Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VK: John Lewis waarschuwt het personeel voor winkelsluitingen en het verlies van banen

Finland: Kesko meldt een sterke groei in 2019
Kesko rapporteert een omzetstijging van 2,7% in het supermarktsegment met een totale omzet van €5,5 mld in 2019. Op vergelijkbare basis steeg de omzet met 3,2%, terwijl de bedrijfswinst steeg met €33,4 mln tot €327,9 mln. Kesko zegt dat de resultaten voortkomen uit de vernieuwde strategie uit 2015 en de opvolging daarvan. Kesko zegt verder dat de prestaties van het bedrijf sneller zijn gegroeid dan de markt en dat het marktaandeel nog verder is toegenomen. De netto-omzet groeide in alle winkelketens, terwijl de omzet van de e-commerce in de supermarkt 'sterk bleef groeien'. Kesko merkt op dat de implementatie van nieuwe winkelspecifieke ideeën door de eigenaren heeft geleid tot 'betere selecties en diensten voor... klanten', een ontwikkeling die het bedrijf in 2020 verder wil voortzetten.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Zweden: ICA constateert lichte winstdaling in vierde kwartaal
De Zweedse retailer ICA Gruppen heeft in het vierde kwartaal van zijn boekjaar een winst van SEK915 mln (€86,7 mln) geboekt, wat 1,6% minder is dan de SEK930 mln (€88,2 mln) die hij over dezelfde periode vorig jaar rapporteerde. De retailer geeft aan dat zijn resultaat werd beïnvloed door kapitaalverliezen op de verkoop van vaste activa en door bijzondere waardeverminderingsverliezen van in totaal SEK18 mln. De geconsolideerde netto-omzet over de periode steeg met 2,6% tot 30,85 mld SEK (€2,92 mld), terwijl de bedrijfswinst eveneens steeg tot 1,27 mld SEK (€120 mln).
Bron: esmmagazine.com

China: Foodpanda Hong Kong lanceert officieel de Pandamart supermarktbezorgdienst
De online thuisbezorger Foodpanda Hong Kong heeft zich buiten de voedsellevering om uitgebreid tot levensmiddelen en heeft Pandamart nu officieel gelanceerd, een on-demand leveringsdienst die een grote verscheidenheid aan producten aanbiedt. De nieuwe dienst werd in november 2019 officieus gelanceerd en werkt nu al samen met zo'n 1.000 winkels met 14.000 verkochte artikelen. "Pandamart wil de winkelervaring in Hongkong herdefiniëren door bestellingen binnen 15 minuten bij onze klanten te leveren. Met steeds meer gelegenheden voor klanten om producten online te bestellen, hopen we dat Pandamart de oplossing is voor alles wat klanten willen," zei Jeremy Wong, hoofd van Pandamart, Hong Kong.
Bron: marketing-interactive.com

Zuid-Afrika: Pick n Pay voegt nieuwe versproductenverpakking toe aan het assortiment herbruikbare tassen
Retailketen Pick n Pay heeft zijn assortiment herbruikbare tassen uitgebreid. De retailer zal een herbruikbare tas voor versproducten uitproberen als alternatief voor de doorzichtige plastic zakken waar shoppers meestal hun groenten en fruit in verpakken. Pick n Pay's Suzanne Ackerman-Berman zegt dat er een positieve reactie is geweest op de proef in de West-Kaap. De zakken kosten R7.50 (0,46 Euro) en zijn beschikbaar in de winkels in Constantia, Gardens, Melkbos, Vangate Mall en Wynberg.
Bron: capetalk.co.za

Portugal: Sonae MC grootste omzetgroei in tien jaar
De Portugese retailgroep Sonae MC heeft een omzetstijging van 9,2% in het hele jaar 2019 gemeld, tot €4,7 mld in 2019, terwijl de like-for-like-omzet op vergelijkbare basis met 3% is gestegen. Dit is de grootste omzetgroei van de retailer in meer dan 10 jaar, waarbij Sonae MC in al haar segmenten een positieve prestatie heeft neergezet. De omzet in de hypermarkten van de groep steeg met 1,9% tot 1,65 mld euro, terwijl de omzet van de supermarkten met 7,9% steeg tot 2,24 mld euro (+3,1% LFL). In het segment 'New Growth Businesses & Others' van de retailer steeg de omzet met 32,9% tot €810 mln, wat werd gestimuleerd door de aankoop van de Spaanse keten Arenal.
Bron: esmmagazine.com

VK: John Lewis waarschuwt het personeel voor winkelsluitingen en het verlies van banen
Sharon White, de nieuwe voorzitter van het John Lewis Partnership, waarschuwt voor mogelijke winkelsluitingen en banenverlies als onderdeel van een plan om de financiële situatie te verbeteren. White vertelde de personeelsraad van de werknemersgroep dat het geconfronteerd werd met het nemen van "moeilijke beslissingen over winkels en over banen" tijdens wat de "meest uitdagende periode" was sinds de oprichting in de jaren 1920. Ondanks het harde werk van de werknemers zijn de handelsresultaten teleurstellend en genereerden zij niet genoeg winst om te investeren, vertelde White in de vergadering.
De besluiten bij de groep, die warenhuizen en de supermarktketen Waitrose exploiteert, zouden niet lichtvaardig worden genomen, zegt White, en het bedrijf wil zich van conventionele concurrenten onderscheiden door zich 'menselijk' op te stellen tegenover het getroffen personeel. De groep heeft meer dan 80.000 werknemers en een omzet van £11,7 mld (13,9 mld euro). Het exploiteert 50 John Lewis winkels en heeft 338 Waitrose filialen.
Bron: theguardian.com

Tesco vraagt Thaise tycoons om een bod voor de volgende ronde
De grootste supermarktketen van Groot-Brittannië, Tesco, nodigt Thaise tycoons uit voor de tweede ronde van het bieden voor zijn vestigingen in Thailand en Maleisië, die meer dan $7 mld (€6,4 mld) kunnen opbrengen, volgens betrouwbare bronnen.
De Thaise Dhanin Chearavanont's Charoen Pokphand Groep en de Centrale Groep, die door de familie Chirathivat wordt bestuurd, werden gekozen om te bieden, wat in de komende weken moet gebeuren. Tycoon Charoen Sirivadhanabhakdi's TCC Groep is ook geselecteerd, volgens anonieme bronnen.
Bron: bangkokpost.com

Australië: Omzet Coles valt niet tegen
De Australische supermarktketen Coles Group zei dat een sterke eindejaarsprestatie de omzet van het eerste half jaar sterk verbeterde, zij het nog steeds onder het niveau van vorig jaar. Het stuwde voor korte duur de aandelen met bijna 2% omhoog. Cole zei dat de same-store sales de laatste drie maanden tot 5 januari groeide met 3,6% in vergelijking met de 0,1% in het vorige kwartaal.
Bron: reuters.com

India: DMart eigenaar Avenue Supermarts lanceert mega QIP 
Beursbelegger Radhakishan Damani, die supermarktketen DMart exploiteert, heeft de lancering van een gekwalificeerde institutionele plaatsing (Qualified Institutional Placement, QIP) door de initiatiefnemers goedgekeurd. Het bedrijf verklaarde dat de kwestie is goedgekeurd voor 20.000.000 aandelen.
Bron: moneycontrol.com

Rusland: Magnit beteugelt expansie na winstgolven
De tweede grootste voedseldetailhandelaar van Rusland, Magnit, zei dat het dit jaar minder winkels zal openen en zal bezuinigen op de uitgaven om de efficiëntie te verbeteren nadat het netto-inkomen meer dan gehalveerd is in het vierde kwartaal. Magnit, waarvan low-cost winkels hebben geworsteld om met marktleider X5 in een zwak economisch milieu te concurreren, zei dat het van plan was om ongeveer 1.300 winkels te openen in 2020 (2.377 in 2019). "(Het) winkelopeningsprogramma van het huidige jaar weerspiegelt strengere rendementseisen en een grotere focus op operationele efficiëntie. De sluitingen omvatten winkels in verschillende regio's die niet voldoen aan de winstgevendheids- en rendementscriteria van het bedrijf", zo luidde de verklaring.
Bron: reuters.com

Carrefour in gesprek over de overname van de Makro-winkelketen in Brazilië
De Braziliaanse eenheid van de Franse Carrefour SA is in vergevorderde gesprekken om de winkelketen Makro, die wordt gecontroleerd door de Nederlandse SHV Holdings, te kopen, meldde de Braziliaanse krant O Estado de S. Paulo. De overeenkomst is rond 5 bln reais (€1,1 mld) waard is en kon volgende week worden aangekondigd, zonder te zeggen hoe de krant de informatie kreeg. Carrefour Brasil en Makro antwoordden niet onmiddellijk toen zij door Reuters werden gecontacteerd om commentaar te krijgen.
Bron: reuters.com 

Uber ziet de weg naar de winst ondanks een verlies van 1 mld euro
Uber's bedrijf blijft groeien, maar zijn verliezen ook. Het bedrijf verloor $1,1 mld (1 mld euro) in de laatste drie maanden van 2019, zelfs toen de inkomsten stegen met 37% tot 3,6 mld euro en het aantal reizen op het platform steeg met 28%. De kosten om Uber Eats voedsellevering zaken uit te breiden raakten Uber's portemonnee diep. Na correctie voor belastingen is het kernonderdeel van het bedrijf in de laatste drie maanden van vorig jaar winstgevend geworden.
Bron: bbc.com 

VS: Hy-Vee beëindigt 24-uurs diensten
Na zondag zal Hy-Vee niet meer 24 uur per dag open zijn, vertelde de retailer aan Grocery Dive. De nieuwe uren zullen ook variëren per plaats en markt, maar de Star Tribune meldde dat de nieuwe werkuren van 5 a.m. tot middernacht zijn, op 11 locaties in de Twin Cities. De uren voor de Fast & Fresh locatie zijn van 5 a.m. tot 11 p.m. Hy-Vee heeft altijd winkels gehad die niet 24 uur per dag open waren, de rest van zijn winkels volgen dit model nu. Woordvoerster Christina Gayman vertelde dat de retailer de openingstijden heeft veranderd om meer teamleden in te zetten op drukkere winkeltijden om zo het winkelend publiek te assisteren. Personeel anders dan winkelpersoneel zal nog wel de 24-uurs shift blijven werken. Er staan geen ontslagen op het spel. De retailer heeft zijn klanten geïnformeerd dat de nieuwe openingstijden 10 februari van kracht zijn.
Bron: grocerydive.com 

VS: Costco Wholesale Corporation rapporteert verkoopresultaten van januari
Costco Wholesale Corporation rapporteerde een netto-omzet van $11,57 mld (10,6 mld euro) voor de retailmaand januari (de vier weken eindigden op 2 februari 2020), een stijging van 8,0% ten opzichte van $10,71 mld (9,8 mld euro) vorig jaar. Voor de tweeëntwintig weken eindigend op 2 februari 2020, rapporteerde het bedrijf een netto-omzet van 68,56 mld dollar (62,8 mld euro), een stijging van 7,6% ten opzichte van 63,70 mld dollar (58,3 mld euro) vorig jaar tijdens de vergelijkbare periode.
Bron: globenewswire.com 

VS: Target introduceert nieuwe huisstijl voor Shipt
Target heeft een nieuw logo en kleurenpalet geïntroduceerd voor haar same-day delivery service, Shipt. Target heeft Shipt in 2017 overgenomen. De deal stelde de retailer in staat om zijn plannen om een dergelijke bezorgservice met ongeveer 2 jaar te vervroegen. De on-demand leveringsservice is volledig geïntegreerd in het Target platform, inclusief de website en de app, en is uitgebreid naar 250 Amerikaanse markten in 48 staten. De dienst stelt Target klanten in staat om meer dan 65.000 artikelen te bestellen voor levering op dezelfde dag. Het nieuwe logo geeft een meer eigentijds beeld, met de contouren van een boodschappentas, in vergelijking met het vorige ontwerp van een ruimteschip.
Bron: retailanalysis.igd.com

Publicatiedatum: