Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Aandeel Zweedse biologische markt neemt af door nieuwe trends

De Zweedse markt voor biologische levensmiddelen verliest aandelen, zo toont het marktrapport van Ekoweb aan. De omzet gemeten in Zweedse kroon is weliswaar toegenomen in 2019, maar dat komt door de verhoogde prijzen van levensmiddelen, het aandeel biologisch neemt juist af.

Olle Ryegård, analyticus bij Ekoweb: “De verkoop van biologische levensmiddelen via de detailhandel is in 2019 afgenomen. Alle grote aandeelhouders verliezen biologische aandelen. Systembolaget (verantwoordelijk voor de alcoholverkoop), de Foodservice-groothandels en de webwinkels zien een toename in zowel de verkoop als de biologische aandelen. Desondanks verliest de totale Zweedse biologische levensmiddelenmarkt biologische aandelen.”

Nu Ekoweb voor het twaalfde jaar op rij zijn marktrapport over de biologische levensmiddelenmarkt in Zweden presenteert, is het duidelijk dat de omzetstijging van de afgelopen jaren nu is gestopt. Deze trend werd in 2016 al verwacht, schrijft Ekoweb in een persbericht, maar is nu zichtbaar in de hele detailhandel.

De verkoop van biologische levensmiddelen is het afgelopen jaar naar schatting met één procent gestegen, wat overeenkomt met 400 miljoen Zweedse kroon (€ 37,5 miljoen) en 2 procent van de verwachte prognose voor 2019. Maar in diezelfde periode stegen ook de prijzen van levensmiddelen met 3,5 procent, waardoor het aandeel biologisch daalde van 9,3 naar 9,0 procent.

Andere focus
Het dalende biologische aandeel op de markt kan worden verklaard door een veranderende focus in de detailhandel. Volgens Ekoweb verschuift de focus van biologisch naar andere trends en wordt daarmee het maatschappelijke debat gevolgd. Trends als gezondheid, duurzaamheid, milieu, klimaat en CO2 zijn nog actueel. Vegetarisch wordt in het rapport benadrukt als een toenemende trend waarin veel winkels gedurende het jaar investeerden.

Olle Ryegård: “Het is duidelijk dat de verkoop van biologische levensmiddelen is afgenomen. Ze zijn niet meer zo hot en trendy als vegetarische producten. Een grote meerwaarde, en eis, is het extreem hoge welzijn van het dier, een meerwaarde die natuurlijk volstrekt onbelangrijk is voor klanten die vegetarisch inkopen. Maar ook trends die het gemak verhogen, zoals de kant-en-klaar maaltijden die nu enorm populair zijn, beïnvloeden de biologische producten negatief, omdat er op dat gebied nauwelijks biologische alternatieven bestaan. Ik ben ervan overtuigd dat de biologische markt nog steeds kan groeien, maar dan moet de detailhandel wel willen veranderen, vooral hoe het aangeboden wordt. Anders moeten we ons neerleggen bij een gestagneerde markt.”

Minder dierlijke producten
Het segment binnen de biologische producten dat het meest afneemt volgens het rapport, zijn Zweedse dierlijke producten. De verkoop van Zweedse biologische zuivelproducten is gedurende het jaar met ongeveer 5 procent afgenomen. Maar ook biologisch gehakt, lamsvlees, kippenvlees en biologische eieren nemen af. Volgens Ekoweb kan dat komen omdat de algemene opvatting is dat biologisch duur is en/of omdat de winkels het minder aanbieden.

Toegenomen online handel
Systembolaget verhoogde in 2019 zijn aandeel in de biologische markt tot 13,25 procent en is daarmee de een na grootste aandeelhouder. De publieke sector blijft het grootste met een aandeel van ongeveer 38 procent. Er is echter wel een trend zichtbaar dat gemeenten besparen op biologische levensmiddelen, ondanks de nationale doelstelling dat 60 procent van de consumptie biologisch moet zijn tegen 2030. Verder bleef de online verkoop groeien en steeg afgelopen jaar zelfs met zo'n 20 procent. Voor hotels en restaurants steeg de biologische verkoop met zo’n 8 procent.

Prognose
Tot slot werd de prognose voor dit jaar gepresenteerd. Ekoweb verwacht dat de verkoop van biologische levensmiddelen met zo’n 500 miljoen Zweedse kroon (€ 47 miljoen) blijft stijgen in 2020. Dat komt overeen met een waardestijging van 1 tot 2 procent. Ook is de verwachting dat de verkoop tegen 2029 met bijna 10 miljard Zweedse kroon (€ 937 miljoen) zal groeien, wat een biologisch aandeel van iets minder dan 13 procent betekent.

Enkele cijfers uit het marktrapport van Ekoweb

  • In de detailhandel had supermarktketen ICA in 2019 het grootste marktaandeel biologische levensmiddelen, gevolgd door Systembolaget en Coop.
  • De waarde van de biologische verkoop steeg in 2019 naar 28,2 miljard Zweedse kroon (€ 2,6 miljard).
  • Denemarken gaat aan kop wat betreft biologische groei en exporteerde voor 4 miljard Zweedse kroon (€ 375 miljoen) aan biologische producten. De Zweedse export bedroeg 1,2 miljard Zweedse kroon (€ 112 miljoen).
  • In Zweden zijn er 5700 biologische teeltbedrijven. In 2018 werd 20 procent van de totale landbouwoppervlakte gebruikt voor biologische teelt.

Bron: ja.se


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven