Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Chinese AGF-import en export voelt impact coronavirus

De impact van het coronavirus op de verkoop van groenten en fruit in China is duidelijk merkbaar. Omdat er nog geen geneesmiddel is, volgen de meeste mensen het advies van de overheid om thuis te blijven. Vanaf gisteren waren voor een groot aantal bedrijven de verlengde vakanties voorbij en gingen veel mensen weer aan het werk. De meeste werknemers werkten echter vanuit huis, omdat het veiliger is dan naar buiten te gaan. Bovendien is de vakantie in sommige gebieden verder verlengd om te voorkomen dat alle werknemers tegelijkertijd terugkomen en het transportnetwerk dichtslibt.

Chinese consumenten
Er is nog steeds een aanbod van groenten en fruit in de supermarkten. Terwijl de meeste bedrijven in de afgelopen twee weken gesloten waren, maakte de overheid uitzonderingen voor leveranciers van versproducten, zodat ze nog steeds aan de supermarkten konden leveren. Zo garandeerden zij de Chinese consumenten versproducten. Aangezien de meeste Chinese consumenten gericht zijn op het kopen van de noodzakelijke producten, die gezond zijn, kopen de meesten groenten, omdat het een tijdje kan worden bewaard en kopen ze geen fruit. Veel grote bedrijven hebben ook groenten en fruit gedoneerd aan verschillende gebieden om er zeker van te zijn dat iedereen nog steeds versproducten kon eten.

Verder hebben veel consumenten meer online bestellingen gedaan voor hun essentiële boodschappen. Aangezien de meeste warme maaltijden online worden besteld, bestellen de meeste consumenten nu verse groenten en rijst. Leveringsplatformen werken hard om alle bestellingen op tijd uit te voeren. JD.com heeft ook extra maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat hun personeel veilig is en nog steeds goederen aan de consument kan leveren. Omdat sommige wegen soms geblokkeerd zijn, kan het moeilijk zijn om bepaalde plaatsen te bereiken.

Export naar China
Aangezien China miljoenen inwoners heeft, zijn ze voor een deel van het aanbod van fruit afhankelijk van import. Sommige grenzen zijn echter gesloten of hebben strengere controles of beperkingen, waardoor de import aanzienlijk wordt vertraagd. De meeste Aziatische landen die nauwe handelsbetrekkingen met China hebben, merken de gevolgen van het virus. Zo is Myanmar bijvoorbeeld een grote exporteur van watermeloenen naar China, maar hun vrachtwagens staan vast aan de grens. In Myanmar nemen de autoriteiten extra maatregelen om de telers te helpen nieuwe markten te vinden en hen te helpen met een betere opslag van de watermeloenen, waardoor ze extra tijd hebben om deze te verkopen.

Ook Vietnam maakt nu een moeilijke periode door, omdat hun fruit aan de Tan Thanh grens wordt tegengehouden. Normaal gesproken zouden ze op dit moment durian- en dragonfruit naar China exporteren. Dragonfruit is nu ook volop in de markt en omdat ze niet kunnen exporteren naar China, proberen ze andere exportmarkten te vinden, maar meestal zullen ze het op de lokale markten verkopen voor zeer lage prijzen, omdat er nu een overvloedig aanbod is.

Maleisië, dat sinds vorig jaar diepgevroren durian naar China kan exporteren, krijgt ook minder orders. Hoewel er geen groot aanbod is van durian, is China de belangrijkste markt voor dit fruit. Nu ze meer moeten verkopen op de binnenlandse markt, brengt dat ook hun prijs omlaag.

Australië heeft de afgelopen twee weken ook minder orders ontvangen, terwijl er normaal gesproken veel nieuwe orders zouden zijn geplaatst. Een uitzondering op dit alles is Nieuw-Zeeland. Eén bedrijf ontvangt online een goede vraag naar hun biologische appelen en heeft dus een goede export naar China.

Chili, dat in deze periode ook veel fruit verlaadt, probeert nu zijn zendingen om te leiden naar andere landen in Azië om grote verliezen te voorkomen. Bovendien is het moeilijk te voorspellen of China nog steeds de voorwaarden van de recente handelsovereenkomst met de VS van 15 januari kan halen aangezien de orders voor importproducten sterk zijn vertraagd.

Invoer uit China
Omdat China minder arbeiders heeft die hun exportorders verwerken en meer beperkingen krijgen vanuit het buitenland, heeft dit ook gevolgen voor de export van Chinese versproducten. De op één na grootste retailer van Rusland, Magnit, zei op 3 februari dat hij de invoer van groenten en fruit uit China opschort. Voorlopig richten zij zich op andere landen zoals Turkije en Marokko om de import uit China te vervangen. Indonesië, een grote importeur van Chinese versproducten, kondigde aan dat het ook de import uit China tijdelijk zal stopzetten om de verspreiding van het virus te voorkomen. Ook al veroorzaakt dit enkele hogere prijzen voor importgoederen, zoals knoflook.

China is de op één na grootste exporteur van Afghanistan, hoewel veel zendingen vertraging oplopen, wat ook gevolgen heeft voor de lokale Afghaanse markt. In Bangladesh worden verkopers van Chinese appelen en rozijnen met hetzelfde probleem geconfronteerd. Minder aanbod uit China zorgt ervoor dat de prijs op de meeste markten stijgt.

Logistiek
In China zijn gisteren weer belangrijke groothandelsmarkten geopend en verkopen de mensen hun goederen. Nu de Chinese markten weer aantrekken, moeten ze de vertraagde lading inhalen. Bovendien hebben goederen die nog steeds aankomen ook problemen ondervonden. Maersk kondigde op 7 februari aan: "We willen u informeren over het voortdurende tekort aan terminal reeferpluggen in de havens van Xingang en Shanghai. Door de verlengde Chinese nieuwjaarsvakantie en de situatie met het coronavirus heeft de werfdichtheid een kritiek niveau bereikt en zijn we genoodzaakt om lading om te leiden omdat er op deze terminals geen reeferpluggen beschikbaar zijn. Wij raden klanten aan om, indien mogelijk, naar andere Chinese bestemmingen of andere markten te verschepen om de overvolle havens te vermijden."

Voorlopig is het nog onduidelijk hoe groot de impact van deze vertraging in orders en zendingen in China zal zijn, hoewel dit de komende weken duidelijker zal worden.