Tholen - Vrijdag liep de spanning op bij genomineerden van de Fruit Logistica Innovation Award. Om half 3 viel het verlossend woord. Het Nederlandse Syngenta ontving de prijs voor haar speciale Yoom tomaten. Ze vielen ook in de smaak bij onze verslaggever die er zeker drie naar binnen werkte.
De Yoom tomaten van Syngenta kregen de eerste prijs. Links op de foto Jérémie Chabanis
De tweede prijs ging naar het Poolse Silbo met de volledig te composteren verpakking met afbreekbare inkt en lijm. Landgenoot en medeverpakker SoFruPak ging er vandoor met de derde prijs met een groot aantal kleine verpakkingen met cellulose doorkijkvensters die geschikt zijn voor het verpakken van zachtfruit.
De tweede prijs ging naar het Poolse Silbo met de volledig composteerbare verpakkingen
Derde prijs ging naar SoFruPak met de kartonnen verpakkingen voor o.a. zachtfruit
Paars
De Yoom cocktailtomaten vielen vooral op door de dieppaarse kleur die ze hadden. “Die diepe paarse kleur komt door de Anthocyanen in de tomaat,” vertelt Jérémie Chabanis van Syngenta, De Fransman die het project leidde rond de ontwikkeling van het ras. “Deze stoffen zorgen ook voor extra vitamines in de tomaat. De Yoomtomaat bevat verder een perfecte balans tussen zoet en zuur en heeft een umami nasmaak. De teelt en vermarkting van de tomaat doen we met een aantal specifieke partners en telers.”
De Yoom cocktailtomaten vielen op door hun paarse kleur
De kleur paars was ook terug te vinden bij de Violì-artisjokken van de Italiaanse bedrijven Apofruit Italia, Cericola en La Mongolfiera die hiermee een homogeen producten willen aanbieden en dat 10 maanden in het jaar. Het idee ontstond omdat de artisjokken op de markt sterk gefragmenteerd zijn. Voor de teelt werkt men met hybriden en de paarse kleur moet zorgen voor herkenning bij de consument. Bij de bimi, of Tenderstem royale voor de Britse en Zuid-Afrikaanse markt, kwam de kleur paars ook terug. Deze kruising tussen een broccoli en Chinese groene kool ontwikkeld door Sakata Vegetables Europe uit Frankrijk is volledig natuurlijk en speelt vooral in op de vraag naar groentenspecialiteiten op de beurs.
De tenderstem royale of Bimi, een kruising tussen een broccoli en een Chinese groene kool, opnieuw met een opvallende paarse kleur
Pirita Luolamaa-Vollebregt met het ecologische groeimedium Mosswool
Mosswool
Niet alle bedrijven die het tot de beste negen hadden geschopt hadden iets eetbaars. Zo was Novarbo, Het eerste Finse bedrijf dat het tot de top 10 schopte bij deze awards, in de race met het ecologische groeimedium Mosswool. “De teeltmatten van Mosswool 100% composteerbaar en vormen dus geen problematisch afval,” vertelt Pirita Luolamaa-Vollebregt. “De Mosswool wordt gemaakt van bolvormig mos dat geoogst wordt op de Finse veengronden. Binnen 20 jaar groeit deze laag weer aan.”
Duncan Jones van Sinclair toont trots de composteerbare stickers voor op appelen en peren
Daarnaast toonde CN Seeds een basilicum die resistent was tegen valse meeldauw. Hiervoor werd een Afrikaanse variant gekruist met de zoete basilicum. Aan composteerbare stickers was er ook gedacht door het Britse Sinclair. Het gebruikte materiaal blijft echter het geheim van de smid. Omdat de banderol rond AGF ook in opkomst is werd een handige machine tentoongesteld door project Service & Produktion uit Duitsland waarmee werkelijk alles is te banderollen.
Grant Bouwer geeft een woordje uitleg bij de basilicum van CN Seeds die resistent is tegen valse meeldauw. "In juni kleuren onze velden niet meer opeens zwart door de valse meeldauw," aldus Grant.
De banderolmachine kan elk AGF product banderollen. Met sensoren weet de machine precies hoeveel kracht het moet zetten bij een product
Paars was ook terug te vinden bij de Violì-artisjokken van de Italianen.