Telers dienen claim van €1 mld in tegen grootste transportbemiddelaar VS

C.H. Robinson ontkent beschuldiging misleidende praktijken

Telers uit Noord- en Zuid-Amerika zijn een rechtszaak gestart tegen C.H. Robinson wegens misleiding en eisen meer dan €1 mld aan compensatie. 

De claim is gebaseerd op de beschuldiging dat het bedrijf zich bezig zou houden met misleidende zakelijke praktijken. Het groepsgeding werd half januari aangespannen.

"We ontkennen alle aantijgingen tegen wanpraktijken en zullen tegenvorderingen indienen tegen de telers," verklaarde C.H. Robinson aan FreightWaves.

De telers beweren dat Robinson Fresh, een bedrijf dat in bezit is van C.H. Robinson Worldwide en dat gevestigd is in Minnesota, heeft geprofiteerd van het verladen van AGF door zich schuldig te maken aan 'freight topping', zonder dat telers hiervan op de hoogte waren of hiervoor toestemming hadden gegeven. Bij freight topping worden ongemerkt kosten in rekening gebracht voor het transport. De advocaten van de aanklagers menen dat alle belanghebbende partijen hierdoor zijn benadeeld, wat in sommige gevallen zelfs tot een faillissement heeft geleid.  

C.H. Robinson zou het vrachtvervoer voor AGF-ladingen hebben geregeld en gecontracteerd met verladers tegen een extra korting van 2% op de vrachtkosten. De advocaten van de telers zeggen dat C.H. Robinson deze korting nooit bekend heeft gemaakt en het geld wat hiermee werd verdiend ook niet heeft doorberekend. 

"Telers werden niet geïnformeerd over het feit dat Robinson, naast de vergoeding die zij ontving als commissie ook nog een percentage op de vrachtkosten inhield," aldus advocaat Graig Stokes. 

Stokes zegt dat C.H. Robinson volgens de Agriculture’s Perishable Agricultural Commodities Act van 1930 (PACA) optreedt als agent voor de telers en daarom verplicht is om alle kortingen aan hen mee te delen. 

"Het draait allemaal om transparantie," zegt Stokes. "Volgens de PACA is men verplicht om alle kosten die te maken hebben met de transactie te vermelden. Als je een korting op de vrachtkosten ontvangt, dan moet dit aan de teler worden doorgegeven."


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven