Siebrand Broens, Planasa:

"We zetten fors in op nieuwe zachtfruitrassen voor de Noordwest-Europese teelt"

Tholen - Vanaf december vorig jaar is Siebrand Broens aangesteld als sales director fresh produce voor het EMEA-gebied bij Planasa. Het familiebedrijf dat 47 jaar terug in Navarra (Spanje) startte met als doel de aspergeteelt te verbeteren - CEO Alexandere Darbonne vertegenwoordigt de vijfde generatie - is inmiddels wereldwijd actief en zet zich de laatste jaren fors in op R&D om nieuwe zachtfruitrassen te ontwikkelen voor de Noord-Europese markt.


Siebrand Broens

"Planasa staat vooral bekend om haar veredelingsprogramma in het zachtfruit. Zo bieden we al jaren variëteiten aan voor de zuidelijke teelten in aardbeien en frambozen. Onlangs hebben we zes nieuwe blauwebessenrassen gelanceerd en daarnaast testen we nu bramenrassen met erg goede resultaten. Onze aardbeien vormen het grootste product, maar ook onze internationale bekende frambozenrassen Adelita en Lupita hebben inmiddels in het zuiden van Europa de nodige faam verworven", vertelt Siebrand.

Naast de veredelingsactiviteiten met R&D locaties in verschillende klimaatzones is Planasa met 1.500 hectare één van de grootste opkweekbedrijven ter wereld. Daarnaast runt het bedrijf verschillende teeltbedrijven. Zo teelt het bedrijf in Marokko 50 hectare avocado's en 90 hectare perziken en nectarines. Daarnaast heeft het bedrijf in het Franse Le Bartp, ten zuiden van Bordeaux een teeltareaal van 200 hectare witte asperges en 38 hectare blauwe bessen en beheert het in Roemenië eveneens een kwekerij van 38 hectare blauwe bessen. Last but not least is Planasa ook nog eens de grootste witlofproducent van Spanje en verkoopt het ook een een assortiment aan asperge- en knoflookrassen.

"De activiteiten zijn de laatste jaren redelijk breed. Vanwege mijn ervaring in de Hollandse en Belgische AGF-handel ben ik benaderd om de verkoop te managen in het EMEA-gebied, waarvoor ik uiteraard zeer vereerd was. De verkoop van onze eigen groenten en fruit maken daar onderdeel van uit, maar het aanbieden van nieuwe rassen die voldoen aan de eisen van de telers en de smaak van de consument is echt de core business", vertelt Siebrand, die nauw samenwerkt met CEO Jorrit de Vries van Planasa Holland.

Zo vormt de kasteelt van aardbeien en frambozen een belangrijk speerpunt van het bedrijf. "We hebben een proefkas van 1 hectare in Nederland, waar we met de DA60, DA64 en DA65 een drietal veelbelovende nieuwe aardbeienrassen hebben staan. Deze rassen zijn verdeeld over een echte premiumaardbei, een goede middenmotor en een meer productief ras. In maart komen hier de eerste producten vanaf en hopen we zowel telers als retailers in Noordwest-Europa te interesseren", vertelt Siebrand.

"Smaak staat ten allen tijde op 1 bij het veredelen, aldus Siebrand. "Zo hebben we met ons merk Dream echt een topper in handen, die aanwijsbaar de laatste jaren de hoogste brix geeft en ook nog eens een aantrekkelijke uitstraling heeft. Met ons ras Duchesse hebben we een variëteit die een goede smaak combineert met een heel goede opbrengst. In landen als Spanje en Marokko hebben onze rassen al een groot marktaandeel verworven, het doel is om dit nu ook in Noordwest-Europa te laten groeien."

"Naast de verkoop van de nieuwe Noord-Europese rassen kunnen we dezelfde klanten in het winterseizoen voorzien van onze zuidelijke variëteiten", aldus Siebrand, die zich inmiddels ook alweer opmaakt voor het nieuwe Franse aspergeseizoen. "We verwachten de eerste witte asperges de laatste week van februari. Nu is de nationale vraag naar dit product traditiegetrouw groot, maar ik zie in het vroege seizoen ook kansen voor try-outs naar bijvoorbeeld de Nederlandse markt."

Vanaf week 14 zullen ook de eerste perziken en nectarines op de Hollandse markt arriveren. Het Marokkaanse avocadoseizoen heeft Planasa net afgesloten. "Dit jaar hadden we de eerste pluk en was het commerciële volume met 70 ton nog maar beperkt, maar we verwachten binnen vijf jaar door te groeien naar een volume van 1.000 ton avocado's van eigen Marokkaanse teelt. Ik zie veel potentie in het product. Naast de toenemende vraag naar Marokkaanse avocado's is ook de korte transittijd ten opzichte van het overzeese product een duidelijk voordeel voor de afnemers in Europa!"

Voor meer informatie:
Siebrand Broens
Planasa
Mob: +316 481 500 87
sbroens@planasa.com
www.planasa.com


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven