Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
In 10 jaar tijd een vijfde van alle Vlaamse retailers gesloten

Lidl wil stoppen met plastic

In 10 jaar tijd een vijfde van alle Vlaamse retailers gesloten
In Vlaanderen moest in de afgelopen 10 jaar een op de vijf retailzaken zijn deuren sluiten. Dit meldt een persverklaring van Comeos, een Belgische brancheorganisatie voor retailers. Op dit moment heeft Vlaanderen ongeveer 45.594 retailzaken. In de afgelopen 10 jaar zijn 8.341 winkels gesloten. In Wallonië werd 15% van alle retaillocaties opgedoekt. In Brussel stond dit aandeel op 10%.
Bron: esmmagazine.com 

Lidl wil stoppen met plastic in Finse winkels
Lidl wil een einde maken aan het plastic verbruik in Finse vestigingen. Zo worden niet langer nog plastic wegwerpbestek of rietjes verkocht. In plaats daarvan worden duurzame alternatieven aangeboden van materiaal zoals hout of karton. Lidl begon deze strategie al in 2018. "Dit zijn precies de acties die we als retailer moeten uitvoeren om het milieu te redden", aldus Tomas Heinrichs van Lidl Suomi.
Bron: newsnowfinland.fi 

 

VK: Ubamarket introduceert nieuwe app
Ubamarket komt met een nieuwe winkel-app, die onder andere gebruikt zal worden door verschillende Co-Op-winkels. De nieuwe app heeft nieuwe functionaliteiten op basis van kunstmatige intelligentie, gezichtsherkenning en mogelijkheden voor kassavrij winkelen. Volgens de directeur van Ubamarket, Will Broome, helpt mobiele technologie retailers bij het aanbieden van een verbeterde winkelervaring. "Niet alleen blaast onze technologie nieuw leven in de winkelervaring, maar zorgt dit ook voor een broodnodige manier voor retailers om weer mee te tellen binnen de huidige supermarktsector”.
Bron: talkingretail.com 

VK: Ocado heeft 10,3% meer jaaromzet
De Britse online supermarkt Ocado had een sterk 2019. Ocado Retail, dat specifiek is gericht op de Britse online sector, had een toename in omzet van 10,3%, van £1,47mld in 2018 tot £1,62mld in 2019 (van €1,74mld tot €1,92mld). Deze groei was minder sterk in vergelijking met 2018 (12%) en 2017 (12,4%). De directe aanleiding hiervoor is de vermindering in capaciteit door een brand bij een distributiecentrum van Ocado in Andover. In het afgelopen jaar steeg het aantal actieve gebruikers van Ocado met 10,3% tot 795.000. De gemiddelde bestelling bleef qua volume net zo groot als in het jaar ervoor. Het assortiment van de online supermarkt is met 7% uitgebreid naar 58.000 producten. Toevoegingen zijn onder meer 500 biologische producten en 1.000 free-from-producten. Ook qua logistiek werd goed gepresteerd. 99% van alle bezorgde bestellingen waren volledig accuraat. 95% van de bestellingen werd op tijd bezorgd. Het aantal producten dat per werkuur voor bestellingen wordt verzameld is met 1,8% gestegen tot 168. Het aantal bezorgingen per week steeg met 1% tot 196, waarmee bijna de doelstelling van 200 is behaald. Verder wist Ocado zijn uitval van producten te verminderen van 0,8% naar 0,4%. Al deze kleine verbeteringen hebben geleid tot een toename in bruto winst van 16,1%, tot £35mln (€41,6mln). De uitval van de logistieke faciliteit in Andover heeft echter wel geleid een verlies van £214,5mln (€255,2mln), ls ook de kosten van uitbreidingen in het buitenland.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Yahoo! Hong Kong stopt met commerciële online diensten
Yahoo! Hong Kong gaat een aantal van zijn commerciële online activiteiten staken. Een aantal van de diensten die worden stopgezet zijn Yahoo! Auctions, Yahoo! Store en Yahoo! Group Buy. Het bedrijf meldde dit via de eigen Chinese website. Volgens Yahoo! Hong Kong is het besluit om met deze diensten te stoppen ingegeven door de felle concurrentie binnen de online retailsector en een strategische verandering van richting. In de toekomst zullen nieuwe e-commerce-diensten worden opgezet. De sites worden op 24 maart stopgezet, maar zullen tot 31 mei online blijven. Op deze manier kunnen gebruikers korte tijd nog relevante persoonlijke informatie zoals de eigen transactiegeschiedenis of mailwisselingen inzien en downloaden.
Bron: insideretail.asia 

VK: Supermarket Income REIT in overleg voor aandeel in Sainsbury's-winkels
Supermarket Income REIT, een vastgoedbedrijf dat is gespecialiseerd in supermarktpanden, is in gesprek met een groot investeringsbedrijf om een minderheidsbelang te nemen in 26 supermarktlocaties die nu door Sainsbury's worden gehuurd. Vooralsnog zijn er echter nog geen concrete voorwaarden opgesteld en is het niet zeker dat het daadwerkelijk tot een overeenkomst komt. Supermarket Income REIT heeft op dit moment een portfolio van negen supermarkten. Drie hiervan worden verhuurd aan Sainsbury's, vijf aan Tesco en een aan Morrisons. De waarde van de negen locaties werd in december vastgesteld op £490mln (€582,9mln).
Bron: proactiveinvestors.co.uk 

VK: Lidl breidt dc in Wales uit
Lidl gaat zijn distributiecentrum in Bridgend in Wales uitbreiden tot een faciliteit met meer dan 36.000 vierkante meter. De capaciteiten van het logistieke centrum zullen hierdoor significant worden verbeterd. Lidl heeft voor de uitbreiding stukken grond naast het huidige dc overgenomen. Op dit moment zijn er 233 werknemers bij de faciliteit in dienst. Het dc ondersteunt een netwerk van 58 winkels in Wales, dat in de toekomst verder zal worden uitgebreid. 
Bron: talkingretail.com 

3% meer kwartaalomzet voor Ahold-Delhaize dankzij Amerikaanse winkels
Ahold-Delhaize zag in het vierde kwartaal zijn omzet toe nemen met 3%. Dit kwam met name door de sterke resultaten van zijn Amerikaanse ketens Food Lion en Hannaford. Ahold-Delhaize verwacht dat de winstmarges van 2020 grotendeels overeen zullen komen met die van het afgelopen jaar. De winst per aandeel zal met enkele percentagepunten toenemen. In de periode van drie maanden tot 31 december steeg de bedrijfswinst tot €765mln ten opzichte van de €743mln in dezelfde periode van vorig jaar. De omzet steeg met 5,5% tot €17,4mld, wat voor een deel ook kwam door de sterke dollarkoers. CEO Frans Muller zegt in een interview met Reuters tevreden te zijn over het resultaat. "We sloten het jaar af met een sterk vierde kwartaal. Statistisch gezien zitten we boven het marktgemiddelde", aldus Muller. De grootste markt van Ahold-Delhaize is momenteel de VS, waar het bedrijf zich met name heeft geconcentreerd in het oostelijke deel van het land. De vergelijkende winkelomzet steeg hier met 2,5%, terwijl de online omzet met 20% toenam. Volgens Ahold-Delhaize wordt met 2021 een online groepsomzet geraamd van €7mld. In Nederland steeg de vergelijkende winkelomzet met 4,3%. Naar eigen zeggen Albert Heijn in het afgelopen kwartaal voor het eerst sinds meerdere kwartalen meer marktaandeel verkregen.
Bron: reuters.com 

VS: Compare-keten plant twee vestigingen in Baltimore 
Compare Foods, een supermarktketen die vooral bekend staat om zijn focus op de latino-gemeenschap, heeft plannen om uit te breiden in de stad Baltimore. De keten wil twee voormalige Shoppers-locaties renoveren tot Compare-vestigingen. Compare Foods heeft op dit moment 100 winkels verspreid over zes Amerikaanse staten. Het bedrijf heeft ook plannen om voormalige Shoppers-locaties in Prince George's County over te nemen.
Bron: foxbaltimore.com 

VS: Ahold-Delhaize USA sluit Peapod-afdeling
Ahold-Delhaize USA heeft bekend gemaakt een afdeling in de Midwest-regio van zijn online supermarkt Peapod te willen sluiten. De afdeling van Peapod genereert een aandeel van $97mln (€88,8mln) binnen de totale Amerikaanse online omzet van Ahold-Delhaize USA van $1,1mld (€1,01mld). Door het sluiten van de afdeling kan het bedrijf zich beter concentreren op het uitbouwen van de leiderschapspositie van zijn merken aan de oostkust. Elke lokale keten kan hierdoor via offline en online kanalen de beste keten in de respectievelijke regio worden, waarbij nog steeds gebruik wordt gemaakt van de capaciteiten van Peapod Digital Labs. Volgens Ahold-Delhaize USA heeft het sluiten van de Midwest-afdeling geen gevolgen voor andere markten waar Peapod actief is.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Weis Markets maakt gebruik van door computers gegenereerde bestellingen
Weis Markets Inc. heeft gekozen voor een systeem voor door computers gegenereerde bestellingen (CGO, oftewel Computer Generated Ordering) van Itasca Magic. Ook gaat de keten oplossingen installeren van DSD Receiving bij de eigen winkellocaties. De winkels waarbij de nieuwe systemen worden geïmplementeerd zijn onder andere de meer dan 170 winkels waar de verschillende bezorg- en afhaaldiensten van Weis beschikbaar zijn, zoals Weis 2 Go Online. De keten verwacht dat het CGO-systeem onder andere zal helpen om de winkelinventaris te optimaliseren. Door minder overschotten aan versproducten in de inventaris te houden, kan bijvoorbeeld de mate van voedselverspilling worden tegengegaan. Deze optimalisatie is met name een uitdaging voor winkels waarvandaan online bestellingen worden verzorgd.
Bron: progressivegrocer.com 

2,7% meer LFL-omzet voor Mexicaanse tak van Walmart
De Mexicaanse tak van Walmart had in januari jaar op jaar een toename in vergelijkende winkelomzet van 2,7%. Walmex, zoals de Mexicaanse afdeling ook wel bekend staat, gaf verder aan dat de totale omzet in januari met 4,2% was gestegen.
Bron: reuters.com 

Publicatiedatum: