Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
kruising tussen mandarijn, sinaasappel, grapefruit en satsuma

Banzzai met succes gelanceerd op citrusmarkt

Banzzai, een verrassende mandarijnenvariëteit ontwikkeld in Japan en voor het eerst in Valencia geteeld, ligt nu in de winkel in het VK en Duitsland. Banzzai, een uitzonderlijke citrus ter grootte van een sinaasappel, is het resultaat van meerdere kruisingen tussen een satsuma, een sinaasappel, een mandarijn en een grapefruit. "Het heeft een werkelijk unieke smaak die het beste van verschillende citrussoorten combineert," zegt David Alba, CEO van Genesis Innovation Group, een Valenciaanse entiteit die deel uitmaakt van AM FRESH Group en die dit project beheert.


Banzzai wordt verbouwd in de boomgaarden van Valencia

Deze citrus is in de jaren '70 in Japan ontstaan en wordt nu voor het eerst geteeld in de exclusieve AM Fresh Group-teeltbedrijven in de provincie Valencia. De introductie van Banzzai heeft net deze week plaatsgevonden in het VK bij Marks & Spencer en in Duitsland bij de Edeka-winkels.

"Na enkele jaren te hebben gewerkt aan dit project is de introductie een doorslaand succes en heeft het alle verwachtingen overtroffen. Sinds Banzza deze week in de winkels ligt, is de verkoop gestegen met 90% ten opzichte van de ramingen in het VK, waar verschillende winkels alle voorraden in slechts twee dagen hebben verkocht. De sociale media-activiteit is werkelijk spectaculair geweest met meer dan 9.000 bezoeken in 15 uur," zegt David Alba.

Het fruit heeft een kenmerkende bolling aan de bovenkant. Volgens de vertegenwoordiger van Banzzai "is het een van de grootste en zoetste mandarijnen ter wereld en is het gemakkelijk te herkennen aan zijn specifieke vorm. De vrucht is uitzonderlijk gemakkelijk te schillen en de scheiding van de vruchtsegmenten is optimaal. Naast zijn buitengewone smaak bevat hij een hoog sapgehalte, een totale afwezigheid van zaden, een hoog vitamine C-gehalte, mineralen en vezels. Kortom, een ideaal tussendoortje tijdens deze wintermaanden."


BANZZAI-boomgaard van AM FRESH

"Deze BANZZAI-mandarijnen hebben de meest geavanceerde productie-, oogst- en verpakkingsprotocollen ondergaan. Het fruit rijpt op natuurlijke wijze aan de boom en wordt pas geoogst als de mandarijnen aan de hoogste kwaliteitsnormen voldoen. Het proces van de oogst en de bereiding van het Banzzai-fruit is nauwgezet en zeer verschillend van dat van andere citrus. Er wordt gebruikgemaakt van specifieke machines en technologie om te voorkomen dat de delicate schil van het fruit wordt beschadigd. Het fruit moet tientallen kwaliteitscontroles en meerdere analyses doorstaan voordat het de consument bereikt," zegt David Alba. "Afhankelijk van het weer vindt de verkoop plaats tussen januari en maart."

"Gezien het complexe teelt- en marketingproces en de moeilijke context van het citrusseizoen in Valencia dit jaar, was het een echte uitdaging voor de Genesis Innovation Group om de BANZZAI -mandarijnen te lanceren. "Het was een moeilijke uitdaging en tegelijkertijd een mooie, die een flinke inspanning van een groot professioneel team heeft gevergd. Dit seizoen is er een aanzienlijke daling van de citrusteelt in Valencia, die te lijden heeft gehad van een aantal zeer zware stormen. Het is een heel avontuur geweest, van het begin van de productie tot de oogst en de verpakking van deze vrucht. En het belangrijkste is dat we BANZZAI op zijn best aan het publiek hebben kunnen presenteren." 


BANZZAI proeven in EDEKA-winkels

"Op het gebied van marketing en promotie hebben we een zeer aantrekkelijk merk ontworpen. We hebben Banzzai grote bekendheid gegeven op social media-platforms. Daarnaast hebben we in winkels in de UK en Duitsland zichtbaarheidscampagnes gehouden met op maat gemaakte winkeliersverpakkingen van Banzzai™. En er waren instore proeverijen om Banzzai te testen. We hebben een erg positieve feedback gekregen", zegt Patricia Sagarminaga, Marketing Manager bij AM Fresh Group. 

Genesis Innovation Group is een toonaangevend Valenciaans bedrijf  op het gebied van beschermde rasseninnovatie met name van citrus.  "We hebben tientallen jaren ervaring met prestigieuze internationale veredelaars en rasveredelingsprogramma's naast grote afzetketens en retailers in het VK, Europa, de VS en Azië. Ons DNA is constante innovatie om nieuwe producten en variëteiten te ontwikkelen die ons aanbod differentiëren, consumenten aantrekken en een stijgende omzet genereren. Bovenal streven we ernaar om bij te dragen aan de ontwikkeling van zo'n belangrijk deel van de Valenciaanse economie als de citrusteelt", besluit de directeur-generaal van deze organisatie.

Voor meer informatie:

David Alba
Genesis Innovation Group
dalba@citrusgenesis.com
www.citrusgenesis.com

Patricia Sagarmínaga
AM FRESH Group
+34 961 801402
patricia.sagarminaga@amfresh.com
www.amfresh.com

Publicatiedatum: