Jeremy Harris, The Fruitery

"Voor retail is een langere houdbaarheid belangrijk"

The Fruitery, producent van ready-to-eat fruitproducten met een faciliteit in Chambers, Verenigd Koninkrijk, levert aan cateraars, foodservicebedrijven en retailers en bedient sinds dit jaar naast haar klanten op de thuismarkt ook klanten in Europa. 

"We beginnen nu de resultaten te zien van al het werk dat we vorig jaar hebben verzet, toen we de markt betraden," legt Rupert Carter uit, technisch directeur van The Fruitery. "We hebben een goed en stabiel eerste jaar achter de rug en we zijn tevreden over de resultaten. We hebben €2,4 mln in dit project geïnvesteerd. Hoewel we kijken naar het aanbod op de lange termijn, leggen we ons momenteel met name toe op zachtfruit, dat de kern vormt van de activiteiten in Chambers. Deze categorie willen we verder ontwikkelen maar tegelijkertijd zijn we ons ervan bewust dat mensen diverse markten en perspectieven hebben. We proberen daarom hetgeen wij doen te verbeteren maar met een focus op zachtfruit."

De voornaamste ready-to-eat producten van The Fruitery zijn frambozen, aardbeien, blauwe bessen, druiven, appelen en mixverpakkingen zachtfruit in diverse formaten. Zo produceert het bedrijf ready-to-eat verpakkingen van 80 gram maar ook verpakkingen van 1,5 kilo voor de foodservicesector. Het bedrijf levert haar producten zeven dagen per week onder het merk The Fruitery of huismerken.

 

“Importeren vormt een belangrijk onderdeel van de activiteiten in Chambers. We zijn vijf jaar geleden begonnen met de import en sindsdien is deze steeds verder gegroeid, mede onder invloed van retailcontracten. The Fruitery profiteert hiervan omdat we voortdurend door de faciliteit in Chambers gaan en zodoende precies kunnen kiezen welke producten we willen voor The Fruitery wat betreft rassen, maten en herkomst."

Jeremy Harris is onlangs bij het bedrijf gaan werken als commercieel directeur. Hij heeft de leiding over de verkoop en is een contactpersoon voor The Fruitery, dat een zeer gespecialiseerd onderdeel van het bedrijf vormt. Jeremy, die een retail-achtergrond heeft, vertelt dat een van de belangrijkste factoren voor de retail een langere houdbaarheid is. "Als wij in staat zijn om een product te leveren dat twee dagen langer houdbaar is, dan is dit een belangrijk onderscheidend kenmerk waarmee verliezen kunnen worden beperkt."

Het fruit wordt ingekocht bij de Chambers faciliteit in het Verenigd Koninkrijk en buiten het seizoen geïmporteerd uit Europa of andere bestemmingen."De aantallen zijn de afgelopen jaren fors gegroeid. We telen nu fruit in Spanje, Polen en Peru en we bekijken de mogelijkheden om ook in Zuid-Afrika met de de teelt te starten. Dit is niet alleen bedoeld voor The Fruitery maar ook om de activiteiten in Chambers uit te breiden," zegt Rupert. 

 

“Vandaag de dag draait het allemaal om het verkorten van de toeleveringsketen en het rechtstreeks inkopen bij de teler. Door te telen in het Verenigd Koninkrijk en daarbuiten en door het aangaan van samenwerkingsverbanden met telers hopen wij hierin te slagen en tot dusver werkt dit uitstekend voor ons."

The Fruitery is vrij nieuw in de sector en Rupert legt uit dat het betreden van de markt gekenmerkt werd door twee aspecten.

"Mensen deden navraag bij ons en ook hebben we onze bestaande klanten benaderd met onze ready-to-eat producten. We kunnen daarnaast een product bieden dat langer houdbaar is en dat is een enorm pluspunt. We zijn hiertoe in staat omdat de tijd van de oogst tot aan het verpakken zeer kort is. Bovendien maken we gebruik van de modernste technologieën. Zo gebruiken we UV in plaats van het product te wassen. Wat we zien, is dat mensen de houdbaarheid van ons fruit zelf testen en wanneer zij merken dat het echt langer houdbaar is, dan komen ze weer bij ons terug. De convenience-markt blijft maar groeien en biedt ook nog volop ruimte voor groei."

Nu Brexit een feit is, verwacht Rupert dat de Europese tak van het bedrijf verder zal uitbreiden. "De wisselkoers kan verraderlijk zijn maar hier moet je mee om leren gaan. We zijn net zoals andere bedrijven en hebben zo onze hoogte- en dieptepunten. Ook het weer speelt een belangrijke rol. De laatste tijd hebben het Verenigd Koninkrijk en Europa veel slecht weer te verwerken gekregen en zijn de prijzen gestegen. Je moet alles in de gaten houden, vooral met vastgestelde prijzen of contracten is het moeilijk maar je moet toch aanpassingen kunnen maken."

Uit onderzoek is gebleken dat jongere mensen minder zachtfruit en conventioneel fruit kopen en kiezen voor gemaksverpakkingen. Dit is precies de doelgroep waar The Fruitery zich op richt. Het bedrijf doet onderzoek in samenwerking met het Westminster College om meer inzicht te krijgen in het type mixverpakkingen waar de voorkeur van de consument naar uitgaat. 

"Verpakkingen zijn momenteel hét onderwerp van gesprek en de zachtfruitsector probeert in dit opzicht altijd voorop te lopen. We zijn overgestapt op heat-sealverpakkingen waarmee we het gewicht van het gebruikte plastic met zo'n 40% hebben weten te reduceren. Verder draait het ook om de samenstelling van het plastic. Veel mensen kiezen voor  karton maar wij besparen op verpakkingsmaterialen door herbruikbare supermarkttrays te gebruiken. Ook onderzoeken we de mogelijkheden van materialen zoals suikerriet, vezels en bamboe. Het gaat erom de juiste balans te vinden tussen houdbaarheid en voedselverspilling, een reductie van verpakkingsmateriaal en kosten."

 

Voor meer informatie:
Jeremy Harris
The Fruitery
Tel: +44 1622391668
jeremy.harris@thefruitery.co.uk 
www.thefruitery.co.uk 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven