Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"De onvervalste smaak vind je in de traditionele variëteiten"

Hoge prijzen in Europa voor de overzeese druiven

"Nu het seizoen ten einde is, kunnen we wel stellen dat de druiven van Vinalopó met beschermde oorsprongsbenaming de verwachtingen van aan het begin van het seizoen niet hebben kunnen inlossen”, zegt Juan Ramón Pérez, directeur van het Spaanse bedrijf Fruklas.

"Vanwege de grote volumes Italiaanse druiven was er een overaanbod op de Europese markten dat geleid heeft tot een daling van de prijzen", vervolgt Juan Ramón.

"Voeg daarbij het slechte weer met stortregens in september en te hoge temperaturen in november en we komen uit op een moeilijk en zelfs slecht seizoen. Laat deze conclusie evenwel een aanleiding zijn om corrigerende maatregelen te nemen en ervoor te zorgen dat we kunnen doorgaan met de teelt van de traditionele Vinalopó druiven die nog steeds synoniem zijn voor kwaliteit op alle markten waar ze verschijnen", aldus de directeur.

Afzet van overzeese druiven van start
“Nu het Europese seizoen voorbij is, zijn we begonnen met de afzet van overzeese druiven. We verkopen druiven uit onder andere Peru, Chili en Zuid-Afrika. De prijzen liggen hoog vanwege de sterke vraag uit Aziatische landen en de VS, die grote volumes absorberen”.

"De consument moet worden geïnformeerd over hoe nieuwe rassen worden verkregen"

Volgens Juan Ramón Pérez kiest de consument meer en meer voor pitloze druiven. "Wij zijn van oordeel dat de consument degelijk geïnformeerd zou moeten worden over welk product hij precies consumeert en hoe het is verkregen."

“In een tijd waarin concepten als duurzaamheid, milieu en gezond eten zo belangrijk zijn, zou de consument moeten weten welke processen er nodig zijn om nieuwe fruitsoorten te bekomen die van de traditionele variëteiten verschillen in vorm, kleur en smaak of zelfs door de afwezigheid van pitjes.”

Fruklas streeft naar een aanbod waarin zowel traditioneel fruit als nieuwe rassen een plaats hebben. "Toch geven wij de voorkeur aan natuurlijke en eenvoudige processen in de fruitteelt. De authentieke en onvervalste druivensmaak is immers voorbehouden aan de traditionele variëteiten. Daarom mogen we niet toelaten dat ze verdwijnen, ook al lijkt het momenteel die richting uit te gaan."

Voor meer informatie:
Juan Ramón Pérez (manager)
Fruklas S.L.
Mercalicante Pto. 134/136/138
Ctra. Madrid Km.4 
03114 Alicante (Spanje)
Tel: +34 966 300 790
Fax: +34 965 289 921
info@fruklas.es
www.fruklas.com 

Publicatiedatum: