Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ernst Woltering, Wageningen University & Research

"Heetwaterbehandeling en certificering belangrijk voor mango-export naar Europa"

Tholen – Mango’s, het is een van de fruitsoorten die nog het meest in het ruim van een vliegtuig belanden. Luchtvracht is een nichemarkt en daarmee voor grote volumes minder interessant. EMEX, de associatie voor mangotelers in een aantal Mexicaanse provincies wil haar volumes echter opschroeven naar Europa en dat per schip. Om te weten hoe mango’s zich onderweg gedragen, klopte het aan bij de Wageningen University & Research (WUR) voor een onderzoek naar hoe de mango’s zich gedragen op zee. Dit onderzoek was in samenwerking met een aantal Nederlandse en Belgische fruitimporteurs en de Universiteit van Jesuita de Guadalajara in Mexico.

Hoogleraar productfysiologie en productkwaliteit Ernst Woltering presenteert het onderzoek van de WUR op het Mango-forum in Rotterdam

Klik hier voor de fotoreportage van het Mango-forum

Pilottest
Voor deze test besloot men een testpilot op te zetten met een aantal containerzendingen van mango’s naar een Belgische importeur. In elke container was er één pallet bestemd voor de WUR die uitgebreid werd getest in het lab. In totaal werden er vijf zendingen gedaan waarvan 4 in 2018 en één in 2019 vanuit verschillende regio’s in Mexico zoals Michoacan, Sinaloa en Jalisco. Het waren vooral de mangovariëteiten Keitt en Kent die werden onderzocht omdat deze het meest populair zijn in Europa. De temperatuur tijdens het transport lag rond de 9 en 10 graden met reefercontainers uitgerust met Ethyleen verwijderende technologie. Bij dit transport was het vooral de stevigheid die sterk afnam en het suikergehalte dat flink steeg.  

Aanbevelingen
Met het uitgebreid testen van kleur, brix, stevigheid en de vorming van de schimmel Anthracnose in de mango’s kon de WUR een protocol opstellen waarin de condities voor transport het beste is voor mango’s uit Mexico naar Europa. Ernst Woltering, hoogleraar productfysiologie en productkwaliteit aan de WUR, presenteerde deze onderzoeksresultaten tijdens het Mango-forum in Rotterdam op 11 februari.  Zo zijn er maximum criteria opgesteld voor de interne kleur en de brixwaarde waarbij de mango’s geoogst moeten worden in Mexico, dat er meer gelet moet worden op het verwijderen van latexsporten op de mango’s en dat het fruit naar 10 graden terug gekoeld moeten worden binnen 24 uur na de oogst. Daarnaast moet er gelet worden op het verbeteren van de behandeling van schimmel anthracnose op het veld en dat vooral de toepassing van heetwaterbehandeling na de oogst belangrijk is om deze schimmel tegen te gaan.

Certificering voor de Europese markt
Verder is het de boodschap aan de Mexicaanse telers en exporteurs om rekening te houden met de vereiste sociale en voedselveiligheidscertificaten als SMETA en BSCI voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, BRC certificaat voor de pakhuizen en de regels rond MRL’s op de Europese markt in de gaten te houden. Daarnaast is het zenden van een homogene batch voor het rijpen belangrijk omdat dit zorgt voor een meer evenwichtige rijping van de mango’s in de rijpingscellen.

Verder onderzoek bij WUR richt zich onder andere op verbetering van de temperatuur verdeling in reefer containers. Recent is hier een nieuw commercieel product uit voortgekomen (de OTFLOW) waardoor de temperatuur verschillen binnen de lading verkleind worden. Dit is belangrijk omdat de producten wel tot 4 weken in de container zitten en hierdoor dus ook verschillen in rijpheid ontstaan. (https://www.otflow.com/). Verder wordt ook veel gewerkt aan technologieën om de energie consumptie van de container te beperken. Door slim met de koelmachine om te gaan kan tot wel 60% aan energie bespaard worden, hetgeen de CO2 footprint en de transport kosten verlaagt.

Klik hier voor de fotoreportage van het Mango-forum

Voor meer informatie:
Ernst Woltering
Wageningen University & Research
Tel: +31317480116
Mob: +31610099049
Ernst.woltering@wur.nl