie al op contract verkocht waardoor alleen de overschotten door mij op de vrije markt gebracht worden. En als daarop de prijzen laag zijn, dan zal ik het daarmee moeten doen. Maar in de komkommermarkt kan de prijs zomaar weer oplopen, zeker wanneer het aanbod nogal eens wil schommelen met teeltwisselingen en de overgang tussen import en productie van eigen bodem.”
Voor meer informatie:
Van Lipzig Tuinderijen
www.vanlipzigtuinderijen.com
info@vanlipzigtuinderijen.com
Frank van Lipzig
06-47958848