Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Discountketens maken opmars in Britse supermarktsector

Australië: Metcash krijgt concurrentie van nieuwe coöperatie
Een groep van Australische zelfstandige supermarkten en buurtwinkels hebben een nieuwe coöperatie gevormd. De nieuwe coöperatie kan voor problemen zorgen voor de grootste groothandelaar in de Australische supermarktsector, Metcash. De nieuwe coöperatie heet Co-Operative Supermarkets Australia en wordt geleid door voormalig Coca-Cola-directeur Warwick White via zijn bedrijf Stone Advisory. Een van de andere deelnemers van de coöperatie is Fred Harrison van Ritchies Supa IGA. Door de samenwerking krijgen alle aangesloten supermarkten een sterkere positie bij het onderhandelen met leveranciers. Co-Operative Supermarkets Australia heeft al te kennen gegeven om op collectieve wijze te willen onderhandelen met allerlei leveranciers binnen de Australische leveringsketen.
Bron: insideretail.com.au 

India: Reliance SMART Superstore breidt uit in Odisha
Reliance SMART Superstore, een keten van Reliance Retail dat uitgaat van een format voor grootschalige winkels, heeft uitgebreid met drie nieuwe winkels. De winkels zijn geopend in de regio Odisha, waarbij twee vestigingen zijn geopend in Cuttack en een nieuw filiaal in Rayagada. De winkels van Reliance SMART superstore hebben een zo breed mogelijk assortiment, zodat een consument met een enkel winkelbezoek aan al zijn behoeftes kan voldoen. Het assortiment bestaat zodoende uit alles van verse groenten en fruit tot huishoudelijke apparaten.
Bron: orissadiary.com 

China: meer online bestellingen door corona-virus
Het aantal bestellingen bij Chinese thuisbezorgplatforms is explosief toegenomen. Chinese inwoners worden aangeraden binnenshuis te blijven in verband met de uitbraak van het corona-virus. Freshippo, een thuisbezorger van versproducten die onder de paraplu van Alibaba valt, heeft voor bijna 50 winkels in Sjanghai bestellingen voor 250 ton aan verpakte groenten en 80 ton aan groenten in bulk verwerkt. Dit volume ligt zes keer hoger dan normaal. Ook is Freshippo van plan om dagelijks 100 ton aan groenten te halen vanuit teeltbedrijven in de provincies Shandong, Yunnan en Fujian.
Bron: shine.cn 

VK: Iceland experimenteert met plastic-vrije verpakking voor AGF
Iceland gaat beginnen met een pilotfase, waarin plastic-vrije verpakking wordt toegepast bij 38 groente- en fruitsoorten in het assortiment. Iceland heeft zichzelf als doel gesteld om met 2023 geheel gevrijwaard te zijn van wegwerpplastic. Het eerste deel van de pilotfase wordt uitgevoerd bij 33 Iceland-vestigingen in de omgeving van Londen en het zuidoosten van Engeland. In dit deel wordt informatie verzameld met betrekking tot factoren als de keuze van de consument en voedselafval. Aanvankelijk worden bij 27 producten de nieuwe verpakkingen gebruikt. Vanaf 4 maart wordt het tweede deel van het pilotproject ingezet, waarbij ook de overige 11 producten in de nieuwe verpakking wordt aangeboden. De producten waarbij de nieuwe verpakking wordt gebruikt zijn onder andere aardappelen, paprika's, appelen en wortelen. In de tweede fase wordt gebruik gemaakt van plastic-vrije verpakking voor trossen bananen. In 2019 werd eerder al eens een proef gedaan met meer duurzame verpakking. Toen kwam echter aan het licht dat de nieuwe verpakking tot meer voedselafval in winkels leidde.
Bron: edie.net 

Discountketens maken opmars in Britse supermarktsector
Nieuw onderzoek laat zien dat discountketens als Aldi en Lidl onder Britse consumenten een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Het onderzoek werd uitgevoerd in december door het marktonderzoeksbureau Shoppercentric. De bevindingen zijn te leven in het 50th Shopper Trends Report. Hierin is te lezen dat 67% van alle Britse consumenten in de voorgaande maand een bezoek hebben gebracht aan een discountsupermarkt. Ten opzichte van dezelfde periode in 2016 is dat een groei van 56%. Bij conventionele supermarkten heeft 84% van alle ondervraagde consumenten een bezoek gebracht, wat een aandeel is dat ten opzichte van 2016 nauwelijks is veranderd. Ook breng het onderzoek aan het licht dat 17% van de Britse consumenten nu er vooral voor kiest om vaker kleinere volumes in te slaan, in plaats van dat een bezoek voor een groot volume aan boodschappen wordt ondernomen. Dit aandeel is ten opzichte van 2016 toegenomen met 55%.
Bron: bmmagazine.co.uk 

Brazilië: Carrefour heeft beste like-for-like sinds vijf jaar
De Braziliaanse tak van Carrefour had een bruto jaaromzet van BRL59,4mld (€12,6mld). Jaar op jaar is dat een toename van 11%. In het vierde kwartaal nam de omzet jaar op jaar toe met 11,4% tot BRL16,8mld (€3,6mld). De resultaten kwamen tot stand dankzij een sterke groei in vergelijkende winkelomzet van 7,6%. De vergelijkende winkelomzet gedurende het vierde kwartaal steeg met 12,7%, waar deze in het derde kwartaal nog met 8,8% toenam. Dat betekent dat het vierde kwartaal van het afgelopen fiscaal jaar de sterkste like-for-like omzetgroei van de afgelopen vijf jaar had. over 2019 had Carrefour bij zijn kernactiviteiten met uitsluiting van de Atacadão-winkels een omzet van BRL17,3mld (€3,7mld). Jaar op jaar is dat een groei van 8,7%, die bijna geheel werd bereikt door de toenamen in like-for-like van 9,1%.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VS: voormalig Supervalu-CEO overleden
Voormalig Supervalu-CEO Michael Wright is op 27 januari in zijn huis in Wayzata, Minnesota op 81-jarige leeftijd overleden aan complicaties bij een longontsteking. Wright was in de jaren '80 en '90 werkzaam voor de eveneens in Minneapolis gevestigde groothandelsketen. In deze periode groeide Supervalu uit tot de grootste groothandelaar van de VS. Wright bekleedde de functie tot 2000, waarna hij tot zijn pensioen voorzitter van de raad van bestuur bleef. Onder Wrights' leiding werden meerdere overnames voltooid, waaronder die van het in St. Louis gevestigde Wetterau Inc. in 1992. Door deze overnames werd Supervalu op dat moment de grootste distributeur van levensmiddelen, met de supermarktketen Cub Foods als belangrijkste merk.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Walmart snijdt IT-banen in Manhattan
Walmart is bezig met een reorganisatie van zijn e-commerce-werkzaamheden in New York. Voor 24 april zullen 29 werknemers van het totale aantal van 56 bij het kantoor in Flatiron District in Manhattan hun baan verliezen. Het kantoor is onder andere verantwoordelijk voor het ontwikkelen van nieuwe merken op het gebied van cosmetica en welzijn. Volgens een woordvoerder van Walmart worden veel van deze nieuwe merken als huismerken binnen Walmart geïntegreerd.
Bron: crainsnewyork.com 

VS: Meijer en Citi Retail Services introduceren samen creditcard
Meijer en Citi Retail Services hebben samen een aan een overeenkomst met de Wereldbank gewerkt voor een eigen creditcardmaatschappij. “We zoeken bij Meijer altijd naar manieren om voor meer waarde voor onze klanten te zorgen", aldus Meijer-CEO Rick Keyes. "We denken dat deze nieuwe samenwerking met Citi Retail Services de voordelen voor onze klanten zullen vergroten en voor een nieuwe manier zorgen om van onze winkels gebruik te kunnen maken."
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Houchens-CEO met pensioen
Jimmie Gipson, de CEO van de retailgroep Houchens, gaat na 55 jaar trouwe dienst op 31 maart met pensioen. Houchens is het moederbedrijf van ketens als Save-A-Lot, IGA en Food Giant. Hij wordt opgevolgd voor huidig onderdirecteur Dion Houchins, die ook de taak van voorzitter van de raad van bestuur overneemt. Houchins is sinds 2009 bij het bedrijf actief. Gipson begon zijn carrière bij Houchens in 1965, direct nadat hij afstudeerde. Sinds 1993 fungeerde hij als CEO. Onder het beleid van Gipson is Houchens uitgegroeid van een lokale supermarktketen tot een nationaal conglomeraat.
Bron: chainstoreage.com 

VS: meer consumenten online dankzij Super Bowl
Ongeveer 90% van alle online bestelde maaltijden tijdens de Super Bowl zijn naar verwachting afkomstig van consumenten die voor het eerst van online thuisbezorging gebruik maken. Deze prognose is afkomstig van Polly, een middel voor marktonderzoek op basis van kunstmatige intelligentie van het bedrijf Advanced Symbolics. Volgens Polly is onder Super Bowl-kijkers ongeveer 52% zich bewust van Instacart, terwijl 12% interesse heeft in Shipt en 6% in thuisbezorging via Walmart Grocery and Amazon Fresh. Verder wordt er naar verwachting vooral gekozen voor gezonde snacks en levensmiddelen, zoals noten, zoutjes en groenten naast de meer conventionele keuzes zoals chips, dipsaus en kippenbouten. Volgens Nielsen wordt ook meer gebruik gemaakt van multiculturele menu's.
Bron: grocerydive.com 

VS: drie manieren om de winkelervaring en het concurrerend vermogen te verbeteren
Hoewel online supermarkten sterk in opkomst zijn, geven veel Amerikaanse consumenten bij het doen van boodschappen nog steeds de voorkeur voor fysieke winkels. Ze waarderen vooral de mogelijkheid dat ze zelf versproducten uit kunnen keuren, producten kunnen proberen en makkelijke kant-en-klaar pakketten uit het aanbod kunnen kiezen. Er zijn echter ook een aantal ergernissen voor deze consumenten, zoals lange wachtrijen bij kassa's. Zodoende zijn er drie verbeteringspunten voor fysieke supermarkten, die kunnen zorgen voor een verbeterde winkelervaring en meer concurrerend vermogen, namelijk een soepele winkelervaring bij kassa's, een meer persoonlijke benadering van de klant en meer onderscheidend vermogen vanuit de winkel.
Bron: progressivegrocer.com 

Canada: Sobeys stopt met aanbieden plastic tassen
Sobeys is begonnen met verschillende initiatieven waarmee het plastic verbruik omlaag moet worden gebracht. Zo is de keten op 31 januari 2020 gestopt met het aanbieden van plastic tassen bij kassa's. In plaats daarvan wordt nu een nieuwe tas aangeboden die van 30% minder plastic is vervaardigd. Deze vermindering in plastic afval komt per jaar overeen met 33mln oude plastic tassen. Verder is de supermarktgroep bij zijn IGA-vestigingen in Quebec begonnen met een programma, waarin consumenten eigen bakjes kunnen gebruiken. De plastic bakjes voor minikomkommers zijn vervangen met 100% recyclebare papieren bakjes, die bovendien ook biologisch afbreekbaar zijn. Ook heeft Sobeys 1 miljoen kg aan plastic afval weten te recyclen tot producten als meubelen. Bij dit recyclingprogramma werd gebruik gemaakt van samenwerking met TREX Recycling Program en LakeCity Plastics. 
Bron: corporate.sobeys.com 

VS: UNFI publiceert rapport over sociale verantwoordelijkheid
United Natural Foods, Inc., de grootste beursgenoteerde distributeur van de VS, heeft onlangs de negende editie van zijn jaarlijks rapport met betrekking tot sociale verantwoordelijkheid en duurzaamheid gepubliceerd. Het rapport geeft een uitvoerig overzicht van de vorderingen van de onderneming op het gebied van duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. "UNFI heeft een lange traditie met betrekking tot het maken van de juiste keuzes. We hanteren een bedrijfsvoering die teruggeeft aan de samenleving en de gevolgen voor het milieu minimaliseert. Terwijl we verder groeien blijven we ons toeleggen op deze doelstellingen voor onze mensen, onze gemeenschappen en onze planeet", aldus UNFI-CEO Steven L. Spinner. "We maken ons met name zorgen over de effecten van klimaatverandering. We werken actief aan het evalueren en beperken van onze impact op het klimaat. Ik ben meer dan ooit trots op het verschil dat we op al deze fronten maken. Niet alleen veranderen we het landschap van de supermarktsector, maar we zetten de omvang van ons bedrijf ook in voor het algemeen belang."
Bron: prnewswire.com 

VS: Price Rite implementeert nieuw format bij meer winkels
Price Rite Marketplace heeft zijn vernieuwde winkelformat bij vijf oudere winkels in Massachusetts geïmplementeerd. De renovaties zijn onderdeel van een programma dat zo'n 16 maanden zal duren. Price Rite valt als keten onder Wakefern Food Corp. Het moederbedrijf heeft aangegeven dat de Price Rite-vestigingen in Chicopee, Pittsfield, Springfield, West Springfield en Westfield, Massachusetts feestelijk worden heropend. Het nieuwe format houdt in dat het ontwerp van de winkels is verbeterd met een meer levendig kleurenpallet, een versafdeling die is ingericht als een boerenmarkt, LED-verlichting, verbeterde bewegwijzering en nieuwe zelfscankassa's.
Bron: supermarketnews.com 

Amazon heeft kwartaalwinst van $3,3mld
Amazon heeft een sensationele kerstperiode achter de rug. Ook gaat de e-commerce-gigant over enkele maanden een nieuwe supermarktketen openen. Over het vierde kwartaal werd een winst behaald van $3,3mld (€3,mld), oftewel $6,47 (€5,85) per aandeel. De omzet van het vierde kwartaal bedroeg $87,4mld (€79,1mld). In dezelfde periode van een jaar geleden stond de winst per aandeel nog op $6,04 (€5,47), met een kwartaalomzet van $72,38mld (€65,5mld). Deze resultaten van 2019 waren met name indrukwekkend met het oog op de waarschuwing die Amazon eerder gaf. Het bedrijf ging ervan uit dat de winst tijdens het vierde kwartaal lager uit zou vallen wegens een investering in logistiek van $1,5mld (€1,36mld). In plaats daarvan heeft die investering zich in deze periode terugverdiend. Op dit moment wordt de waarde van Amazon geschat op $1bln (€904,8mld).
Bron: progressivegrocer.com 

Publicatiedatum: