Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
NPM Capital ziet na Agro Care nog meer kansen:

“We waren dichtbij een deal met een toeleverancier”

Tholen – “Comfortabel worden met het investeren in de glastuinbouw, in Agro Care, kostte wel even tijd”, vertelden Leonard van Loon en Jelmer Methorst van private equity-investeerder NPM Capital onlangs tijdens een bijeenkomst van de Agro Business Club Westland.

Met het minderheidsaandeel dat in het tomatenteeltbedrijf werd verworven, deed NPM haar intrede in de glastuinbouw en nieuwe investeringen zitten eraan te komen. “We waren al dichtbij een deal met een toeleverancier en verwachten binnen een jaar een nieuwe investering in een bedrijf uit de sector te doen.”

Imagoprobleem
Enkele jaren terug was dat nog ondenkbaar geweest: ‘het grote geld’ dat in een tomatenteeltbedrijf geïnteresseerd zou zijn. Tegenwoordig is het realiteit, zowel voor toeleveranciers zoals PB tec, BOAL en Codema als nu dus ook voor (grote) telers zoals Agro Care. Toch kleeft er aan de term private equity nog vaak een slecht imago, zo merken Leonard en Jelmer.

“Bedrijven uitknijpen, snel winst willen maken, kortetermijndenken en rücksichtslos reorganiseren zijn de associaties die veel mensen bij het in zee gaan met private investeerders hebben”, vertelt Leonard. “Dat komt omdat de negatieve verhalen zoals rondom winkelketen V&D blijven hangen.

Jammer en vaak onterecht, want bijvoorbeeld over die korte termijnstrategie: Is vijf jaar, de gemiddelde verkooptermijn, korte termijn? Volgens mij niet per se, zeker niet als je bedenkt dat een aandeelhouder in een beursgenoteerd bedrijf gemiddeld slechts negen maanden zijn aandelen aanhoudt.”

Luxe positie
Overigens is NPM Capital binnen de private equity-wereld ‘anders dan de meeste partijen’, zo leggen de heren uit. “Wij zijn een honderd procent dochtermaatschappij van SHV, het grootste familiebedrijf van Nederland en een kapitaalkrachtige aandeelhouder.

Anders dan bij de meeste partijen, die met geld uit pensioen- en verzekeringsfondsen investeren in niet-beursgenoteerde bedrijven, hoeven wij niet binnen vijf jaar te verkopen. Een luxe positie, die maakt dat wij altijd naar de langere termijn kijken.”


Kees van Veen (Agro Care) en Leonard en Jelmer van NPM Capital tijdens de bijeenkomst van de Agro Business Club Westland

Bijvoorbeeld bij Agro Care, waar naar de komende tien jaar wordt gekeken. “Tijdelijk betekent bij ons soms vijf, soms tien en soms zelfs twintig of dertig jaar”, legt Leonard uit. “Uiteraard willen wij winst maken, maar dat hoeft niet altijd snel, al zijn wij natuurlijk ook geen liefdadigheidsinstelling en streven we naar winstgevendheid, al is het maar omdat al onze managers bij een transactie ook verplicht met een deel eigen geld mee-investeren.”

Agro Care nóg sterker maken
NPM kijkt naar partijen met een EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation ofwel de winst voor rente, belastingen en afschrijvingen) van tussen de tien en zeventig miljoen euro, partijen zoals dus ook Agro Care of Picnic, de innovatieve online supermarkt. Maar financiers, die houden toch niet van risico’s? Dus waarom investeren in een ‘start-up’ of een tomatenteeltbedrijf dat te maken heeft met sterk fluctuerende tomaten- en energieprijzen?

“In het geval van Picnic geloven wij heel erg in het concept, dat zich al op kleinere schaal heeft bewezen”, aldus Leonard. “En datzelfde geldt eigenlijk ook voor Agro Care, waar wij, ondanks de goede naam en de sterke positie die het bedrijf al heeft, nog enorme potentie in zien. Nog maar een heel klein deel van alle tomaten in Europa komt uit kassen van Agro Care, dus daar is nog veel winst te boeken.”

Wennen
Comfortabel worden met Agro Care, dat kostte de nodige gesprekken en een uitvoerige due diligence (het compleet doorlichten van het bedrijf) van in totaal acht maanden, vertelt Leonard. “De eerste gesprekken werden gevoerd in december 2017. Toen Kees bij ons binnenstapte, was de eerste gedachte wel: Wat moeten wij daarmee? En dat lag niet aan Kees”, haast hij zich er met een knipoog naar Kees lachend bij te zeggen. “Nee, dat was omdat de sector voor ons nog niet bekend was.”

In Agro Care werd een minderheidsbelang verkregen, een eis van de tomatentelers. “Andere partijen hadden we al afgewimpeld omdat zij enkel een meerderheidsbelang wilden”, aldus Kees van Veen van Agro Care.

Ondanks het minderheidsbelang heeft NPM wel de positie om beslissingen tegen te houden. “Maar het zou vreemd zijn als wij dat zouden doen, want het is het team van Agro Care dat de sectorkennis heeft, niet wij”, is Leonard stellig. “’Bovendien hebben we samen een goede lange termijnplan opgesteld.”

Nieuwe investering in sector binnen één jaar
Nu de sector voor NPM bekender wordt, mede ook dankzij de samenwerking met Hillenraad Partners, ziet men kansen voor nieuwe stappen, maar wel buiten tomaten zoals met Agro Care werd overeengekomen. Wat wordt nu de volgende stap? “We waren al dicht bij een deal met een toeleverancier, maar dat werd het uiteindelijk ‘net niet’. Maar binnen een jaar verwachten wij wel een nieuwe investering in de sector te doen”, blikken Jelmer en Leonard alvast vooruit.


Lees hier ook de praktijkervaringen van Koen Brabander van PB tec met private equity die hij met de Agro Business Club Westland deelde en het verhaal dat Lonneke Arntz van Axaxa Debt Advisors vertelde over de opkomst van alternatieve financiers

Voor meer informatie:
NPM Capital
www.npm-capital.com/nl 
info@npm-capital.com